العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 02-01-2013, 01:59 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي أختاروا معايا نوع الكوتش من التالى

عاوز أغير الاربع فرد الكوتش مقاس 195 / 55 / 15R رحت سألت عند البائع قالى لى قائمة وهى التالى

1- دانلوب جنوب افريقى ( الفردة 370 جنية)
2- لونج لونج صينى ( الفردة 335 جنية)
3- ناكسيس تيلندى ( الفردة 435 جنية)
4- لاسا التركى ( الفردة 460 جنية)
5- سبكتيرا أندونيسى ( الفردة 380 جنية)
6- GT أندونيسى ( الفردة 420)

الاسعار دى بدون فصال يعنى ممكن تنزل عشرة جنية ولا حاجة فى كل فردة....أنا مش بمشى بالعربية خالص يدوبك مرة فى الاسبوع ولا حاجة. مش بسافر خالص وسرعتى لا تزيد عن 70 كيلوا فى افضل الاحوال

أولا: من افضل ثلاث انواع من القائمة بالترتيب من حيث عدم وجود صوت على الطريق ويكون حنين على الارض ومش احس بمشاكل الطريق وانا ماشى

ثانيا:: أنا تقريبا هجيب ارخص الانواع بعيدا عن الصينى لان مش هتفرق معايا قوى لان استهلاكى قليل.. متحير بين الدنلوب والسبكترا لانهم ارخص الانواع...

ثالثا أنا عارف ان تاريخ التصنيع مهم فى شراء فما هو اكثر قدم للكوتش علشان اشترية؟ يعنى لو وجدت كاوتش قديم مثلا سنة بعد تاريخ التصنيع اسيبه وابعد عنه؟ ما هو عيوب ان يكون مر فترة على الكوتش من تاريخ التصنيع؟؟؟

متشكر جدا وارجو من الجميع المشاركة.....
قديم 02-01-2013, 06:00 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أختاروا معايا نوع الكوتش من التالى

حضرتك أحسنهم من ناحية الماركة الدانلوب لكن مش عارف أرخصهم ليه ممكن عشان سرعته أقل و ديه مش فارقة مع حضرتك أو تاريخ التصنيع قديم شويه. المهم لحد سنة ممكن تشتريه مش مشكلة و كل الموضوع ان المطاط اللي معمول منه الكاوتش ليه عمر افتراضي بعدها بيفقد تماسكه ببعضه و بالأرض ويتزحلق لما تفرمل جامد و يبتدي يشقق. العمر الافتراضي حوالي من 4 ل 6 سنين حسب نوع الكاوتش و التكنولوجا المستعمله في التصنيع. النعومة و انك ما تحسش بمشاكل الطريق ترجع لنقشة الكاوتش مش ماركته و خلاص و اللي يقول لك ان مثلا دانلوب أنعم من كومهو في العموم يبقي بيفتي.
قديم 02-01-2013, 09:52 AM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute

حاول تبص هنا قبل ما تشترى

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=100557

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا
قديم 02-01-2013, 10:20 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

متشكر لكل من قام بالرد ومتظر المزيد من الردود
قديم 02-01-2013, 12:23 PM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all

ممكن ال GT متوسط السعر وكفائته مش وحشه