العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 19-07-2008, 02:52 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
Talking عرض كامل للرينو 19 (عربيتى)

اولا:العربيه الرينو 19 ابتدت من سنه1988
وكان الشكل الموجود هو الهاتش باك
اتغيرت تماما فى سنه 1991 للشكل الجديد السيدان المعروف حاليا
ثانيا المواتير:
1-مواتير بنزين(1.4-1.6-1.8)
2-مواتير الديزل(1.8-1.8 تربو)
ثالثا الكماليات:
1-تكييف
2-باور ستيرنج(طبعا زيت)
3-زجاج كهربى(امامى فقط)
4-سنتر لوك(ريموت للسنتر مدمج فى المفتاح)
رابعا الجوائز:
سيارة العام 1989 (اسبانيا)
  • سيارة العام 1989 (المانيا)
  • السيارات المستورده # 1 1989 وعام 1990 (المانيا)
  • سيارة العام 1993 (الارجنتين)
    اخر موديل للرينو ال19 كان سنه 1994 وبعد كده اتغيرت للرينو الرينبو
    ودى ليها ريفيو تانى وقصه تانيه
    اعتقد كده انا وضحت تاريخ العربيه(طبعا انا لسه مقلتش كل اللى عندى بس هكمل ان شاء الله لما الاقى حركه معايا واستفسارات فى الموضوع):showme:showme:sh owme

• التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 10-02-2009 الساعة 08:39 PM سبب آخر: خطأ كتابي
    قديم 19-07-2008, 02:55 AM
    الصورة الرمزية Payoo
    Payoo Payoo غير متواجد حالياً
    من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
    التخصص العملى: Administrator Network
    هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
    افتراضي رد: عرض كامل للرينو 19 (عربيتى)

شكلها عزيزه عليك العربية دي أو أنت من الناس اللي بتقدر الأشياء

ربنا يباركلك فيها

وياريت صور عشان نتعرف على الأموره

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 10-02-2009 الساعة 08:40 PM سبب آخر: خطأ كتابي
    قديم 19-07-2008, 03:33 AM
    الصورة الرمزية AbOnOrA
    AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
    Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
    Wael Magdy Salah
    من انا؟: ابو نورا واسلام
    التخصص العملى: IT Consultant
    هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
    افتراضي رد: عرض كامل للرينو 19 (عربيتى)

تسلم يا بوب بس برغم الجوائر ديه كلها العربية ديه ملقاش سوق هنا فى مصر خالص والناس بتهرب منها مش عارف ليه

اخر موضوعاتى
    قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-07-2008, 10:44 AM

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
    Talking رد: عرض كامل للرينو 19 (عربيتى)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Payoo مشاهدة المشاركة

شكلها عزيزه عليك العربية دي أو أنت من الناس غللي بتقدر الأشياء

ربنا يباركلك فيها

وياريت صور عشان نتعرف على الأموره
    هى فعلا عربيه محترمه والله مش عشان هى عربيتى انما عشان هى فعلا عربيه قويه بالنسبه لفئتها
    (منزلش مصر منها غير الموتور ال1.4 بنزين بس)
    ونجيب صور يا باشا انت تأمر
    الصور هتكون موجوده بأذن الله
    قديم 19-07-2008, 10:55 AM

رد: عرض كامل للرينو 19 (عربيتى)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

تسلم يا بوب بس برغم الجوائر ديه كلها العربية ديه ملقاش سوق هنا فى مصر خالص والناس بتهرب منها مش عارف ليه
    الناس بتهرب من العربيه دى عشان اشاعات قطع الغيار لان الناس كلها مقتنعين ان اسعار قطع غيارها غاليه(مع مراعاه انها معمره عن الكورى جدا)
    يعنى انا حضرنى موقف انى لما كنت هشترى العربيه دى(اشتريتها مستعمله من فتره)
    انا ليا ميكانيكى محترم جدا وبتعامل معاه من حوالى 10 سنين فباخد منه الكلام ثقه جدا
    المهم عديت عليه فى يوم وبقوله انا عايز اشترى عربيه رينو 19 كان هيعيط وانا بكلمه وبلاش وحرام وقطع غيار الرينو غاليه مش اى ميكانيكى بيشتغل فيها كلام كتير كده وانا عمال احاول اقنعه انه يجى يتفرج عليها وهو يقولى طيب ننزل نشترى هيونداى اكسيل-هيونداى اكسنت(عشان السعر)
    المهم انا اصريت انه يجى معايا وفعلا جه معايا وشاف العربيه
    وسبحان الله لما شافها قالى كويسه جدا وانا برجعه الورشه قلت اسأله قلتله ايه رأيك قالى:
    عربيه حلوه وناعمه واسعه (وقال بالفظ :دى فرنساوى)سبحان الله بعد ما كان بيقولى متجيبش دى وابعد عنها قلتله يعنى بلاش اكسيل قالى لا دى احسن بكتير
    قلت الحمد لله واعتمدت على الله وخدتها والحمد لله هى كويسه معايا
    (الموعظه من الحكايه دى ان الرينو-ستروين الاتنين دول فرنساوى وجامدين جدا ومش واخدين حقهم فى مصر خالص عشان الاشاعات والكورى وقطع الغيار واشاعه ان ميكانيكتها معقده)
    على العموم اى حد برضه محتاج اى معلومه انا موجود

الكلمات الدليلية
    رينو 19, renault, renault 19