العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 15-08-2009, 04:00 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيات ليون .. خليط الأناقة الأسبانية والجودة الألمانية

و علي فكرة يا جماعة موضوع الليون متنافسش الجولف 6 ده غير صحيح الليون تنافسها و تتفوق عليها اطلعوا علي تقرير الليون اللي انا كنت عامله و شوفوا قدرات المحركات واصله لحد فين الكوبرا ال 240 حصان كفيلة انها تاكل اعلي فئة في الجولف 6 و الcopa edition ال 286 حصان و اعلي فئة فيها 310 حصان كل دول مينافسوش الجولف 6 ! و بفتيسات DSG كمان مش عادي صباح الفل يا رجاله

IBIZA
قديم 15-08-2009, 04:56 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

و علي فكرة يا جماعة موضوع الليون متنافسش الجولف 6 ده غير صحيح الليون تنافسها و تتفوق عليها اطلعوا علي تقرير الليون اللي انا كنت عامله و شوفوا قدرات المحركات واصله لحد فين الكوبرا ال 240 حصان كفيلة انها تاكل اعلي فئة في الجولف 6 و الcopa edition ال 286 حصان و اعلي فئة فيها 310 حصان كل دول مينافسوش الجولف 6 ! و بفتيسات DSG كمان مش عادي صباح الفل يا رجاله

ماتبقاش متحيز كده ياراجل
أنا معاك الليون هايله
بس الجولف برضه هايله هيه كمان
والشركه واحده وفولكس هيه الشركه الأم
ptmnlo123per122

قديم 15-08-2009, 05:20 AM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam_galal مشاهدة المشاركة

م
بحصولها على مقياس 4 نجوم فى إختبارات التصادم الأوروبية تدخل ليون إلى سوقنا بمعطيات أمان

مشكلة دى انها اربع نجوم بس ....تعتبر ضعيفة بالنسبة للموصفات الحديثة لاغلب مودلات 2009

و المشكلة التانية ان مش نازل منها نسخة اوتومتك و دى اكيد سعرها حيكون عالى جدا .

عموما الموديل الحالى حيتغير السنة القادمة "او يمكن نشوف اى مفاجئة فى معرض فرانكفورت " و الليون الجديدة حتاخد نفس خطوط الايبزا الجديدة مع تطوير اكتر طبعا
قديم 15-08-2009, 05:44 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بصراحة منظر العوارض الجانبية شدنى جداً ومش قادر معلقش عليه
المعتاد دائماً وقديماً ان العوارض الجانبية (اللى باللون الاصفر) او الكمارات او البارات الجانبية بتكون بالعرض تماماً مش بالشكل المائل ده لكن دى اول مرة اشوف التصميم ده وفى الاول استغربت جداً بس بعد شوية انا شيافة دلوقتى احسن بكتير من النظام القديم

لان النظام القديم كان بيعتمد فى تثبيت العوارض الجانبية على القائم الطولى الاوسط تماماً وهو بطبيعتة ضعيف
لكن ديه التثبيت على شاسية العربية نفسة من تحت
الحاجة التانية انه بالشكل ده بحر الكمرة بقى اقصر وبالتالى عزمها هيبقى اشد
واخيراً الشكل ده يخلى حماية المقصورة الجانبية بشكل اكبر سواء التصادم جه من تحت الكمره او من فوقيها لانها بزاوية اساساً اما الكمرات القديمة فكانت عديمة الفائدة لو التصادم جة من تحتيها

شكراً لاخى وصديقى احمد الحداد واتفق مع اتش فى ان الليون منافسة حقيقية للجولف وبشراسة كمان

وتسلم ايدك يا اسلام على النقل ومشاركة الموضوع

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 15-08-2009, 08:37 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

ماتبقاش متحيز كده ياراجل
أنا معاك الليون هايله
بس الجولف برضه هايله هيه كمان
والشركه واحده وفولكس هيه الشركه الأم
ptmnlo123per122
مش تحيز والله يا باشا ده انا بعشق الجولف

بس فعلا اتفرجوا علي قدرات الليون هتلاقوها معدية الجولف بكتير الجولف ال gti ال 2000 سي سي جولف 6 قدرتها 211 حصان الليون fr قدرتها 200 و الكوبرا 240 انت عارف الباقي يا باشا

فعلا الليون بينطبق عليها الجملة اللي بتقول التلميذ الذي تفوق علي استاذه يعني حتي لو نزلو الجولف6 بالr32 ال 250 حصان بتاع الجولف5 مش هتبقي تفوقت علي الليون برضه

فعلا الليون من اقوي العربيات و اشرسهم في فئتها !

IBIZA