العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 11-09-2014, 07:13 PM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedabdallah مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا معايا بيجو 307 موديل 2005 اتوماتيك
عندى رعشه فى العربية خفيفه من الموتور داخله على الكابينة وحاجه تانية اهم كشفت اعطال ظهرلى p0303 cylnder3 missfire على الجهاز ولما بدور الصبح مش بتسخن نفسها بتجيى على 9 ار بى ام وعادي ابطل وادور تانى تعلى وتسخن نفسها وظاهر عالجهاز ان الرشاشات كويسه على الرغم انى غيرت بوجيهات والعربية مش بتاكل بنزين وبتمشى ممتازه جدا بسافر بيها شرم على 190 بدون مشاكل , ارجو الافادة لو سمحتم دا اللى مضايقنى فالعربية
معني الحضرتك بتقولة miss fire يعني تاخر في الاشعال في ده عيب 3 حاجات (رشاش - بوجيه - موبينة ) و في الاغلب دايما بوجية و الرعشة دي حضرتك هتراجع علي قواعد الموتور و ان شاء الله خير

my peugeot 306 gti6
قديم 13-09-2014, 06:16 PM
ahmedabdallah ahmedabdallah غير متواجد حالياً

ahmedabdallah is on a distinguished road

انا عندى مفتاح العربية الاصلى بيجو 307 2005 بالريموت انكسر ومش موجود وشغال بالاسبير بس مفيهوش السنتر ياريت ينفع اطلع واحد غير الاصلى فالتوكيل وهايتكلف كام ؟
وايه افضل نوع زيت ممكن امشي عليه فى العربية خصوصا اني بسافر كتير و بسرعه واحتمال مسافات بدون ريست
ياريت الافادة ....
قديم 15-09-2014, 11:07 AM
phan phan غير متواجد حالياً

phan is on a distinguished road

السلام عليكم
لو سمحت يابشمهندس انقذنى من فتاوى الميكانيكى عندى بيجو 405 موديل 90 فرنساوى بتجيب زيت على بوجيه رقم 1 فابيفصل البوجيه ممكن اعرف ايه السبب
ارجوا الاهتمام لانى تعبت من اليكانيكى

والف الف شكر
قديم 16-09-2014, 10:26 PM
ahmedabdallah ahmedabdallah غير متواجد حالياً

ahmedabdallah is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phan مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
لو سمحت يابشمهندس انقذنى من فتاوى الميكانيكى عندى بيجو 405 موديل 90 فرنساوى بتجيب زيت على بوجيه رقم 1 فابيفصل البوجيه ممكن اعرف ايه السبب
ارجوا الاهتمام لانى تعبت من اليكانيكى

والف الف شكر
-----
السلام عليكم ,,
انا مش متخصص فى الصيانه بس ممكن افيدك بحكم تجاربى الحل انك تركب كرسى للبوجيه اللى بيجي عليه الزيت دا ممكن يحافظلك فترة كويسة على البوجيه انما غير كدا البستم نفسه هو اللى عايز يتغير يعنى هاتعمل نص عمره
قديم 17-09-2014, 06:31 PM
Mohamedbherey Mohamedbherey غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد بحيرى
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: اخبار السيارات

Mohamedbherey is on a distinguished road

السلام عليكم انا كنت بسال هل ممن اعمل فى التوكيل تحديث للسوفت وير بتاع العربيه كلها لانها سحبها تقيل اوى فى التحميل مع والتكييف كمان سحب البنزين عالى و هل فى حاجه اسمها برمجه accelration لانى سمعت جماعه ال 301 بيعملوها فى توكيل غمره ودى بتزود تسارع العربيه من التكييف وبيقولوا بيفتحوا اوبشن اسمه very hot من فضلك الكلام ده سليم

انا عربيتى 307 موديل 2008 الفئه التانيه وماشيه 83000