العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-07-2012, 02:25 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ABS خبر أبيض و زي الفل لو صحيح

<p>

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedashraf مشاهدة المشاركة

هو أكيد كنت أتمنى يكون فيها ABS وأكيد التوكيلات في مصر بتجيب لنا أقل الإمكانيات وبيسرقونا على حس الجمارك الظريفة في بلدنا.</p>
<p>بس بجد مش عارف ليه نسيب كل الحلو والجميل إللي في العربية ونمسك بي الحاجتين تلاتة إللي مش فيها ونقعد نولول عليها ههههههههه.</p>
<p>يجماعة كده إللي يقرأ الموضوع يحس إن العربية متنفضه مع إنها ناقصة بس (إير باج للراكب الأمامي، ABS، تدفئه في المقاعد الأماميه) غير كده هي هي إللي بتنزل كامله بره، مش متنفضة بمعنى الكلمة زي مابيعمل غبور في هيونداي وخلافة. إللي مش مصدق يقلب في النت.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>إللي يسمعنا يفتكر إن كل العربيات في فئة ٧٠ و ٨٠ ألف بتنزل ب ABS وإتنين إيرباج ماعدا اللوجان! ده الأكسنت آر بي الفئه إلي ب ١١٤ ألف مفهاش إيرباج واحده توحد ربنا!
</p>
<p>&nbsp;</p>
أنا مع حضرتك لكن أنا قلت انا بحب عربيتي
بس المشلكة إن العربية نازل فيها لمبة ABS
و الاسبيرانزا A113 أم 56 أو حتى 58 فيها ABS
يبقى لما حضرتك كل ما تركب العربية و تشوف لمبة ABS حتفتكر طبعاً إن عربيتك ما فيهاش ABS زي بقية الدول العربية على الأقل
لك غير كده العربية ماشاء الله لا قوة إلا بالله
لازم أوق إللي ليا و إللي عليا أنا من قبل ما أجبها متحيزة ليها لكن ربنا سبحانة و تعالى قال:
( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ)
سورة النساء (135)
أنا قلت مميزاتها الكثييييييييييييييييييييي ر قوي
يبقى القسط و شهادة الحق إني اقول (بلاش عيب) حاجة مش موجودة فيها
و لا لازم أقنع الناس تشتريها و خلاص
و لو حضرتك قرات تعليقات الموضوع كله حتلاقي التوكيل كاتب في موقعه في مصر عن الأمان في اللوجان إن فيها ABS EBS
يبقى لما أنبه الناس إن ده مش إللي بتنزل مصر أبقى سلبية
لأ ...آسفة
علشان لو واحد بيحب يامرك و يعمل غرز و دائماً سوري بيلصق في أكصدمات إللي أمامه اعتماد على الفرامل ينسي و لما يشتريها يتقي ربنا على الأقل من المشاه و أصحاب العربيات التانية
إللي نفسه يعمل حادثة بعربيته بالسلامة لوحدة لحد ربنا ما يهديه
شهادة الحق تقتضي إني أقول العربية ممتازة لكن من فضلك ما فيهاش ABS فلو حتشتريها بس علشان ABS فكر تاني لو عجباك قوي لاقي مميزات تانية غير ABS و ده كثييييييييييييييييييييييي ييرر
عربية أوروبي
معفية الجمارك
ليها توكيل محترم بقطع غيار أصلية حتى لو كانت غالية بس معمرة و ليها ضمان سنة
ضمانها 100.000كم أو 3 سنين
أيموبليزر
طارة مالتي فانكشن مش موجودة غير في العربيات الحديثة إللي لا تقل عن 90ألف
عالية عن الأرض و عفشة ناعمة للغاية في الطرق المصرية بخاصة
صالون واسع للغاية يكفي 3 أشخاص حجم متوسط و 2 حجم بلدي أصلي
إيرباج للسائق و حزام يمكن التحكم في ارتفاعه
كونسول أنيق
تكييف محترم
كاسيت MP3&Audio (بدون تشفير في التوكيل)
موتور قوي 16صباب 2 كامة 110حصان
هدايا عند الالتزام بالصيانة الدورية في مكان محترم مكيف بمنتهى الذوق و الاحترام WiFi Caffee
24ساعة خدمة عملاء
سنترال لوك و زجاج و مرايات كهرباء
طقم مدخنين
أدراج تخزين مصممة بذكاء مع إنارة تلقائية عند الفتح(بايزة عندي من يوم ما استلمتها)
حقيبة خلفية 510لتر بإنارة ليلية
عيوبها:
بتحجز 4 شهور على الأقل في التوكيل و أقل عند الموزعين المعتمدين
خامات التقفيل أقل من الأوروبي لكن جودتها أعلى من المصري قليلاً
قطع الغيار مرتبطة بالتوكيل فقط لا غير أو تشتريها من الخارج بنفسك
ليس بها جهاز إنذار يتم تركيبه بالطلب 1400ج
نقص بعض الكماليات و الإكسسوارات الرياضية في التوكيل و صعوبة تركيبها خارج التوكيل
نقص في بعض مستلزمات المتعة مثل شاشات DVD و ارتفاع ثمنها في التوكيل حوالي 4000ج
و على فكرة أنا مبدأي أمر المؤمن كله خير بس لو فضلت أشكر فيها على طول لازم تخاف من كلامي لأني ساعتها حكون
يا بسوق للتوكيل بس بغض النظر عن مصلحة الناس أو على الأقل أذكر عيوبها للأمانة البحتة
يا بخدع نفسي و بخدع خلق الله
كما في قوله تعالى : ( يخادعون الله والذين آمنوا وما يخدعون إلا أنفسهم وما يشعرون في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ولهم عذاب أليم بما كانوا يكذبون ) البقرة 9
يعني من الآخر حخسر و أخسر الناس معايا

