العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 22-10-2010, 06:52 PM
EMAM_MAXCONC EMAM_MAXCONC غير متواجد حالياً

EMAM_MAXCONC is on a distinguished road
افتراضي رد: لحد دلوقتى مش عارف احفظ ابعاد العربيه

بسم الله الرحمن الرحيم
دي اول مشاركه ليا واتمني ان اجد ماكنت ابحث عنه حيث اني اعشق السيارات ولكن لا اجد احد اشاركه هذه الهوايه
علي فكره انا مهندس في شركة نيسان في قسم الدهان
قديم 22-10-2010, 07:31 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute

مساله ابعاد العربيه دى شىء طبيعى لانك لسه راكبها جديد اومش متعود على سواقتها كتير والحل باختصار نقطتين انك تسوق العربيه كتير والنقطه الثانيه عامل نفسى بحت يعنى وانت يتسوق بحذر برضه ماتحطش فى اعتقادك انك حتحك فى العربيه اللى جنبك وعلى فكره دى بتحصل مع ناس كتير لما بيغيروعربياتهم ومع الوقت خلاص بيتعودوا على ابعادها اناشخصيا لمابسوق عربيه حد من اصحابى بكون اكثر حذراً من لما بسوق عربيتى وده شىء طبيعى بس المهم انه مايوصلش لمرحلة انك مش عايز اومش عارف تمشى فى شوارع ديقه لانك طبعا حتضطرك الظروف انك تسوق فى الشوارع دى بالاضافه طبعا للتمرين بالعربيه زى مالاخوه فى المنتدى نصحوك

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"
قديم 22-10-2010, 09:08 PM
الصورة الرمزية farees
farees farees غير متواجد حالياً

farees is on a distinguished road

شكرا يا جماعه لردكم و نصائحكم الغاليه
بس على فكره انا مش مغير عربيه ولا حاجه انا لسه او تجربه سواقه ليا او بمعنى اصح حديث القياده
قديم 25-10-2010, 01:10 AM
الصورة الرمزية phantiza
phantiza phantiza غير متواجد حالياً

phantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant future

حضرتك ممكن تجيب سنسور بارك وتركبة حيفيدك في الفترة الاولي للتعرف علي ابعاد السيارة وحيساعدك في الركن الخلفي عن طريق حساب المسافة بينك وبين العائق مع اقتراب المسافة يقوم الجهاز باصدار صوت يرتفع مع قرب المسافة
قديم 25-10-2010, 01:40 AM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough

طبعا ده شىء شبه طبيعى ...خصوصا ان المرسيدس ( اللى انت حاططها صورة ) عربية عريضة جدا و ابعادها مش سهل التعود عليها .....لو قدرت تراجع ابعادها كتير و انت سايق ..و حاول تخلى الكرسى عالى ( ممكن بوضع شلته او مخدة ) و اظبط المرايات ( خلى حد يظبطهم لك وانت قاعد على كرسى السواق ) و بلاش ترتبك و انت بتكسر يمين او شمال ..و افتكر انك لازم تاخد على واسع عشان العربية طويلة ( يعنى مثلا لو هتحود يمين يبقى خد شمال سنة صغيرة و بعد كله لم الدركسيون كله يمين مرة واحد ..و ده ممكن يبقى سهل عليك لان المرسيدس المعدل اغلبه باور و الباور بتاعه خفيف جدا كمان ) ....افتكر الحاجات دى و متزعلش اوى لما تحك حد بس ياريت يبقى عندك ثقافة الاعتذار و احترم اى حد حكيته ..و اخيرا ..ياريت متخشش شارع ضيق وواقفة فيه عربية جديدة او غالية ....عشان ممكن متقدرش على تصليحها ..هههههه ! بالتوفيق و اسف على الاطالة دى !
انا رديت عليك ف موضوعك التانى و للاسف كنت ناوى اسمع ردك و لكنك بخلت عليا بتقييم اقتراحى ..
عموما فعلا انت محتاج تسوق صح ...خد على واسع ...مش لما تعوز تحود تروح كاسر الدركسيون ...لازم تبقى ماشى ف نص الشارع لو عايز تخش يمين او شمال ..ثم تفضل ماشى من غير ما تكسر لحد ما وش العربية يبقى قصاد الشارع اللى هتحود ليه ...خد يمين سنة ثم لم الدركسيون كله مرة واحدة و بسرعة تساوى سرعة العربية ... اتمنى ان الفكرة تكون وصلت ..هحاول اشوف فيديو ...خد على واسع و ركز مع وش العربية رايح فين و شوف جنب عربيتك بينحرف لانهى درجة عشان ماتشوطش حاجة قدامك ولا تضيع جنب عربيتك ...الحكاية مش صعبة خالص .. بالتوفيق