العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 09-12-2011, 03:53 PM
man22 man22 غير متواجد حالياً

man22 is a jewel in the roughman22 is a jewel in the roughman22 is a jewel in the rough
افتراضي 80 على 90

السلام عليكم

ياجماعة لو حطيت بنزين 80 على 90 ياعنى عملت خلط بينهم فيها اى مشكلة او ليها اى تأثير . ياعنى كل ما احط 20 لتر اخليهم عشرة 80 وعشرة 90 . ارجوا الافادة علشان انا ان شاء الله قررت اعمل كدا فقلت اخد رأى الاعضاء .
قديم 09-12-2011, 04:19 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: 80 على 90

طيب هى العربية ايه اصلا وحالتها ايه ( ماشية قد ايه ) وبتستعمل زيت نوعة ايه للموتور

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 09-12-2011, 04:48 PM
man22 man22 غير متواجد حالياً

man22 is a jewel in the roughman22 is a jewel in the roughman22 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

طيب هى العربية ايه اصلا وحالتها ايه ( ماشية قد ايه ) وبتستعمل زيت نوعة ايه للموتور
انا بتكلم بصفة عامة . نوبيرا 2005 حالتها زى الفل بس انا عايز اعرف هايكون هناك مشكلة نتيجة لخلط 80 على 90 زى ما وضحت سابقاً .
قديم 09-12-2011, 05:45 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

طبعا فيه مشاكل على المدى الطويل من استخدام بنزين يحتوى على الرصاص فى محركات وانظمة تغذية وقود مصممة لوقود لا يحتوى على الرصاص
كمان بنزين 80 غالباُ ما بيكون بجودة منخفضة ونسبة شوائب كبيرة نتيجة الاهمال فى صيانة الخزانات او الغش

بمعنى تانى الخلط بيعلى نسبة الاوكتان بتاعة البنزين او يقللها لكن تظل مشكلة احتواء البنزين على الرصاص او الشوائب قائمة

بالنسبة للنوبيرا تحديداً ممكن تستعمل 80 مختلط - بدون تاثير كبير على الاداء
لكن اخشى ان الرشاشات تتاثر بشوائب البنزين خاصة ان رشاشات النوبيرا مش حلوة اصلا

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش