العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 05-03-2011, 12:57 PM
على الزئبق على الزئبق غير متواجد حالياً

على الزئبق is on a distinguished road
افتراضي رد: مقارنة بين كورولا ولانسر

د/تامر
اريك راى حضرتك فى سيارة اكسنت 1300 موديل 2006 مطلوب 42000 على العلم رشة برة ومغيرة رفرف امامى ارجو سرعة الرد
قديم 10-03-2011, 04:33 AM
الصورة الرمزية Ahmed Nageb61
Ahmed Nageb61 Ahmed Nageb61 غير متواجد حالياً

Ahmed Nageb61 has a spectacular aura aboutAhmed Nageb61 has a spectacular aura aboutAhmed Nageb61 has a spectacular aura about

أولا :سلام عليكم
ثانيا :شكرا للدكتور تامر علي مواضيعه المتجددة دائما والمناقشة الايجابية والحيادية لكافة المواضيع المتعلقة بالسيارات
بس هناك تعليق بسيط علي الكورولا ان الكورولا اللي موجودة في السوق المصرية جنوب أفريقي بمحرك سعة 1.6سي سي وبقوة 122حصان وليست 106حصان الخليجي هي اللي 108 حصان لاختلاف تقنيات الماتور . أنا اللي معايا الكورولا الهاي لاين 2008 ال mmt وهي عربية أكتر من رائعة وعملية لأبعد الحدود كما تتسم بفخامة المقصورة الداخلية وان لم تلاقي قبول في الشارع المصري نظرا للتكنولوجيا المتطورة بها وهو الفتيس الmmt والذي لم يتمكن الكثير من الناس التأقلم معه الا بعد فترة من قيادة السيارة ولكن بصراحة مع مرور سنة من الشغل والاستخدام الشاق للسيارة وكثرة السفر بها بين المحافظات أثبتت فعلا مدي عمليتها ورسخت مفهوم كورولا والتي لم تتنازل عنه لفترة طويلة من الزمن , كمان أن سيارتيالسابقة كانت لانسر 2005 والتي أيضا أثبتت مدي عمليتها وملاءمتها للشارع المصري ولكن أعتقد ان الكورولا تفوقت لأني أجرت اللانسر البومة أكتر من مرة وأعتقد أن سابقاتها تفوقت عليها .

أنا أتفق معك تماما أنا عندى كورولا 2009 mmt جنوب افريقيا ثباتها لا يوصف خاصه على السرعات العاليه ماشى 200 وكانى ماشى 20 وأنا أرى أنها أفضل من اللانسر بمراحل
قديم 12-03-2011, 02:57 PM
nadeem55 nadeem55 غير متواجد حالياً

nadeem55 is a jewel in the roughnadeem55 is a jewel in the roughnadeem55 is a jewel in the rough

كان معي كورلا 2008 ظلت معي سنتين وبعتها ، عربية ناعمة جدا على الطريق بها ثبات عالي في السرعات العالية لا تشعر بسرعتها ، موتور وجير رائعات ، لكن المشكلة جسمها ضعيف جدا ، واكصداماتها سيئة للغاية ، ضعيفة جدا ، وتقفيل الصاج مع الجلد سئ والزجاج غير محكم بيعطي صوت للهواء عالي مع السرعة
قديم 12-03-2011, 04:00 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

من الاخر نقول ان الكورولا و اللنسر بيفكروني بالبيجو 504 و الفيات 132 في السبعينات و التمانينات
اللي عاوز عربيه مريحه بيجيب البيجو
و اللي عاوز عربيه شرسه و ادائها جبار بيجيب ال 132

حـازم خـضـر

قديم 31-03-2011, 01:44 AM
محمد اللعيب محمد اللعيب غير متواجد حالياً

محمد اللعيب is on a distinguished road
للاهمية رد: مقارنة بين كورولا ولانسر

ممكن اعرف سعر سيارة لانسر 2005 كاملة اوتو بحالة جيدة لسة معلقتش نمر ارجو الرد