الكمال لله وحده

تقبل تحياتي و شكرأ لمرورك الكريم

التعديل الأخير تم بواسطة Tota El Masry ; 24-07-2012 الساعة 02:30 PM
قديم 24-07-2012, 05:02 PM

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

والله لو بطة بلدي بس غنياني عن سرقة التاكسيات لأركبها و لو وصت في 3 ساعات مشوار بتاع ربع ساعة من غير لا تكليف و لا كوز ليف و لا حتى فرخة جركسي قرعاء يا رب باركلي فيها و يتمتع بيها الورثة كمان بصحة و عافية بعد بركتك في عمري أنا و أهل بيتي

ركبت مع سواق اليوم قالي العربيات بتاعت ـــــــــــــور بتنزل فيها عداد أنا كنت عارفة من سواق تاني إني العداد ده فيه حوالي 6 - 7 زراير فيها زرار غلهي يتكهرب كل إللي يستعمله يا رب و ياخد شحنة من المارش بيعد 6ج أو البونديرة و بينقل 40قرش بدل 25قرش
أنا كربت مشوار و رب العزة يومي بـ 3.75 إلى 5.5 في عز الزحمة في شارع شبرا
دفعت 10ج للسواق حار و نار في جتته هوا و عياله و كل من يقبل على نفسه سرقتنا قادر يا كريم

يا رب ما تحوجني غير لنور وجهك و لا تعطيني حتى لا تسمع دعائي و أجعل لساني رطباً بذكرك و شكرك و أعني على حسن عبادتك و أرزقني بالحلال و طهرني و زكيني

و الحمد لله رب العالمين و سلام على المرسلين
قديم 24-07-2012, 05:20 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Mustafa مشاهدة المشاركة

أخخخخخخخخخ ... لو كان حد قال الكلمتين دول قبل ما أحجز (

دلوقتي كلمت الكول سنتر قالي اه السانديرو ستيب واي مانيوال فيها ABS w EBD

بس فيها عيب واحد ..

الازاز اللي ورا مش كهربا .. هوا ده فرقها عن اللوجان ..

