العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 02-06-2012, 02:58 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
للاهمية عايز تزود كفاءة التكييف؟؟؟

في ناس كتير بتشتكي في الصيف إن التكييف شغال بس مش عامل حاجة، والعربية لسه حر

معظم الناس دي بتبقى عربياتهم قديمة... أو على الأقل اتعمل فيها شغل عند سمكري أو يمكن كهربائي

طب ليه كده؟؟؟

أهم حاجة عشان كفاءة التبريد تبقى كويسة إنك تعزل الصالون عن الجو الخارجي كويس، وده عن طريق إنك تمنع الهوا الخارجي يدخل الصالون من الأبواب

طيب ماحنا بنقفل الإزاز... عايز إيه تاني؟؟؟

أنا أقولك....

أولا: لازم تتأكد من سلامة الكاوتش حوالين الباب، وإنها قافلة كل الثغرات كويس... ومافيها حاجة مشققة

ثانيا: وده الأهم.... الكسوة الداخلية للأبواب... تحتها في طبقة عازلة للصوت والحرارة... ممكن تبقى فوم أو لباد أو حتى مشمع... الطبقة دي هي أهم جزء في الباب، وهي للأسف مخفية تحت الكسوة الداخلية

زي اللي في الصور دي

لازم تتأكد إن المادة العازلة دي موجودة وقافلة كل الفتحات كويس

الموضوع ده بيفرق بشكل كبير جدا... وعن تجربة

أنا كان عندي عربية تويوتا كريسيدا، وأبوابها كانت بتدخل صهد وانا مسافر... عشان كل المشمع العازل في الأبواب كان مش موجود (بعد كذا عمرة سمكرة طبعا)

في يوم كده اتحمست واشتريت مشمع وسيليكون اسود (زي بتاع الفبريكة)، وخلعت الكسوة الداخلية للأبواب .. وبعدين قصيت المشمع على قد الكسوة.. قدام وورا

وبعد كده نزلت ولزقت المشمع بالسيليكون (طبعا عملت حساب فتحة أكرة الباب والإزاز بس)، وبعدين ركبت الكسوة الداخلية

أول حاجة لاحظتها... صوت قفل الباب اتغير

تاني حاجة... العربية ما بقيتش فرن زي الأول

تالت حاجة... التكييف بقى عامل فرق جامد

للأسف ... معظم الصنايعية في مصر بيقابلوا حاجات في العربية بيعتبروها زيادات مالهاش لازمة (غالبا حتلاقيهم بيقولوا: هما حطين الحاجات دي عشان الشكل بس)

إنما الحاجات دي هي اللي بتعمل فرق في الأداء وبتطول عمر العربية

لو عايز تزود العزل في الكابينة أكتر... حط مادة عازلة في الأرضية والسقف... زي كده

...
قديم 02-06-2012, 03:24 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تزود كفاءة التكييف؟؟؟

موضوع جميل تسلم ايدك يا باشا بس سؤال اسم المادة العازلة للارضية والسقف

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 02-06-2012, 03:31 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يمني مشاهدة المشاركة

موضوع جميل تسلم ايدك يا باشا بس سؤال اسم المادة العازلة للارضية والسقف
في أكتر من ماده... أشهرها "اللباد"... وفي كمان لباد مفضض (عليه طبقة خارجية بتلمع) زي اللي في الصورة فوق

وكله بيتباع بالمتر... بس بصراحة ماعرفش سعره حاليا
قديم 02-06-2012, 03:58 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

تسلم ,بلفعل موضوع جميل ومعلومات مفيدة

قديم 02-06-2012, 07:07 AM
الايطالى الصغير الايطالى الصغير غير متواجد حالياً

الايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud of

المشمع والسليكون الاسود
منين وبكام والاسم والنوع

لو تكرمت

الكلمات الدليلية
تكييف, عزل حرارى