العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر شارك

لانسر شارك متسوبيشى لانسر

قديم 29-12-2011, 07:38 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: باركولي اشتريت لانسر الشارك 2011 .. بالصور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسرأبوعاصي مشاهدة المشاركة

تأمين كامل 145 دينار * 16 جنيه ... سنوي لمدة خمسة سنوات وتقدر بعد كدة تخلي التأمين طرف ثالث ..يعنى عليك وعلى التاني المشترك معاك في الحادث لاقدر الله وعلى الشركة

هوا انا مش متابع اوي للأسعار اليومين دول، بس انا بصراحة اتفاجئت بالرقم، انا كنت حاطط في بالي مش هتزيد عن ال100 ابدا! انتا مع انهي شركة ؟ وهل سألت في الشركات التانية؟

بالنسبة لموضوع الخمس سنين تأمين شامل الزامي، حضرتك متأكد؟ لأن كنت سمعت زمان انك ممكن تقلبها طرف تالت طالما ماعليهاش أقساط، على العموم مش مستبعد يكونو غيرو القوانين عشان دول بيغيروها زي ما بيغيرو هدومهم

اللي اعرفه عن أول خمس سنين انك معلكش فحص في المرور لما تيجي تجدد الرخصة كل سنة، وده بيديك فرصة انك تركب على العربية اي حاجة انتا عاوزها (زينون-فاميه-استيكرات....الخ) بس تاخد بالك من دوريات المرور والأكمنة المفاجئة

I love my MaDa
قديم 30-12-2011, 12:34 AM
ياسرأبوعاصي ياسرأبوعاصي غير متواجد حالياً

ياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

هوا انا مش متابع اوي للأسعار اليومين دول، بس انا بصراحة اتفاجئت بالرقم، انا كنت حاطط في بالي مش هتزيد عن ال100 ابدا! انتا مع انهي شركة ؟ وهل سألت في الشركات التانية؟

بالنسبة لموضوع الخمس سنين تأمين شامل الزامي، حضرتك متأكد؟ لأن كنت سمعت زمان انك ممكن تقلبها طرف تالت طالما ماعليهاش أقساط، على العموم مش مستبعد يكونو غيرو القوانين عشان دول بيغيروها زي ما بيغيرو هدومهم

اللي اعرفه عن أول خمس سنين انك معلكش فحص في المرور لما تيجي تجدد الرخصة كل سنة، وده بيديك فرصة انك تركب على العربية اي حاجة انتا عاوزها (زينون-فاميه-استيكرات....الخ) بس تاخد بالك من دوريات المرور والأكمنة المفاجئة
انا بتكلم عن البحرين ...ثانيا تأمين شامل على الانسر 145 دينار في شركة التكافل في عراد واي شركة تانية في حدود 150 -165 دينار ..سواء الوطنية او غيرها ... واول خمس سنين مفيش فحص فعلا بس بتفع رسوم الترخيص عن طريق البريد ...اما بالنسبة للفاميه المسموح بيه هنا 0.1 غير كدة ممنوع من اول يوم تشتري فيه السيارة ...طب ليه تركب الممنوع في بلاد بتسمحلك تركب عربية من راتبك غير اللي في مصر واللي احنا بقينا ندمن الممنوع والمخالف ,....وانا شايف توقيعك نيسان عليها نمر البحرين ... بسم الله ماشاء الله ..عربيتك تختلف في التأمين خالص هتعدى 250 دينار اقل شيء ..وطول ماعربيتك عليها اقساط لازم تأمين شامل .. او زى ما بيقولوا هنا فل بيما
قديم 30-12-2011, 12:36 AM
ياسرأبوعاصي ياسرأبوعاصي غير متواجد حالياً

ياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

ربنا يبارك لك فيها ويديك خيرها ويكفيك شرها
ربنا يكرمك ويوسع رزقك ويكرمك بالاحلى منها يارب العالمين
قديم 30-12-2011, 01:38 AM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

عربيه وحش على الطريق ربنا يباركلك فيها
قديم 30-12-2011, 01:38 AM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسرأبوعاصي مشاهدة المشاركة

انا بتكلم عن البحرين ...ثانيا تأمين شامل على الانسر 145 دينار في شركة التكافل في عراد واي شركة تانية في حدود 150 -165 دينار ..سواء الوطنية او غيرها ... واول خمس سنين مفيش فحص فعلا بس بتفع رسوم الترخيص عن طريق البريد ...اما بالنسبة للفاميه المسموح بيه هنا 0.1 غير كدة ممنوع من اول يوم تشتري فيه السيارة ...طب ليه تركب الممنوع في بلاد بتسمحلك تركب عربية من راتبك غير اللي في مصر واللي احنا بقينا ندمن الممنوع والمخالف ,....وانا شايف توقيعك نيسان عليها نمر البحرين ... بسم الله ماشاء الله ..عربيتك تختلف في التأمين خالص هتعدى 250 دينار اقل شيء ..وطول ماعربيتك عليها اقساط لازم تأمين شامل .. او زى ما بيقولوا هنا فل بيما
يبقى هما فعلا غلو الأسعار للعربيات الجديدة كلها
بس نصيحة اخوية، لو لا قدر الله عملت حادثة بسيطة وكنت انت الغلطان، حاول تحلها بشكل ودي. ادفع انتا فلوس التصليح (لو مش كتير طبعا) وماتبلغش المرور والتأمين، عشان دول ما بيصدقو ويزودو عليك التأمين. لو عاوز تتأكد اتصل بتكافل وقولوهم: "انا عربيتي كذا كذا لو لاقدر الله عملت حادثة وكلفتكم كذا (حط اي رقم) للعربيتين هتزودو التأمين عليا كام؟" على الأقل عشان يبقى عندك فكرة.
على العموم ربنا يباركلك فيها ويارب ما يحكم عليك بحاجة وحشة يا رب

بالنسبة للفاميه فأنا شايف ان دي وجهات نظر عادي جدا
يعني السعودية جنبنا ممكن تحط فاميه سوبر دارك ومحدش هايكلمك، انما في البحرين اخرك 0.1 اللي هوا تقريبا ولا حاجة.
المرور عندنا بيقولك سرقة العربيات ممنوعة، وبيقولك كمان ان زيادة السرعة عن 100 ممنوعة.
هل ده معناه اني لما ازود عن 100 اني زيي زي اللي بيسرق؟ لأ طبعا، نفس الفكرة بالنسبة للفاميه هوا ممنوع فعلا بس زيو زي زيادة السرعة، لو اتمسكت بدفع ال 10 دينار وبضطر أشيله ويبقى كده الحكومة خدت حقها

من وانا عندي 13 سنة وانا بترزع مخالفات (مش فاميه بس، حاجات كتير)، وطبعا لازم اشيل الشئ المخالف، وبرجع اعملو تاني. بس كل مرة بحاول اطوره بحيث انو يعدي على المرور. اخر حاجة وصلتلها في موضوع الفاميه ده اني مركب 0.1 عادي جدا، ولازق فوقيه ستارتين كبس فوق بعض. مدي شكل من برة زي السوبر دارك، والمرور مبيكلمش معايا.

وسامحني على الإطالة

I love my MaDa