اعمل ايه انا الوقتي ..
حاول تغيير بسرعة بس أنصحك تستخير ربنا الأول و تخليك في لوجي أنا شفت السانديرو ستيب واي هى بسعر لوجي بالضبط و كنت حموت عليها لكن سبحان الله ظروفي حكمت بلوجي و ربنا قسمهالي و رضيت بما يرضي الله

خليك في لوجي لو ABS مش مهم ليك و استنى يمكن نصيبك يلطع في أحلى لوجي في مصر و يمكن كلامنا في الموضوع ده يخليهم في دفعتك يركبوا ABS أو يشيلوا موضوع ABS من الموقع و لو إنها مواصفات عالمية بتفرضها رينو العالمية عليهم لكن حكاية إنه ما بيقلش أنها مافيهاش ABS ده مش حلوة
زي ما سألته هو الفتيس ستبترونك قالي لأ
سكت و قلت ماشي يمكن بسال على لبان تشكلتس و لا حاجة و يمكن سمعها ABS و لا مساعدين و لا طنابير و لا أي حاجة

الشهادة لله كلمني علشان يأكد بيانات العقد و اللون و يقولي الحجز من 4 - 5 شهور على أقصى تقدير و يمكن علشان ما أظلمش يكون ماجاش في بالهم إني حجزاها على أساس أنها ABS زي سانديرو لأني رحت كذا فرع ليهم في مصر و اسكندرية و كذا موزع أتفرجت عليها كويس عندهم و عرفت اسعار كل العربيات و تقفيل كل واحدة لحد ما حجزتها و قلتله أنت رحت في الحتة الفلانية و قابلت فلان زميلك و شفت كذا و قابلت فلان زميلك و قالي كذا و في اسكندرية فيه كذا و كذا و مركز الخدمة في الحتة الفلانية فيه كذا و أكلت دماغه ربنا معاه بقى
فيمكن أفتكر أني فكيت العربية و ركبتها تاني و عارفة كل مسمار حكايته إيه
فيمكن أفتكر إنهم قالولي مش عاوزة أظلم

لسه أمامنا 20سنة لحد ما نبني جيل مش بينسى تفصيلة صغيرة و الخطأ البشري وارد
حصل خير عموماً
أمر المؤمن كله خير و لعل الموضوع ده يكون وراه فايدة للجميع بأمر الله

عموماً لوجي ممتازة بدون ABS و لا EBD و جراية و إللي حعتمد على الفرامل و نظام التوقيف حيعمل حادثة مؤكدة لأنه حيستهتر و يكبر دماغة و ينام

خليك في لوجي بس أسال لو حبيت تركب ABS حتتكلف كام و رد علينا مش خسارة فيهم الفلوس خالص
قديم 24-07-2012, 05:41 PM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

اولا حصل خيير والحمد لله على قد كداااا
بصى يا فندم لو عندك الجهاز دا فى الموتور يبقى ابشر معاليكى ان عربيتك فيها ABS
ودا شكل الجهاز وهتلاقيه جنب سيرفو الفرامل وطالع منه مواسير صغيره معدن

[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]ودا بالظبط نفس اللى حصل معايا فى الاسبرانزا
قالى ان فيها ايرباج ولكن الحمد لله مش موجود وربنا ما يكتب علينا استخدامه ابدا
السماعات بتاعت الكاسيت 6 سماعات لقيت 4 بس
والحمد لله انا عندى ABS وشغال
مش مشكله خالص اهم حاجه ان العربيه تمام سيبك بقى من الكماليات

[/COLOR]

انا معايا بردو اسبيرانزا و لما سالتهم في التوكيل علي حوار 6 سماعات ده قالولي اكيد 6 امال احنا كدابين يعني قولتلوا طب تعالا عدهم فطلع اني هما قصدهم علي ال 2 اللي في القايم من جوة دول

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

قديم 24-07-2012, 05:47 PM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed selem مشاهدة المشاركة

مش معني انها مشيت في خط مستقيم يبقي فيها ABS
عشان تحس فعلا بالـ ABS
لو دوست فرامل وموجود في العربيه ABS هتحس وانك دوست علي حاجه طريه فيها سوسته رجلك هتترعش بسرعه وتحس بهبد ورزع في العربيه هههههههههه
ولو اول مره تركب عربيه فيها اي بي اس ممكن تخاف من الفرامل هههههههههه
انا معاك بس بردو لو العربية ماتزحلقتش و فضلت ماشية في نفس مسارها ده دليل علي وجود ABS ....... يا راجل ده انت ممكن تخمس بالفرامل العادية هههههههه

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

الكلمات الدليلية
abs, أوتوماتيك, رينو لوجان