العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 28-04-2010, 11:33 AM
الصورة الرمزية mida012
mida012 mida012 غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في زمن مش زماني
التخصص العملى: مدير مشروعات
هواياتي: النسيان والصبر

mida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to behold
غسيل السيارة بالبخار

صيحة العصر في غسيل السيارات

الفرق بين الغسيل العادي (الماء والصابون) والغسيل العصري الفعال (غسيل البخار) فالغسيل الاعتيادي يحتوي فيه رغوة الغسيل (الصابون) على مواد كيماوية وعلى المدى البعيد يؤثر على بوية السيارة .. و لأن غسيل البخار ما يقارن أبدا بالغسيل العادي لأنه يحافظ على البوية باعتبار أن البخار اللي يطلع من الجهاز رطب ويحمل مادة الشمع الملمع (الواكس) .... وهذة الخاصية موجودة في أجهزة البخار .
مميزاته في النت أحصرها لكم في الآتي :

1- بدون صابون أو مواد كيماوية أو بترولية أو أي روائح منفرة .

2- آمن لمحرك السيارة .

3- غسيل مميز + تلميع حقيقي .

4- استخدام مياه خالية من الأملاح والرواسب .

5- ترشيد المياه واستخدام لتر واحد لغسيل السيارة .

6- قوة ضغط البخار تصل إلى 9 بار بدرجة حرارة بخار تتراوح بين 80 - 90 درجة مئوية .

7- تنظيف وتعقيم آمن لمحرك (مكينة) السيارة بدرجة فائقة .

8-البخار الناتج عن الجهاز هو بخار رطب وليس جاف ولذلك ليس هناك أي ضرر منه على طلاء السيارة بل يؤدي إلى نتائج غسيل عالية الجودة.

9- أحدث التقنية لغسيل وتلميع السيارة .

تنبية : البعض يحذر من غسل داخل السيارة بالبخار لانه حصل مشكله في الكهرباء وحصل ماس وحريق بالضفاير

وإليكم صور ةالأجهزة الخاصة بالبخار
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 8000D.jpg‏ (12.6 كيلوبايت, المشاهدات 80)
قديم 28-04-2010, 12:45 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: غسيل السيارة بالبخار

شكرا علي الموضوع
و انا بقالي فترة متابع الماكينات دي عشان اعرف مدي فاعليتها
و اليوتيوب ملياااان فيديوهات توضح طريقة عملها و علي مختلف الاماكن في السيارة
بس المشكلة ان ولا فيديو ان صورة او كلام بيبين فاعليتهم و السيارة متسخة جدا او عليها قدر كبير من الرمال او الطين
معظم الفيديوهات جايبن عربيات الي حد ما نظيفة و ده اللي مشككني فيها
غير كده اسمع كتير عن سوء نتائج استخدام المكاين دي علي الجلد و فرش السقف و اعرف صديق ليا نظف قماش السقف بيها و تاني يوم اللزق فك و القماش سقط
و مش واثق فيهم الي ان اشوف تجربة عملية بنفسي

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 28-04-2010, 03:45 PM
corsair
Guest

اللي نعرفه احسن من اللي منعرفهوش وخلينا في اللي مجربينه ومحدش اشتكي وتقبل تحياتي
قديم 28-04-2010, 11:17 PM
عظيمه عظيمه غير متواجد حالياً
من انا؟: علمت ان رزقى لن يأخذه غيرى فاطمئن قلبى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: بموووت فى العربيات

عظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond repute

انا ليا سؤال تانى خالص
هو درجة حرارة البخار دة اللى هى من 80-90 درجة مش ممكن تضر البوية؟؟؟؟
ولو مع كثرة تكرار الغسيل بهذه الطريقة؟
قديم 28-04-2010, 11:24 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

على فكره ! أنا لما كنت فى العراق من 30 سنه ! كانت أماكن غسيل السيارات بتستعمل ماء ساخن

لغسيل السياره من الخارج و من أسفل و كانت بتجيب نتائج باهره من النظافه ! لكن لم تصل المياه

الى درجة البخار ! عمومآ السيارات فى مصر بايشه خلقه ! و مش محتاجه لمكوى ! وشكرآ لصاحب الموضوع !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127