العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 15-05-2013, 08:27 PM
ابوشيماء ابوشيماء غير متواجد حالياً

ابوشيماء will become famous soon enoughابوشيماء will become famous soon enough
افتراضي اسكودا اوكتافيا2003 a4

السلام عليكم اخوانى فى المنتدى العزيز انا عندى اوكتافيا a4 موديل 2003 هى معاقين انا جايبها من سنة تقريبا من بورسعيد كاملة مانوال والحمد لله العر بية طلعت زى الفل وكمان متورها تربوا انا الان ماشى بيها حوالى 15 الف كيلو ومن ساعة ما جبتها كل اللى عملتة فيها هو تغير الزيت والبنزين والحمد الله والحمد الله العربية ماشية تمام الابعض المشاكل يعنى ضعف تيل الفرامل وكمان لمبة ال epc دى منورة عندى فى التابلوة بس عايز اخد راى حضارتكم فى حاجة انا محتار فيها كنت عايز اروح بيها مركز متخخص علشان اغير فلاتر زيت وبنزين كمان بلية دينمو وسير كاتينة وسير مرش وطقم بوجيهات وفلتر هوا بس فية ناس بتقولى بلاش تغيرهم دول بتاع بلادها مش حتلاقىزيهمهم هنا والعربية كويسة جدا مفيش فيها مشاكل تقريبا وبتاع المركز بيقول اة هو سير الكاتينة كويس بس انا مش عارف هو عامل كام الف علشان حساب الصيانة بصراحة انا احترت اغير ولا ولا اعمل الفرامل واغير فلاتر فقط ارجوكوا دلونى على الصح انا محتار وكمان مش بفهم فى العربية اوى وشكرا ليكم
قديم 16-05-2013, 03:52 AM
FAR!D FAR!D غير متواجد حالياً

FAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to behold
افتراضي رد: اسكودا اوكتافيا2003 a4

انا اول واحد يرد ههههههه
ربنا يباركلك فيها اولا
بص موضوع قطعه الغيار بتاعه بلادها ديه في حاله ان لسه ميعاد تغيرها لسه مجاش او عدت ميعادها ولسه حالتها حلوه اوي لكن انت متعرفش حالتهم عامله ايه اصلا ولا صاحبها الاصلي عمل ايه و لا غير ايه فيها فانت خدها عند مركز معتمد معلش حتغرم شويه بس حيقولك ايه اللي يتغير و ايه اللي لسه شويه عليه وحيتغير امتي وابقى ياسيدي غير اللي حيقولك عليه بره يعني اكشف بس واعمل بره عشان متغرمش اوي.....والمفروض وده رأيي انك كنت عملت كده من اول ماجبتها
سيبك انت السؤال ده يهمني انا به ههههههه انت جبتها بكام و منين في بورسعيد؟
قديم 16-05-2013, 03:55 AM
FAR!D FAR!D غير متواجد حالياً

FAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to behold

انا اول واحد يرد ههههههه
ربنا يباركلك فيها اولا
بص موضوع قطعه الغيار بتاعه بلادها ديه في حاله ان لسه ميعاد تغيرها لسه مجاش او عدت ميعادها ولسه حالتها حلوه اوي لكن انت متعرفش حالتهم عامله ايه اصلا ولا صاحبها الاصلي عمل ايه و لا غير ايه فيها فانت خدها عند مركز معتمد معلش حتغرم شويه بس حيقولك ايه اللي يتغير و ايه اللي لسه شويه عليه وحيتغير امتي وابقى ياسيدي غير اللي حيقولك عليه بره يعني اكشف بس واعمل بره عشان متغرمش اوي.....والمفروض وده رأيي انك كنت عملت كده من اول ماجبتها
سيبك انت السؤال ده يهمني انا به ههههههه انت جبتها بكام و منين في بورسعيد؟
قديم 16-05-2013, 04:40 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوشيماء مشاهدة المشاركة

