العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 06-07-2010, 03:26 PM
mada_mopco mada_mopco غير متواجد حالياً

mada_mopco is on a distinguished road
افتراضي باركولي يا جماعة الحمد لله اشتريت كورولا 2009 mmt

سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكوا يا اعضاء مصر موتورز الكرام .

انا اخوكم احمد محمود الحمد لله وفقني الله واشتريت تويوتا كورولا 2009 mmt هاي لاين 1600 , هي ما شاء الله جميله جداااا ( قوه - فخامه - ثبات - امكانيات ) , بس انا ليا بعض الملاحظات ياريت تتابعوني فيها : -

1- العربية عمله 800 كم تقريباً .

2- بلاحظ بالليل دائماً سخونه خفيفه من فتحات التكييف في التابلوه آتيه من الكبود وده لما اقرب ايدي من الفتحات, مع العلم اني مش مشغل التكييف طبعاً ,وايضاً اسفل الفتيس واسفل الدريكسيون .

3-استهلاك عالي للبنزين انا تقريباً مونت بنزين 92 (48 لتر) مشيت (530 كم) .

4-العفشه نشفه نسبياً في المطبات مع وجود رجرجه خفيفه في الدريكسيون وايضاً عند الضغط على الفرامل وانا ماشي على المطبات بسمع صوت تكتكه كأن حاجه بتخبط في حاجه تانيه وبحس بيها في رجلي وانا دايس فرامل (المطبات دي يعني شارع مكسر وحفر ضغيره) .

5-مثبت السرعة بدوس عليه وينور في التابلوه وسيب بنزين مش بيثبت ولا حاجه السرعة بتنزل تاني .

6-اخيراً موضوع الفتيس mmt واللي سبب جدال كبير للجميع نقل التروس وتوقيت نقل التروس الاوتوماتيكي , هو بصراحه تقنيه جديده وكويسه ومريحه من ملل الدبرياج ولكن تعليقي على نقل التروس يستغرق تقريباً ثانيه للنقل وهو يعني معقول ولكن احنا الشباب شايفين انو وقت طويل للي بيحي الشد والجري والغرز ولكن للقياده المعقوله والهادية هو مناسب جدااا ولكن في بعض الاحيان الواحد تستدعي معاه الشد فتقف قدامه عقبة وقت النقل زي انا بردو , اما توقيت نقل التروس فهو متغير حسب درجه الضغط على الدواسه بحيث لو ضغط على الدواسه براحه تلاقي ال rpm اخره 2 قياده هاديه ولكن عيبها تحس بتقل الموتور لان الخامس بينقل على 1,5 تقريباً فتكون مضطر لزيادة الضغط على البنزين ليتم النزول الى الغيار السابق لزيادة العزم وتحس بخفة الموتور فكل ما سبق يسبب ضياع للوقت تلاقي وانت ماشي ثواني كتير بضيع بسبب نظام التوقيت المتبع في نظام السيارة لنقل التروس ولكن الحل الامثل هو زيادة ضغط بدال البنزين هو الحل لزيادة عدد لفات الموتور وللحرق ممكن توصل ل 80كم في 4 ثوان تقريباً ده زمن قياسي عن تجربه ده بنظام ال es
سؤالي هنا للي عمل التعديل في التوكيل ايه القطع اللي اتغيريت وما هو التقييم بعد التعديل من ناحية توقيت النقل بالتفصيل واكون شاكر جداااا .
في انتظار الردود ....
قديم 06-07-2010, 09:56 PM
مورو مورو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مترجم

مورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to behold
افتراضي رد: باركولي يا جماعة الحمد لله اشتريت كورولا 2009 mmt

الف مبروك يا mada وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها - بس مش شايف انها غريبه شويه انك تشترى الموديل ده بالرغم من كل اللى اتقال عنه (اقصد mmt)
قديم 07-07-2010, 04:55 PM

شكرا للرد

انا مختش باللى يتقال ولكن بالركب وجرب دى حاجه وحاجه تانيه من ناحيتي انا الشخصية هي ان نظام العربية عجبني ماشي مع تفكيري وقيادتي وبعدين انا سألت ودورت هنا وهنا آراء كل الناس تقريبا والنت وكاتالوجات علشان الم بأكبر معلومات عن السيارة واتضح ليا فعلاً انها مش مفهومه في مصر للأسف .
على فكره -- فكرة الفتيس بتاع التويوتا الMMT موجود ايضاً في الاوبل فيكترا الجديده

وبعدين ايه يا جماعه 33 شافو الموضوع و واحد بس هو اللي رد عليا

على العموم انا منتظر ردكم لانه يهمني جدا

وشكراااااااااااااااا

قديم 07-07-2010, 06:19 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الف مبروك و ربنا يديك خيرها و يحميك من شرها
بالنسبه للسخونه القادمه من الهوايات يجب ان تقفل الهواء
من الزرار المخصص ضمن ازرار التكييف و دا بيخلي الهوا ما يجيش من بره
و بيبقي مرسوم عليه عربيه و سهم داخلها.
بالنسبه للسخونه من الفتيس فدا شئ طبيعي في اي عربيه تويوتا.
استهلاك البنزين مش حينفع تحدده قبل ما العربيه تمشي 2000 كيلو علي الاقل لحد ما تلين كويس
العفشه ناشفه علشان العربيه جديده بس شويه و حتلاقيها بقت احسن

حـازم خـضـر

قديم 09-07-2010, 07:55 PM

شكرااا يا ا/ حازم خضر على معلومات واهتمام حضرتك .

انا في انتظار ردود عن موضوع التعديل للفتيس ال mmt وتقييمه الفعلي بعد التعديل وايضا قطع الغيار المستبدلة .

وشكراااااااااا