العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 18-02-2013, 05:20 PM
سامح عمارة سامح عمارة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معمارى

سامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the rough
افتراضي رد: مشكلة فى السيارة 128 موديل 90 ....ارجو الافادة وشكرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamed2020 مشاهدة المشاركة

ممكن يكون في علبه الدريكسيون فيها حاجه
او ده الطبيعي !!
عموما لو انت من شبرا انا اعرف واحد بيعرف ربنا و شاطر جدا
السلام عليكم
اشكرك جدا على الرد والاهتمام ولكن انا من المطرية ولكن لاتوجد اى مشكلة فى ان حضرتك تعطينى العنوان او التليفون ما دام انت شخصيا بتشكر فيه وبارك الله في وشكرا على الاهتمام
قديم 18-02-2013, 05:27 PM

سامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

تقل الدركسيون فى الـ 128 اول سبب فية
ظبط الزوايا
لان العجل اما بيكون فاتح لبرة الدركسيون بيكون تقيل فعلا
تانى سبب ضغط الاطارات
ممكن كمان لو سكاترا الدركسيون متركب لها طقم اصلاح جديد او من فترة قريبة لازم تاخد وقت عشان تطبع والدركسيون يخف معاك
او
ممكن يكون رجلاش الزنق بتاع سكاترا الدركسيون مربوط زيادة عن اللزوم
او
الطارة نفسها هى اللى تقيلة بمعنى الطارة والعامود بتعها والبلى اللى راكب ممكن جدا يكون قافش فبيخلى لف الدركسيون بصعوبة
لو عاوز اسباب تانى شغال معاك اطلب انت بس
السلام عليكم
اشكرك جدا على الرد والاهتمام انا اشتريت السيارة من حوالى شهر ةالتقل ده من الدركسيون والفيتيس ايضا ولكن لم اذكر هذه المعلومة من قبل وذلك حتى لا يحدث بللة فى الامرللردود عند الاخوة .......
ولكن اعزك الله انا لا اطلب اسباب فقط ولكن ايضا طرق العلاج وهل المشكلة فى العفشة ممكن ام لا وشكرا واسف للاطالة....
قديم 18-02-2013, 05:28 PM
الصورة الرمزية zamanan2000
zamanan2000 zamanan2000 غير متواجد حالياً

zamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to all

استاذ سامح بما ان حضرتك من المطرية فى واحد عندكم فى المطرية عفشجى استاذ وعبقرى
عارف شارع المطراوى لو مشيت فيه ادام شوية بعد القسم القديم كانك رايح على المسلة هتلاقى بعد القسم بحوالى 200 متر محل كبير واخد ناصية بتاع جنوط وكاووتش ادخل الشارع ده اول حارة يمين هتلاقى صابر بتاع العفشة
الراجل ده استاذ فعلا وبيجبلك الاخر وعن تجربة شخصية انا واولاد عمى كلنا بنتعامل معاه
قديم 18-02-2013, 05:30 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

فى سبب كمان بعد إذن مستر أسترا أن الطارة اللى ركبة فى العربية تكون سبور وصغيرة جدا والكوتش اللى راكب يكون عريض فيسبب تقل للدركسيون وأحتمل تكون محتاجة غسيل وتشحيم.
أخوك محمد
الطارة كبيرة (الطبيعية ) ومقاس الكاوتش 175/70/لم اتذكر الرقم الاخير ولكن لا اعتقد ان عرض الكاوتش يسبب التقل ده ....واشكرك
قديم 18-02-2013, 11:26 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zamanan2000 مشاهدة المشاركة

استاذ سامح بما ان حضرتك من المطرية فى واحد عندكم فى المطرية عفشجى استاذ وعبقرى
عارف شارع المطراوى لو مشيت فيه ادام شوية بعد القسم القديم كانك رايح على المسلة هتلاقى بعد القسم بحوالى 200 متر محل كبير واخد ناصية بتاع جنوط وكاووتش ادخل الشارع ده اول حارة يمين هتلاقى صابر بتاع العفشة
الراجل ده استاذ فعلا وبيجبلك الاخر وعن تجربة شخصية انا واولاد عمى كلنا بنتعامل معاه
السلام عليكم
الف شكر على الاهتمام والرد zamanan2000 وعلى فكرة صابر كويس واسمع عنه ...وشكرا على تاكيد المعلومة....بارك الله فيك وجزاك الله خيرا