العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تأجير السيارات

تأجير السيارات خاص بمعارض تأجير السيارات ومايتبعها من استفسارات وموضوعات

قديم 23-06-2009, 05:22 PM
الصورة الرمزية د.محمود صلاح
د.محمود صلاح د.محمود صلاح غير متواجد حالياً
من انا؟: تجارة
التخصص العملى: تجارى
هواياتي: سيارات

د.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant future
افتراضي رد: سؤال عن أسعار إيجار السيارات ؟؟

نس تفكيرى با باشمهندس اسلام ولكن الشهر هيكلف من 2000 الى 3000 بالراحة حسب الموديل والنوع وبيكتبك وصل أمانة على بياض واحذر من النصابين فى الموضوع ده لأنه ممكن يدبسك فى تصليحات انت ما تسببتش فيها ويشكيك بوصل الأمانة مثل ماحدث مع أخى
قديم 23-06-2009, 09:27 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله

الاسعار حاليا " حسب احد المكاتب فى الدقى " : دايو 1300 مانوال : من 95/ 120" سيارة سيئة بالنسبة للايجار "
لانسر 2008 : 160- 190 اتوماتيك فول اوبشن

اخر مرة اجرت فيها كانت من سنتين قبل مربنا يكرمنى
اجرت لانسر 2007 لمدة شهر بـ 4600ج\
دايو 3 ايام .. اليوم = 150ج

ومش فاكر اية تانى بس ليا نصيحة
اولا : لازم تتأكد من مصدقية المكتب المتعاقد معة ومدى سمعتة
ثانيا : السيارات التى تعاملت معها من خلال 3 مكاتب للاسف سيارات سييئة للغاية
وطبعا حضرتك بما انك صاحب سيارة هتقدر تعرف حالة العربية كويس
ولحل المشكلة دى ببساطة اطلب من المكتب انة يبعت حد معاك تجرب العربية شوية
ثالثا : يفضل ان تكون السيارات ملك المكتب وليست ملك لاشخاص وتعمل لدى المكتب " فقط يفضل "
رابعا : للاسف الثلاث مكاتب الذى تعاملت معهم عبارة عن اشخاص غير مؤهلة للعمل تماما
رغم ان مقرها فى اماكن راقية جدااااااااَ .. لدرجة انى فى مرة رحت علشان اغير زيت للعربية على حسب العقد لقيت صاحب المكتب بيدخن سيجارة كبيرة وتخينة وفى دنيا تانية خــالص ! " زيت اية ؟ عربية مين ؟
خامساَ : يجب ان تقرر بان يؤرخ ايصال الامانة وان يكتب بة ثمن السيارة ولا يكون على بياض / كما تأكد عند استلامك للايصال بأنة هو نفسة الذى قمت بالامضاء بة / وليس ايصال مزور بتوقيع مشابة لتوقيعك من اجل استخدامة فى اي وقت يشاء هو .
سادساَ : الشهر لدى بعض المكاتب 30 يوم فقط واحيانا 29 يوم - لذا يجب ان تتأكد من ان الشهر 31 يوم ويحدد كتاريخ بداية ونهاية فى العقد وليس بكلمة " شهر " او برقم " مهمة جداَ هذة النقطة "
سابعاَ : ان وفقك الله فى سيارة لدى قريب لك او صديق او حتى تأجر ليموزين بسائق - او تاكسى العاصمة صدقنى افضل بكتيييييييير جدا وارخص احياناَ عن تجربة . لك تحياتى استاذ سامح

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 23-06-2009 الساعة 09:33 PM
قديم 23-06-2009, 09:54 PM
الصورة الرمزية د.محمود صلاح
د.محمود صلاح د.محمود صلاح غير متواجد حالياً
من انا؟: تجارة
التخصص العملى: تجارى
هواياتي: سيارات

د.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant future

شكرا على الرد المفصل
قديم 24-06-2009, 11:04 AM
noura_taman noura_taman غير متواجد حالياً
من انا؟: أم مصرية
التخصص العملى: ليسانس أداب

noura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond reputenoura_taman has a reputation beyond repute

كلام سليم لكل اللي رده في ناس كتير بتستغل الحكاية دي وبتنصب على الناس بس حكاية ايصال الامانة دي اللي انا اعرفه اني بيمضيك على تمن العربية مش على بياض وبيسلمك رخصتها وكل حاجة ... بس ما اظنش حكاية بيدبسك في الاصلاحات دي لأن عرف تسليم العربية للايجار بيكون انه بتطلع مع المستأجر بتبصوا على العربية وانت بتاخد ملاحظاتك الكاملة عن اي عيوب وبتتسجل في عقد الايجار وكمان االخبطات اللي انت استلمت بيها العربية كل ده بيتكتب في عقد الايجار بالظبط وفي التسليم بيستلم منك العربية في حال انك لو في حاجات جدت عن المكتوب في العقد انت مسئول تصلحها او بتسيب مبلغ تحت الحساب عشان التصليح وطبعا في ناس كتير بتستهبل عشان كدة لازم في حكاية ايجار العربيات دي الواحد يروح لحد معرفة او يكون موثوق فيه يعني انا مثلا بأجر عربيتي اهو عشان تسد اقساطها طبعا لكن بصراحة كل ما يجيلي حد ما اعرفوش يطلب ايجارها برفض عشان لو جرالها اي حاجة انا هالوص بيها وحلني بقة اما التأمين يديك اي حاجة والله اعلم .. ربنا يستر ... انا رشحتلك يا أستاذ سمسم الشخص اللي هايجيبلك المفيد ومن الاخر وشوف انت عايز ايه هو رقم تليفونه 0109696901 مش عارفة بقة احنا ممكن نحط نمر تليفونات ولا ايه بس ابو نورا بقة لو اعترض يلغي الرد وخلاص .. كلمه وشوف انت عايز ايه هو ماعندوش عربيات كتيرة لأنه بيعتمد في شغله على عربيات معارفه للايجار وحين الطلب وهو في الاساسا شغال في تعليم قيادة السيارات مش في الايجار بس بيعرف ناس كتير يقدر يجبلك منهم احسن الخدمات واحسن الاسعار فشوف ايه المناسب ليك..

التعديل الأخير تم بواسطة noura_taman ; 24-06-2009 الساعة 11:06 AM
قديم 24-06-2009, 12:18 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

يا أستاذ سمسم ! أنا شايف ان كلام الآنسه أو السيده نورا طمان كلام واقعى و موزون !

و فيه شهامه و جدعنه قل أن تجدها فى النصف الآخر ! و فاهمه كويس ! واذا أخذت سيارتها على ما أعتقد ح تكون

أريح بكتير من اللى ما تعرفوش ( و الله أعلم ) !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

الكلمات الدليلية
مشروع تأجير سيارات, ايجار 2007 لانوس سيارة, ايجار سيارات مصر, سيارة