العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 23-03-2010, 06:52 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: حد يفهمنى لو سمحتم

السلام عليكم استاذى

التامين الاجبارى الان بحد اقصى 40.000 جنية فى حالة التعويض حتى لو حكم المحكمة ب 100.000 يسدد التامين 40.000 فقط
لو حضرتك طالبت بحقك هاتاخدة باذن الله

لكن لما ترخص لازم تامن دة ضرورى

عمرو احمد
01003388954
قديم 23-03-2010, 08:06 PM
الصورة الرمزية m.dowedar
m.dowedar m.dowedar غير متواجد حالياً

m.dowedar is on a distinguished road

الف شكر لكل اللى رد
معلش انا عندى استفسار تانى
مبلغ التامين بيبقى كام
وايه هو التحمل ده؟
انا اسف انا عارف انى متقل عليكم

The stupid neither forgive nor forget; the naive forgive and forget;
the wise forgive but do not forget." -

التعديل الأخير تم بواسطة m.dowedar ; 23-03-2010 الساعة 08:16 PM
قديم 24-03-2010, 03:50 AM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

السلام عليكم اخى

مبلغ التامين هوة سعر العربية يعنى الفيرنا 67.000 هوة دة مبلغ التامين

التحمل 4 فى الالف هيبقى للفيرنا 270 جنية تدفع فى كل حادث و الفكرة ان بتشارك الشركة فى نسبة الخطر 4 جنية لكل الف من مبلغ تامين العربية الى هوة 67.000 و دى بيخلى الوثيقة ارخص من الى من غير تحمل

قسطك هيبى 1870 شاملة مصاريف الاصدار لو بتحمل 4 فى الالف
و لو بدون تحمل هيبقى 2340 شاملة المصاريف و الضرائب

نصيحتى انك تعمل بدون اى تحمل افضل ليك على شان لو حبيت تعوض فى حادث لا قدر الله بسيط مثلا ب 800 جنية يبقى هاتدفع 270 جنية + استهلاك قطع الغيار

و القرار ليك اتمنى انى اكون عرفت اوضح ليك الموضوع و تحت امرك

عمرو احمد
01003388954
قديم 26-03-2010, 10:46 AM
السائلة الحائرة السائلة الحائرة غير متواجد حالياً

السائلة الحائرة has a spectacular aura aboutالسائلة الحائرة has a spectacular aura about
افتراضي سوال مهم لو سمحتم

لو سمحتم عاوزة استفسر عن حاجة انا الحمد الله اشتريت سيارة لوجن جديدة من اسبوع من المعرض ودفعت 3.5 % كاش من قيمة السيارة تامين للمعرض حوالى 2345 وهو اللى جابلى وثيقة التامين من شركة اسمها مصر للتامين التكافلى ما كتبتش ولا مضيت على اى ورقة ولما اتحكت منى العربية رحت المعرض دخلنى لمكتب التامين وقالولى لازم تجيبى لينا مقايسة اصلاح من التوكيل ب 250 جنية وبعدين يجى المندوب يعاين ثم استنى موافقة الشركة ثم اصلح واجيب الفواتيروبعدين الشيك يطلع بعد 20 يوم هل دى هى الاجراءات ولا دى شركة معقدة وانا اضحك علية واعمل معاهم ايةptmnlo123per144
قديم 26-03-2010, 12:08 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: سوال مهم لو سمحتم

ايه مقايسة اصلاح من التوكيل ب 250 جنيه ديه انا عربيتي كان الكاوتش عندي اضرب بمطوه 3 فرد الله يجازي اللي عمل كدا ولو اعرفه مش هسيبة غير في العناية المركزة المهم عملت محضر واتصلت بالتامين واديتهم رقم المحضر وبعتوا واحد من عندهم جه عاين العربية وقلي تحب تعملها فين قولتله التوكيل طبعا بدون تفكير المهم بعتولي ونش خد العربية وروحت التوكيل بصوا علي العربية ومضولي علي استلام العربية وكلمت التامين عندي وقالوي العربية هتستلمها بعد يومين وهيكون الشيك رحلهم في التوكيل وفعلا بعد يومين اتصلت بيهم في التوكيل قالولي العربية خلصت لكن في 200 جنيه بس هدفعهم نتجية استهلاك الكاوتش في العربية وكانت الفاتورة عاملة 1150 جنيه قولت مش مشكلة ودفعتهم وخدت العربية ولا روحت عملت مقايسة ولا دفعت المبلغ كله وروحت طالبت بيه التامين ولا الكلام ده كله اللي انتي بتقولي عليه شكلهم كدا هيخلوكي تلفي حوالين نفسك انتا ادخلي فيهم شمال زي العبد لله علشان انا اول ما كلمت بتوع التامين عندي قالولي الكاوتش مش متغطي في الضمان روحت قولتلهم تــــــــــــــــــــــــ ـــــيـــــــــــــــــــ ــــت وربتلهم الرعب وخليتهم قالولي خلاص اوك هندخلها التوكيل بس الكلام ده خد تقريبا لحد ما استلمت العربية 3 اسابيع عبال ما طلع روحي معاهم

الكلمات الدليلية
تأمين سيارات مصر, حادث سيارة