العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 25-11-2009, 04:41 PM
الصورة الرمزية waleed116
waleed116 waleed116 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري ,,, وبحب بلدي
هواياتي: الاطلاع و الشطرنج

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of
افتراضي رد: افضل سيارة فى فئة 150 الف

شباب .......

واصح ان السياره الاوكتافيا حاصله علي اعلي مستوي من السيارات .... العمليه و الفخامه و المتانه ... وتوفر قطع الغيار لانها مشتركه مع الفلوكس بانوعها ....

انا بالنسبه لاستخدامي ..... عاوز سياره فخمه وعمليه ومتينه وقطع غيار رخيصه نسبيا وعمرافتراضي اكبر ....ولكن في المنتديات بيقولو ان الاوكتافيا الشكل ده خلاص حيتغير

يعني .... اسني الشكل الجديد ولا انوي واتوكل علي الله ..... وكمان ممكن احصلها فين a4 وسعرها ومواصفتها ايه بالظبط ؟

شكرا ....
قديم 01-12-2009, 02:59 PM
الصورة الرمزية waleed116
waleed116 waleed116 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري ,,, وبحب بلدي
هواياتي: الاطلاع و الشطرنج

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of

كيف الحال شباب .....

اليوم انا كنت في توكيل تويوتا ايجبت .... وحبييت تكونوا معايا في الصوره ......

اولا قلتلوه ..... ايه الفرق بين الخليجي ..... والجنوب افريقي ؟

الخليجي ....
بيجي ... جنط 15 وكماليات اعلي بسيط مثل فتحه السقف في رقم 1 ..... لكن اداء العفشه للسياره اقل .... لانهم بيركزوا علي السرعه والشوارع النضيفه .... ونصحتي بلاش منها والسبب ... انها مش بنتعامل معاها في التوكيل اطلاقا ... والسبب ... انه السوفت وير بتعها مش عندنا ..وكمان عفشتها متعبه جدا في المطبات ومش بتتحمل ... وكمان العربيع مش مصفحه من تحت وده لارتفاع درجه الحراره في الخليج ....

الجنوب افريقي .... تبع تويوتا بردو العالميه بس مصنع جنوب افريقيا ... ودي بتيجي
لمصر .... جنوط16 .... والعفشه اقوي وامتن من الخليجي طبقا للمواصافات المصريه ( الارض ) وكمان مصفحه من تحت ... وعربيه فوق الممتازه جدا في العمليه وقوه التحمل في مصر ....وبتيجي ...

مانيوال ب(135000) و ام ام تي (147000) و اتوماتيك (165000) والاستلام بعد 2 شهر ليها ...وكل الالوان ....
قلتله تمام وبصراحه انا بفاضل بين العربيات دي ...

الاوكتافيا .... قلي عربيه محترمه جدا بس ملهاش تاريخ زي التويوتا .. وملهاش اعلي نسبه مبيعات في العالم زي التويوتا ...

الفورد فوكس .... قلي سياره ممتازه جدا والاوبشن عالي بس ... موديل السنه وبعد كده تمل من السياره ... وقيمتها بتروح ....

الهوندا سيفك .... قلي سياره فوق الممتازه جدا جدا جدا بس متركبهاش في مصر ...والسبب ... قطع غيار نار وواطيه جدا علي الارض ... ومش مناسبه لالاراضي المصريه ....

قلتله كل ده تمام ... طيب وايه مشكله الجير (mmt)....

قلي علي فكره ... ده اقوي جير وامتن جير وحينزل في المرسيدس من (2010)... والي حصل من الازمه انه دي مشكله الموزعيين والمعارض ... لما سلمو العملاء السياره من غير تدريب علي كيفيه الاستخدام .... بمعني ....

هوه جير ... مانيوال .... بس من غير دبرياش .... بمعني ... انك لما تيجي تستلم العربيه من التوكيل .... بتدرب الاول عليه .... وفيه كمان فرع العباسيه بيدرك علي السياره ..وانته حر تختار بعد كده اي نظام جير .... وعلي فكره بيدي عزم اقوي للسياره ومحترم جدا وقوي كمان .....

وبعدين تعالي شوف المواصفات للتويوتا ايجبت ...

9 وسائد هوائيه .... سي دي 6 اسطوانت .... ونور زينون .... شنطه وسعه .... سمارت كي ....كرسي هيدروليك .... مقود متعدد المهام .... والسياره كلها مواصفات واحده بس الفرق في نظام الجير ....واهم حاجه والي بيفرق عن الخليجي .... متانه العفشه (طريه ) وانها مقفوله من تحت ...

وعامه سياره بجد تتركب ... عمليه وقويه وكمان وكيل قوي .....

وبصراحه ياشباب .... فعلا التويوتا ... لا يعلي عليه ....وكمان قطع غيار متوفره ورخيصه .... وكمان الشكل بيتغير كل 7 سنوات للتويوتا يعني لسه الشكل الجديد في 2015....

