العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 27-09-2012, 01:23 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

أنا جبت العربية من غير كتالوج يمكن عشان هى خليجى مبينزلهاش !! ولو المصريين هيتبعوا سياسة الاستخدامات الشاقة مع تغيير الزيت كان زمانهم بيغيروه كل يوم هههه ، أنا دخلت على اللينك اللى انت حطه و عرفت حاجة كان نفسى أعرفها و اللى هى ال SF و SL و SJ و الحجات ديه و ان كل ما الحرف اللى بعد الS تريتيبه تأخر فى الأبجدية كل ما نوعية الزيت كانت أفضل و خصوصا للسيارات الحديثة و أنا الزيت اللى بستخدمه SL و شكرا على الاضافه
مفيش عربية ما بينزلش معاها كتالوج... يمكن اللي باعلك العربية طمع في الكتالوج... مش عارف إيه الحكمة في الموضوع ده؟؟؟

عموما.. كتالوج الكورولا موجود على النت في موقع تويوتا الأمريكي... طبعا أمريكا مش نفس مواتيرنا ولا جونا... بس اللي مكتوب فيه إنك تحط زيت تويوتا الأصلي، واللي لو رحت التوكيل في مصر هتلاقي رمز الخدمة بتاعه SL.

يبقى حضرتك لو عايز تحط زيت وتقعده في العربية لازم رمز الخدمة بتاعه مايقلش عن SM أو SN، ويفضل يكون تخليقي... عشان ما يتحللش بسهولة وتقعده في عربيتك وانت مطمن

بس خلي بالك... في الكتالوج مكتوب حاجة مهمة قوي... إن الموتور بيستهلك زيت ، ومعدل الاستهلاك يعتمد على لزوجة الزيت وطريقة السواقة

بمعنى... إن كل ما كان الزيت خفيف زاد استهلاكه... وكل ما كان الموتور بيدور بسرعة عالية (قيادة رياضية) برضو استهلاك الزيت بيزيد

وحسب المكتوب في الكتالوج... معدل الاستهلاك ممكن يوصل إلى واحد لتر كل ألف كيلومتر (كنير قوي!!!!!!) في حالة الزيت الخفيف قوي (0W20) مع القيادة الرياضية.
طبعا... ده في أمريكا، والحالة عندنا مختلفة لإن الزيت عندنا أتقل بكتير.

بس لو عايز تقعد الزيت في العربية... لازم تتابع حالته باستمرار... وتزود زيت كل فترة.

...
قديم 27-09-2012, 10:45 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

ياباشمهندس احمد انا أعرف مكان بيبيع زيوت موتور تويوتا الأصلية بتيجى فى علب صاج لو تحب اوصفلك المكان ، هو قريب من زهراء مدينة نصر
قديم 27-09-2012, 02:03 PM
yaso12 yaso12 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

yaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

ماهو أنا قررت إنى معديش ال 20 بعد كده بس مرة و عدت و عموما عايزك تبقى تجرب زيت مصر1 هيعجبك جدا أنا كنت نزلته بلزوجته بعد 13 ألف مع إنه مدون عليه 8 الاف فقط و الزيت ده أنا متعود عليه من أكتر من 10 سنين تقريبا
وعموما شرفت الموضوع
علم وسيجرب يا فندم
قديم 01-10-2012, 09:53 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صالح - المحامى مشاهدة المشاركة

هى العربية عملت حاجة غلط
وانت بتعاقبها
أنا بفرجها بس أنا ممكن أعمل فيها ايه عشان متفكرش تعمل معايا موقف مش لطيف
قديم 01-10-2012, 10:12 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

مفيش عربية ما بينزلش معاها كتالوج... يمكن اللي باعلك العربية طمع في الكتالوج... مش عارف إيه الحكمة في الموضوع ده؟؟؟

عموما.. كتالوج الكورولا موجود على النت في موقع تويوتا الأمريكي... طبعا أمريكا مش نفس مواتيرنا ولا جونا... بس اللي مكتوب فيه إنك تحط زيت تويوتا الأصلي، واللي لو رحت التوكيل في مصر هتلاقي رمز الخدمة بتاعه SL.

يبقى حضرتك لو عايز تحط زيت وتقعده في العربية لازم رمز الخدمة بتاعه مايقلش عن SM أو SN، ويفضل يكون تخليقي... عشان ما يتحللش بسهولة وتقعده في عربيتك وانت مطمن

بس خلي بالك... في الكتالوج مكتوب حاجة مهمة قوي... إن الموتور بيستهلك زيت ، ومعدل الاستهلاك يعتمد على لزوجة الزيت وطريقة السواقة

بمعنى... إن كل ما كان الزيت خفيف زاد استهلاكه... وكل ما كان الموتور بيدور بسرعة عالية (قيادة رياضية) برضو استهلاك الزيت بيزيد

وحسب المكتوب في الكتالوج... معدل الاستهلاك ممكن يوصل إلى واحد لتر كل ألف كيلومتر (كنير قوي!!!!!!) في حالة الزيت الخفيف قوي (0W20) مع القيادة الرياضية.
طبعا... ده في أمريكا، والحالة عندنا مختلفة لإن الزيت عندنا أتقل بكتير.

بس لو عايز تقعد الزيت في العربية... لازم تتابع حالته باستمرار... وتزود زيت كل فترة.

...
أصل أنا جايبها 3 ألاف كم يعنى كسر زيرو فا ممكن يكون صاحبها نسى يدينى الكتالوج ،

أنا دورت عالنت على الكتالوج و قلبت موقع تويوتا و ملقيتهوش ،

و بعدين هو زيت تويوتا الأصلى ده هل تويوتا اللى بتصنعه؟ لو كده عندى استعداد أستخدمه مستقبليا ،

و بالنسبة لموضوع الSM و SN هل هم تخليقى بس ولا معدنى أصل أنا سمعت إن التخليقى لازم يشتغل على مواتير بتستخدم بنزين خالي من الرصاص .

و نسبة إلى معدل نقصان الزيت أنا لقيتوا بينقص تقريبا بمعدل لتر كل 10 الاف و الزيت 20W-50 و ده اللى هو أكتر درجة منتشرة فى مصر و أنا إن شاء الله هتابع حالته عشان أنا كنت مهمل الموضوع ده تماما و عموما ألف شكر على المعلومات