العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 20-10-2012, 01:33 PM
الصورة الرمزية جمال عبدة
جمال عبدة جمال عبدة غير متواجد حالياً
من انا؟: ض.قوات مسلحة بالمعاش
هواياتي: السيارات .مجال الكومبيوتر

جمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to all
افتراضي رد: مقارنة بين رينو داستر و بريليانس v5 الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh_bad1 مشاهدة المشاركة

يا جماعه عاوز مساعده منكم
محتار بين العربيتين دول جدا خصوصا ان الاتنين قريبين ف السعر
ياريت تدلونى على الافضل
اريد مقارنة كاملة لو سمحتم بين الاعلى فئة فى الاثنين
انا عن رائ اختار البرليانس كفاية ان Bmw بتصنع في مصانع برليانس انما اللوجان او الرينو عموما تقفيل مغربي وناهيك عن التقفيل المغربي انا شفتة بنفسي تقفيل ولحامات اي كلام دا كمان بعد تجربة لصديق لي عمل حدثة بعد شهر من استلامها العجلة اليمين نزلت بالمساعد لوحدها لولا الاريباج كانت بقت مصيبة والتوكيل معملوش اي حاجة صلحها برة علي حسابة انااول ماركبتها عجبتني جدا فضلت ادور وراها لقيت كل المشاكل الي الناس بيتكلموا عنها فيها وبيع مابعد الشراء لقيت ناس كتير جدا بتبيع موديلات حديثة اقل من ثمنها بتوصل ل10.000 جنية احنا عقدتنا من الصيني بس شوف الصين الان والانفتاح الي داخلة بية واللة هو المستقبل بس عقدتنا كالعادة من الصيني امكانيات واوبشن مش موجود ف احسن عربية كوري مع انهم جيران ونسيتوا الكوري كانوا خايفين منة الاول ولا لا -الوقتي بقي عامل ازاي ولولا اختلاف الاراء لبارت السلع شوف الي يريحك متبصش لكلام لسة نازل مش عارفين عنةحاجة المالك هو الي بيبهدل عربيتة او يحافظ عليها ولك القراااااااااااااااااار
كماليات رينو لوجان 2012

تكييف هواء - زجاج امامى كهربائى - مساند الراس فى المقاعد الامامية يمكن تعديل ارتفاعها - سنتر لوك - امكانية طى ظهر صف المقاعد الثانى - 1/3 و 2/3 - صف المقاعد الثالث يمكن طى ظهرة بنسبة 1/2 كما يمكن نزعه تماما عند الحاجة - زجاج خلفى مع خاصية ازالة الصقيع و الرطوبة - مرايا الرؤية الجانبية يمكن تعديل وضعها من الداخل - باور ستيرينج - صندوق تخزين فى التابلوه و جيوب للتخزين فى الابواب الامامية - حامل اكواب فى الكونسول الامامى - حامل اكواب خلفى - غطاء لحيز الامتعة يمكن طية - احزمة امان امامية و خلفية - احزمة امان ذات نقاط تثبيت ثلاثية فى صف المقاعد الثالث - نظام ايزوفيكس لحماية مقاعد الاطفال فى صف المقاعد الثانى - نظام ايموبيليزر - الاكصدامات الامامية و الخلفية مطلية بلون السيارة - شبكة امامية من الكروم - حامل سقف طولى - تجهيز لتركيب راديو و تركيب سماعات - راديو سى دى مع سماعتين 15 واط فى الامام

m/t1.5 ---عدد النقلات 8------عدد السليندر4—صبابات 16—حقن وقود الكتروني---فرامل abs ----الكتروني فرامل ebd -----جنط 15---فوانيس ضباب خلفية – مساحات خلفية---نظام صوتي cd ---مدخل usp—زجاج كهرائي امامي ---- التحكم ف ارتفاع كرسي السائق---نوع عجلة القيادة هيدروليكي ---اماكن تخزين بالابواب الامامية ----ولاعة سجائر----قفل مركزي للابواب ---صوت تنبيهي ف حالة عدم غلق السيارة—حامل اكواب امامي – حامل خلفي---غطاء للشنطة الخلفية---درج تخزين امامي---مساحة زجاج خلفي—
-----------------برليانس fsv ------
قديم 02-01-2013, 01:31 AM
stonecoldmido5 stonecoldmido5 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ماجيستير سياحة وفنادق

stonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to behold
افتراضي رد: مقارنة بين رينو داستر و بريليانس v5 الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال عبدة مشاهدة المشاركة

انا عن رائ اختار البرليانس كفاية ان Bmw بتصنع في مصانع برليانس انما اللوجان او الرينو عموما تقفيل مغربي وناهيك عن التقفيل المغربي انا شفتة بنفسي تقفيل ولحامات اي كلام دا كمان بعد تجربة لصديق لي عمل حدثة بعد شهر من استلامها العجلة اليمين نزلت بالمساعد لوحدها لولا الاريباج كانت بقت مصيبة والتوكيل معملوش اي حاجة صلحها برة علي حسابة انااول ماركبتها عجبتني جدا فضلت ادور وراها لقيت كل المشاكل الي الناس بيتكلموا عنها فيها وبيع مابعد الشراء لقيت ناس كتير جدا بتبيع موديلات حديثة اقل من ثمنها بتوصل ل10.000 جنية احنا عقدتنا من الصيني بس شوف الصين الان والانفتاح الي داخلة بية واللة هو المستقبل بس عقدتنا كالعادة من الصيني امكانيات واوبشن مش موجود ف احسن عربية كوري مع انهم جيران ونسيتوا الكوري كانوا خايفين منة الاول ولا لا -الوقتي بقي عامل ازاي ولولا اختلاف الاراء لبارت السلع شوف الي يريحك متبصش لكلام لسة نازل مش عارفين عنةحاجة المالك هو الي بيبهدل عربيتة او يحافظ عليها ولك القراااااااااااااااااار
كماليات رينو لوجان 2012

تكييف هواء - زجاج امامى كهربائى - مساند الراس فى المقاعد الامامية يمكن تعديل ارتفاعها - سنتر لوك - امكانية طى ظهر صف المقاعد الثانى - 1/3 و 2/3 - صف المقاعد الثالث يمكن طى ظهرة بنسبة 1/2 كما يمكن نزعه تماما عند الحاجة - زجاج خلفى مع خاصية ازالة الصقيع و الرطوبة - مرايا الرؤية الجانبية يمكن تعديل وضعها من الداخل - باور ستيرينج - صندوق تخزين فى التابلوه و جيوب للتخزين فى الابواب الامامية - حامل اكواب فى الكونسول الامامى - حامل اكواب خلفى - غطاء لحيز الامتعة يمكن طية - احزمة امان امامية و خلفية - احزمة امان ذات نقاط تثبيت ثلاثية فى صف المقاعد الثالث - نظام ايزوفيكس لحماية مقاعد الاطفال فى صف المقاعد الثانى - نظام ايموبيليزر - الاكصدامات الامامية و الخلفية مطلية بلون السيارة - شبكة امامية من الكروم - حامل سقف طولى - تجهيز لتركيب راديو و تركيب سماعات - راديو سى دى مع سماعتين 15 واط فى الامام

m/t1.5 ---عدد النقلات 8------عدد السليندر4—صبابات 16—حقن وقود الكتروني---فرامل abs ----الكتروني فرامل ebd -----جنط 15---فوانيس ضباب خلفية – مساحات خلفية---نظام صوتي cd ---مدخل usp—زجاج كهرائي امامي ---- التحكم ف ارتفاع كرسي السائق---نوع عجلة القيادة هيدروليكي ---اماكن تخزين بالابواب الامامية ----ولاعة سجائر----قفل مركزي للابواب ---صوت تنبيهي ف حالة عدم غلق السيارة—حامل اكواب امامي – حامل خلفي---غطاء للشنطة الخلفية---درج تخزين امامي---مساحة زجاج خلفي—
-----------------برليانس fsv ------
يا باشا و اللة الداستر روماني و نفس المواصفات في اوروبا , و في فرق كبير جدا بين الشكل و القوة , اتفق معاك ان الداستر مفيهاش الا الكماليات الاساسية بس , و البريليانس فيها معظم الكماليات اللي تتخيلها و متتخيلهاش , بس انا اخترت الامان و القوة عن الرفاهية , الداستر منظومة متكاملة من الامان اولها التصفيح بالكامل من اسفل السيارة , دفع رباعي مش موجود طبعا في البريليانس , عفشة مالتي لينك تساندك و تنفعك في كتير من المواقف و كفاية قرص التحويل من الرباعي للثتائي بتاعها علشان البنزين ,و الحمد للة العربية ساعدتني في كتير من المواقف اخرها حد كان هيثبتني بالعربية فخرجت بره مسار الطريق خالص علشان اتفاداهم , طبعا انا كان نفسي في الرانجلر بس الحمد للة الداستر عوضتني (جزء بسيط جدا) عنها , و عل فكرة العربية لو دخلت ميه لغاية البريبيز و لا هتتأثر بيها فعلشان كده انصح حضرتك بالداستر عن تجربة طبعا لو حضرتك ممكن تتعامل مع المانيوال , واسف ع الاطالة.