شكرا ....
قديم 04-12-2009, 02:44 AM
seso100100 seso100100 غير متواجد حالياً

seso100100 will become famous soon enough

عندى ليك نصيحة من تاجر سيارات قال لى اشترى ليك و للسوق يعنى تشترى سيارة ترضى طلباتك و فى نفس الوقت يوم ما تقول انك زهقت و عايز تغير تلاقى الف مشترى و افضل سيارة للبيع هى الكورولا زى الجنيه الدهب بتحافظ على سعرها و ما بتخسرش كتير من سعرها
قديم 04-12-2009, 04:52 AM
tigernet tigernet غير متواجد حالياً

tigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond repute

السيفك جمدة جدا عن تجربة
بس عبها الوحيد انها هتش من قدام ( الكبوت)
قديم 04-12-2009, 11:48 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed116 مشاهدة المشاركة

كيف الحال شباب .....

اليوم انا كنت في توكيل تويوتا ايجبت .... وحبييت تكونوا معايا في الصوره ......

اولا قلتلوه ..... ايه الفرق بين الخليجي ..... والجنوب افريقي ؟

الخليجي ....
بيجي ... جنط 15 وكماليات اعلي بسيط مثل فتحه السقف في رقم 1 ..... لكن اداء العفشه للسياره اقل .... لانهم بيركزوا علي السرعه والشوارع النضيفه .... ونصحتي بلاش منها والسبب ... انها مش بنتعامل معاها في التوكيل اطلاقا ... والسبب ... انه السوفت وير بتعها مش عندنا ..وكمان عفشتها متعبه جدا في المطبات ومش بتتحمل ... وكمان العربيع مش مصفحه من تحت وده لارتفاع درجه الحراره في الخليج ....

الجنوب افريقي .... تبع تويوتا بردو العالميه بس مصنع جنوب افريقيا ... ودي بتيجي
لمصر .... جنوط16 .... والعفشه اقوي وامتن من الخليجي طبقا للمواصافات المصريه ( الارض ) وكمان مصفحه من تحت ... وعربيه فوق الممتازه جدا في العمليه وقوه التحمل في مصر ....وبتيجي ...

مانيوال ب(135000) و ام ام تي (147000) و اتوماتيك (165000) والاستلام بعد 2 شهر ليها ...وكل الالوان ....
قلتله تمام وبصراحه انا بفاضل بين العربيات دي ...

الاوكتافيا .... قلي عربيه محترمه جدا بس ملهاش تاريخ زي التويوتا .. وملهاش اعلي نسبه مبيعات في العالم زي التويوتا ...

الفورد فوكس .... قلي سياره ممتازه جدا والاوبشن عالي بس ... موديل السنه وبعد كده تمل من السياره ... وقيمتها بتروح ....

الهوندا سيفك .... قلي سياره فوق الممتازه جدا جدا جدا بس متركبهاش في مصر ...والسبب ... قطع غيار نار وواطيه جدا علي الارض ... ومش مناسبه لالاراضي المصريه ....

قلتله كل ده تمام ... طيب وايه مشكله الجير (mmt)....

قلي علي فكره ... ده اقوي جير وامتن جير وحينزل في المرسيدس من (2010)... والي حصل من الازمه انه دي مشكله الموزعيين والمعارض ... لما سلمو العملاء السياره من غير تدريب علي كيفيه الاستخدام .... بمعني ....

هوه جير ... مانيوال .... بس من غير دبرياش .... بمعني ... انك لما تيجي تستلم العربيه من التوكيل .... بتدرب الاول عليه .... وفيه كمان فرع العباسيه بيدرك علي السياره ..وانته حر تختار بعد كده اي نظام جير .... وعلي فكره بيدي عزم اقوي للسياره ومحترم جدا وقوي كمان .....

وبعدين تعالي شوف المواصفات للتويوتا ايجبت ...

9 وسائد هوائيه .... سي دي 6 اسطوانت .... ونور زينون .... شنطه وسعه .... سمارت كي ....كرسي هيدروليك .... مقود متعدد المهام .... والسياره كلها مواصفات واحده بس الفرق في نظام الجير ....واهم حاجه والي بيفرق عن الخليجي .... متانه العفشه (طريه ) وانها مقفوله من تحت ...

وعامه سياره بجد تتركب ... عمليه وقويه وكمان وكيل قوي .....

وبصراحه ياشباب .... فعلا التويوتا ... لا يعلي عليه ....وكمان قطع غيار متوفره ورخيصه .... وكمان الشكل بيتغير كل 7 سنوات للتويوتا يعني لسه الشكل الجديد في 2015....

شكرا ....

يا سيدى الفاضل انت بتسأل مين فى قرار شراء عربيه توكيل ماركه منهم
طبعا لازم يقولك كل العربيات التانيه دى تعبانه ومالهاش اى لزمه وهى العربيه اللى عندى اللى كفائه وتمام وزى الفل ده حتى قالك متجيبش الخليجى عشان مالهاش ضمان عندهم عشان برضه تبقى شارى منهم ومتستفيدش بفرق السعر والامكانيات
ولو على عربيه محترمه وبتمسك سعرها وكفائتها عاليه الاوكتافيا بلا شك هتديك كل الجوانب دى وبرضه مبتغيرش شكلها كل يومين والشكل الجديد الفانتازيا لسه نازل يعنى هتقعد بيها فتره وربنا يوفقك يا باشا

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس