العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 31-12-2009, 10:01 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: افيدونى... لانسر 2007 ولا اوبترا 2008

اولا السيارتين ليسو من نفس الفئه فلا يمكن المقارنه بينهم
انا بلانسر 1300 بتغلب علي الاوبترا بتاعت ابن عمي الي هي 1600 و احنا الاثنين اوتوماتك
عفشه الاوبترا نشفه و تقفيلها في مصر كتير بيشتمو فيه و بيطلع لهم عيوب منه هو ابن عمي شغاله معاه فله بس نشفه و الصالون ديق الحقيقه و الطبلو مش فخم اوي يعني الحقيقه بحس انها في الراحه اعلي من الفرنا شويه بس و الاوبترا كوري مع اني بحب شكلها و بحس فيه بالقوه بس بحس انه مشوه بعض الشئ يعني مش بحس بالرقي او لمسه جمال فيه
الانسر تحفه من تحف الزمان انا عارف اه لها عيوب بس متسوبيشي تنتج محركات زات تكنولوجيا عاليه اوي و ده الي بيحببنا فيها اكثر و الصالون مكنتش اتخيل انه بالوسع ده انا معي 2009 و كنت بركب ال سوبر اكشن2007 بس حاسس ان في فرق و العفشه مريحه جدا جدا و عزل السياره عن العالم الخارجي شيء تحفه لو وحد واقف جمبك بتسمع اني في حد بس قال ايه او اي حاجه مفيش انت عالم و الي بره عالم تاني الثبات اعلي من الكورولا طبعا طبلو رائع الجمال و مش زي الكولولا و المزدا و الشرك الجداد السي دي في العربيه لا دا ممكن استبداله و دي في نظري ميزه
السياره هي الافضل في فئتها ولكن مزدا3 هي الوحيده الي الحقيقه بتربيني مجرد يرمي الدي اس (ايا كان رمزه في المزدا) يختفي من امامي بس هو قطع غيار و سعر البيع صفر انا هصلح عند عم بليا الميكانيكي و قطع غيار في الجيب

و للعلم انا كنت بكره الياباني جدا و خاصتا متسوبيشي و كنت ساحب ثقتي منها خالص و ال1300 دا كنت بكرهه و الشارك كنت بخدها تريقه رايح جاي بس بعد ما جربت و عرفت ان حتي لو 1300 مش هيقول لك لا ولا هيعجز ابدا و ب1300 منيول 5 في العربيه وقسم بالله علي مطلع صاحب العربيه من عشاق لانسر تحداني انه هيطلع علي ال5 و اعد اتريق طلع من غير اي كركره و خمس بينا 5 في العربيه و فله و العربيه مهبتطشي منهو عمل اكثر من 5 درفتاد
و لما شفت البومه 1300 بتخمس يوم الوقفه بكل قوه و ثبات هي و الشارك بس الشارك كانت بتفقد توازنا اسرع الحقيقه قلت نو كومنت

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 17-02-2010, 05:32 PM
الصورة الرمزية zoro3027
zoro3027 zoro3027 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق اليابانى
التخصص العملى: الطب
هواياتي: مفيش

zoro3027 is just really nicezoro3027 is just really nicezoro3027 is just really nicezoro3027 is just really nice

ان فاتك اليابانى هتشرب الكورى
قديم 17-02-2010, 05:37 PM
الصورة الرمزية zoro3027
zoro3027 zoro3027 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق اليابانى
التخصص العملى: الطب
هواياتي: مفيش

zoro3027 is just really nicezoro3027 is just really nicezoro3027 is just really nicezoro3027 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drift مشاهدة المشاركة

اولا الانسر ياباني الاسم فقط لانها بتتقفل في الصين دلوقتي ثانيا انا معاك في ان الانسر 2005 افضل من الاوبترا لان دي سيارة تحفة وافضل من الانسر 2007 بمراحل لكن الانسر 2007 الناس مدينها اكتر من حقها

ياباشا فى لانسر يابانى و لانسر صينى و الشكل بينهم بيبقى واضح و باين قوى و طبعا لانسر 2007 1600 سى سى حضرتك مش هتعرف تقيمها الا لما تقعد معاك مدة مش بس تركبها للتجربة و خلاص تحياتى
قديم 17-02-2010, 05:38 PM
الصورة الرمزية mansoub504
mansoub504 mansoub504 غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد منسوب
التخصص العملى: server administrator (IT)..
هواياتي: السيارات

mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute

يا جماعة الاوبترا والافيو
وهم كبير
الفيرنا برقبتهم
وده رأيي
الافيو نسخة من الأكو الفاشلة
والأوبترا (تكملة المسيرة)

إن الملوك بلاء حيثمـا حلـوا فلا يكن لك في أبوابهـم ظـل
ماذا تؤمل من قوم ٍ إذا غضبوا جاروا عليك وإن أرضيتهم ملوا
فاستغن بالله عن أبوابهم كرمـاً إن الوقوف علـى أبوابهـم ذل
مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر
قديم 18-02-2010, 11:15 AM
الصورة الرمزية mansoub504
mansoub504 mansoub504 غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد منسوب
التخصص العملى: server administrator (IT)..
هواياتي: السيارات

mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drift مشاهدة المشاركة

اولا الانسر ياباني الاسم فقط لانها بتتقفل في الصين دلوقتي ثانيا انا معاك في ان الانسر 2005 افضل من الاوبترا لان دي سيارة تحفة وافضل من الانسر 2007 بمراحل لكن الانسر 2007 الناس مدينها اكتر من حقها
اللانسر عامة افضل من الاوبترا بمراحل
وموضوع اللانسر الصيني بردو افضل من الاوبترا
وبعدين مش كل اللانسر الجديد صيني
انا عمي معاه لانسر 2008 كلها يباني وتقفيل ياباني (خليجي) وعلي فكرة الخليجي تفرق كتير عن المصري في التيل والفبر اللي فيها

إن الملوك بلاء حيثمـا حلـوا فلا يكن لك في أبوابهـم ظـل
ماذا تؤمل من قوم ٍ إذا غضبوا جاروا عليك وإن أرضيتهم ملوا
فاستغن بالله عن أبوابهم كرمـاً إن الوقوف علـى أبوابهـم ذل
مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر