العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > فورد FORD

قديم 12-08-2012, 03:03 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افيدونى جزاكم الله خيرا

بتاع التكييف هوا الي بيكبس الهوا مش انتا دا مبدئيا
ثانيا مافيش حكم غير حالة العربية
ثالثا الف الف مبروك علي العربية ربنا يديلك خيرها ويكفيك شرها.
طول بالك شوية علي العربية انتا شاري مستعمل وطبيعي جدا وجود بعض المشاكل حلها واستمتع بعربيتك.
موضوع الكباس مش معضلة هاتلك واحد جديد او استيراد وانشاء الله المشكلة تتحل.
انا شخصيا لو جايب عربية عضم في قفة علشان عاجباني ركوبتها هصرف عليها وادلعها لو قد تمنها كمان مرة المهم اني العربية تكون عاجباك.
بالنسبة لموضوع العلو فعلا المفتاح في السوست مش المساعدين ولو انتا حاسس اني السوست كويسة كفاية بس تركب علايات للسست وتركبها وري زي قدام ماتعليش من ناحية واحدة زي البعض مابيعملوا.
والقي طمنا عملت ايه؟

قديم 12-08-2012, 03:05 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

دايما استاذ احمد بيجيب المفيد والله تحياتي يا باشا.

قديم 13-08-2012, 02:49 AM
alsisiagric alsisiagric غير متواجد حالياً

alsisiagric will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

بتاع التكييف هوا الي بيكبس الهوا مش انتا دا مبدئيا
ثانيا مافيش حكم غير حالة العربية
ثالثا الف الف مبروك علي العربية ربنا يديلك خيرها ويكفيك شرها.
طول بالك شوية علي العربية انتا شاري مستعمل وطبيعي جدا وجود بعض المشاكل حلها واستمتع بعربيتك.
موضوع الكباس مش معضلة هاتلك واحد جديد او استيراد وانشاء الله المشكلة تتحل.
انا شخصيا لو جايب عربية عضم في قفة علشان عاجباني ركوبتها هصرف عليها وادلعها لو قد تمنها كمان مرة المهم اني العربية تكون عاجباك.
بالنسبة لموضوع العلو فعلا المفتاح في السوست مش المساعدين ولو انتا حاسس اني السوست كويسة كفاية بس تركب علايات للسست وتركبها وري زي قدام ماتعليش من ناحية واحدة زي البعض مابيعملوا.
والقي طمنا عملت ايه؟
الف شكر يا افندم على المعلومة والنصيحة الله يبارك فيك
انا لاقيت حد شغال فى توكيل فورد وبيعمل كهربا وتكييف وان شاء الله هروحله واقولكم عملت ايه بالظبط علشان كلنا نستفيد.
موضوع ارتفاع العربية هيا فعلا كانت المساعدين قدام بايظة وجايبة زيت واول ما اخدت العربية من حوالى 3 شهور غيرتهم غير كدا العربية كويسة طول ما مفيش تقل انما لو معايا اتنين ورا تبتدى المشاكل
هى العربية اصلا واطية وبتوع العفشة اللى بيشتغلو فيها قالولى بلاش علايات وصراحة موضوع السوست دا مجاش فى بالى, ان شاء الله اكلمهم تانى واشارككم المعلومة
قديم 15-08-2012, 01:27 AM
alsisiagric alsisiagric غير متواجد حالياً

alsisiagric will become famous soon enough

للإفادة
انا رحت لعونى بتاع التكييفات فى المنيرة بعد ما 3 قبله شافو العربية وأجمعو ان الكومبريسور هو اللى بايظ وطبعا زى ما احمد بيه قال مكانش فيه اى كبس خالص وكان الكلاتش بيلف وبيتقل عند نقطة معينه المهم بعد ما فكيناه كان الزيت اسود خالص ومليان زى رايش كدا, وعونى جابلى كومبريسور استيراد ب 600 جنية انا سئلت عليه لاقيته ب 500 بس وافقت علشان هو اللى جايبه على مسؤليته وكمان مش بحب انزل الحرفيين,
المهم غير الكومبريسور وفلتر الدراير بردوة اتغير على كلامة انه بردوة بيكون باظ زى ما الكومبريسور باظ لانه بيتملى اوساخ وبالتالى مش هيقوم بوظيفته الفلتر بردوة استيراد ب 200 ج ونظف الخراطيم والسربنتينة بالبنزين والهواء وشحن والدنيا بقت تمام, طبعا تكلفة الشحن 150 ج ومصنعيته 150 ج
ملاحظتى على عونى انه امين وصادق ومريح فى تعاملة وعيبه انه شغال لوحدة وبالتالى الشغلانة اخدت يوم كامل ومصنعيتة غالية
قديم 15-08-2012, 09:14 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

دايما استاذ احمد بيجيب المفيد والله تحياتي يا باشا.
الله يكرمك يا د اسلام نحياتى لحضرتك

و الف شكر يا استاذ alsisiagric على نقل التجربة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا