العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 01-04-2012, 06:51 PM
باسم لانسر باسم لانسر غير متواجد حالياً

باسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to all
افتراضي رد: عاوز اروح شبين الكوم من المحلة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيا سيفيا مشاهدة المشاركة

معقول فى انسان عاقل يسافر بالعربيه بدون رخصة قيادة . ايه الاستهتار ده
مع الاعتذار جدا لكل من حاول ان يساعدك او يوصف لك الطريق
والله يا استاذ كيا كلام حضرتك دا على دماغى ولو دخلنا نقاش فيه لن ننتهى بعد

لو افترضنا حضرتك ان عدد الى معاهم رخص قيادة على مستوى الجمهورية كلهم مليون شخص

حضرتك ممكن تقولى كام واحد من المليون دول يستحقوا فعلاً استخراج رخصة قيادة ويقدروا يمشوا على الطرق بدون مايسببوا اى ضرر فى الارواح او حتى الماديات ؟؟

حضرتك متعرفش ان بلدنا كل حاجة بتاخدها بالسن مش بالكفاءة ,, للأسف عمرنا ما بنعترف بشخص عنده قدرة ,, لكن بنعترف بشخص كبير فى السن

الدول المتقدمة فى العالم كله بيسمحوا لمن هم دون السن القانونى لإستخراج رخصة بالقيادة لكن بشرط انهم ياخدوا تصريح من المرور , وعلى مايخدوا التصريح دا بيتعمل لهم اختبارات معقدة جداً واحياناً بتكون اصعب من الاختبار اللى هم هيعملوا لما ييجوا يطلعوا رخصة

قولى بقى حضرتك بلدنا الكريمة مبتعملش كدا ليه ؟؟

اسمح لى ياسيد اقولك لحضرتك ان على الطريق بالفعل الاف مش معاهم رخصة ,, منهم من تم السن القانونى بالفعل ومنهم اللى متمش ,, منهم اللى ابن ( باشا) بإتصال واحد يشيل الكمين كله لو وقفه ,, ومنهم السواقين اللى بيركنوا قبل اللجان على ما اللجان تمشى والى بيدخلوا من طرق محدش يعرفها غيرهم
حضرتك انا ركبت مع النوعين
ركبت مع ابن الباشا , وشفته بيتعرض لإيه فى الكمين والموقف فى الآخر بينتهى على ايه
وركبت بردو مع السواق الى معهوش رخصة اللى اصلاً مش بيقف فى كمين
وللأسف الشديد ركبت بردو مع اللى معاه رخصة وكل ورقه سليم وعلى تلكيكة صغيرة فى العربية بيتعمل له ايه فى الكمين

سيدى الفاضل الامر أسوء مما تتخيل فى بلدنا العزيز ,, يسعدنى نقدك وتعليقك مع العلم اننى متفق معك تماماً فى انه لا يحق لى السفر دون استخراج رخصة قيادة ولكن بعدما طرحت عليك الكلام السابق ,, حدثنى برأيك واخبرنى ان كان تفكيرى صحيح أم لا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

مش عارف الصراحه

لكن منطقيا

لاتوجد مشكله بين الأخ وأخوه

عموما

خللى معاك توكيل برضه

ماهو البلد دى خلاص

معدش فيها حاجه إسمها

إعمال المنطق

إستنانى ...إستنانى

معندكش رخصة قياده

وعاوز تسافر بالعربيه إزاى ..........؟

دى جريمه فى حد ذاتها

ولو قابلتك لجنه

هيعملولك مشاكل كتير

-------------------

تم إعادة ترتيب الرد

ارجو من حضرتك مراجعة ردى على الاخ كيا سيفيا فى نفس المشاركة
وانا مش خدعتكم ياجماعة ولا كتبت حاجة بالفونت الابيض انا من اول مشاركة ليا فى الموضوع وانا كتبت ان انا مش معايا رخصة

شكراً للجميع
قديم 01-04-2012, 07:54 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

ارجو من حضرتك مراجعة ردى على الاخ كيا سيفيا فى نفس المشاركة

والله يا استاذ كيا كلام حضرتك دا على دماغى ولو دخلنا نقاش فيه لن ننتهى بعد
راجعت ردك على الأستاذ : كيا

وأوافقك على أمور من ردك

ولا أوافقك على أمور أخرى من ردك

ونظرا

لأننا لو دخلنا فى نقاش لن ننتهى بعد

فهسيبك لتتشاور مع نفسك

لكى يتم إنهاء النقاش

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 01-04-2012, 09:00 PM
باسم لانسر باسم لانسر غير متواجد حالياً

باسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to all

حسناً فإن كان لى طلب بعد فهو أرجو منكم ان تدعو الله عز وجل ان يسلمنى من كل شر

وفى الاخير
يغلق للإنتهاء
قديم 01-04-2012, 09:12 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

لى طلب بعد فهو أرجو منكم ان تدعو الله عز وجل ان يسلمنى من كل شر
ربنا يسلمك ويسلمنا جميعا من كل شر

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 01-04-2012, 09:43 PM
الصورة الرمزية tacker
tacker tacker غير متواجد حالياً

tacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond repute

أخى العزيز ::
أولا: ربنا سلم لك طريقك
ثانيا : أنا من المحله وشغلى فى طنطا وعملى يتطلب المرور على كل مدن وقرى محافظات وسط الدلتا (الغربية - كفر الشيخ- المنوفية)

ثالثا: انا لا افضل القيادة بدون رخصة ولكن طالما انت مصر وناوى وعلشان انت محلاوى زيى هقولك ..هناك طريق ثالث بحيث تطلع من طرق طنطا السريع وتمشى كأنك رايح القاهرة وبعد مفارق زفتى (على الطريق السريع) هتلاقى ترعة على يمبنك وبعد شويه قليله هتلاقى مدخل قرية دفرة اللى على أوله بنزينه (اول بنزينه تقابلك) تدخل يمين قبل البنزينه ثم تعدى مزلقان السكة الحديد ثم تمشى مع السيارات بعد حوالى 100 متر هتلاقى كوبرى يعدى الترعة تعديه وتكمل شمال بحيث هتلاقى الترعه بقت على شمالك وتاخد هذا الطريق على طول هتلاقى نفسك بقيت فى شبين الكوم بعد حوالى 40 دقيقة من دفرة وبالتوفيق ان شاء الله

Tarek