السلام عليكم اخوانى فى المنتدى العزيز انا عندى اوكتافيا a4 موديل 2003 هى معاقين انا جايبها من سنة تقريبا من بورسعيد كاملة مانوال والحمد لله العر بية طلعت زى الفل وكمان متورها تربوا انا الان ماشى بيها حوالى 15 الف كيلو ومن ساعة ما جبتها كل اللى عملتة فيها هو تغير الزيت والبنزين والحمد الله والحمد الله العربية ماشية تمام الابعض المشاكل يعنى ضعف تيل الفرامل وكمان لمبة ال epc دى منورة عندى فى التابلوة بس عايز اخد راى حضارتكم فى حاجة انا محتار فيها كنت عايز اروح بيها مركز متخخص علشان اغير فلاتر زيت وبنزين كمان بلية دينمو وسير كاتينة وسير مرش وطقم بوجيهات وفلتر هوا بس فية ناس بتقولى بلاش تغيرهم دول بتاع بلادها مش حتلاقىزيهمهم هنا والعربية كويسة جدا مفيش فيها مشاكل تقريبا وبتاع المركز بيقول اة هو سير الكاتينة كويس بس انا مش عارف هو عامل كام الف علشان حساب الصيانة بصراحة انا احترت اغير ولا ولا اعمل الفرامل واغير فلاتر فقط ارجوكوا دلونى على الصح انا محتار وكمان مش بفهم فى العربية اوى وشكرا ليكم
اولا مبروك على العربيه وربنا يعطيك خيرها
ثانيا اللمبه المنوره فى الطابلوه دى لمبه الفرامل وده حساس ورا دواسه الفرامل ثمنه رخيص مش غالى
من ناحيه السيور والفلاتر لاااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااازم تغيرهم سيبك من كلام بتاع بلادها ده جلد وله عمر افتراضى والفلاتر لازم هتتوسخ وتنسد ولازم بردوا ومهم جدا جدا تغير البليه وسير الكاتينه بس ايه حكايه سير المارش دى

يمكن تقصد سير الدينامو غير واعمل صيانه محترمه علشان يبقى عندك تاريخ صيانه مظبوط تمشى عليه وعربيتك تفضل فايقه ومتزعلكش

قديم 16-05-2013, 05:52 PM
ابوشيماء ابوشيماء غير متواجد حالياً

ابوشيماء will become famous soon enoughابوشيماء will become famous soon enough

السلام عليكم اخوانى الكرم اولا انا متشكر جدااا لحضراتك على الاهتمام والرد علية ثانيا بالنسبة لسوال الاخcarzydeepman انا شريها من بورسعيد من سنة من عند تاجر وليسة شركة كرستال من المخزن اللى جنب كرستال على طول هو يمين كرستال اول ما تخش المخزن دة هو اول تاجر وليسة شركة زى كرستال ربك والحق انا اتكلت على الله وحدى من غير مكانيكى بس كان معى العيال بس هههههه ايوة والله زى ما بقولك كدة اخدت لفة فى المنطقة كلها الاستثمار هناك المهم بعد ما تعبت دخلت عند الراجل دة قولتة عايز عربية اوكتافيا بس انا معرفش حاجة فىالعربيات وانا مش معى مكانيكى فقلى خد العربية دى منى وانا اضمنها ليك سنة صدقى دى انضف عربية عندى وباين عليك انت طيب وعلشان خاطر العيال اللى معاك انا اقولك دى مشكلها حاجة واحدة بس هو اللون بتاعها احمر فاتح ومحدش قابل على اللون دة صدقينى دى انضف عربية عندى قولتة خلاص انا خدها واتوكل على الله قولتة عايز كام قلى عايز 62 الف قولتة لا كتير على العربية المهم انا قولتة اقول كلمة وحدة منى العربية ب 55 الف لو موافق قولى قلى لالا تخسر علية واصر انة تخسر المهم قولتة تانى كلمة وهى 57 الف وقولتة والله مش ازود ولا قرش تانى مش عاجبك انا ماشى الراجل واقف وقلى مبروك وكمان اخدت معها جهاز معاقين وقولى الجهاز دة بحوالى 300 جنية اية رايك ياخى كويسة ولا غالية شوية اما بالنسبة للاخ tarek انا اسف اخى نسيت وقولت سير المرش اقصد سير الدينامو كنت عايز ارفع صورة ليها بس مش عايزة تترفع وشكرا ليكم جميعا