العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 14-11-2013, 09:13 AM
الصورة الرمزية aboyoussef.m
aboyoussef.m aboyoussef.m غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

aboyoussef.m will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسر عن دهان سيارتك !!!!!!!

شكرا ياباشا على ذوقك العالى
واهتمامك بالرد وان شاء الله اشوفك قريب بس فى ميعاد لما تكون فى الورشه وهنسقها مع بعض بأذن الله

لا تنظر الى الخلف فهناك ماضى يزعجك

ولا تنظر الى الامام فهناك مستقبل يقلقك

ولكن انظر الى الاعلى فهناك رب يسعدك
قديم 14-11-2013, 12:19 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
Smile رد: استفسر عن دهان سيارتك !!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboyoussef.m مشاهدة المشاركة

شكرا ياباشا على ذوقك العالى
واهتمامك بالرد وان شاء الله اشوفك قريب بس فى ميعاد لما تكون فى الورشه وهنسقها مع بعض بأذن الله

تحت امرك انا موجود في الورشه يوميا

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 14-11-2013, 01:32 PM
honhon honhon غير متواجد حالياً

honhon is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيمن الروبي مشاهدة المشاركة

الالوان اللي حضرتك بتتكلم عليها دي الوان ساده مش ميتالك يعني مش بتترش ورنيش والالوان دي بدأت بعض الشركات المنتجه والمستورد للسيارات اللجوء ليها تاني زي ما حضرتك ذكرت النيو النترا والكيا وفي لون رهيب لون سمني نازل علي الكيا سول او نسكافيه
الالوان الساده طبعا ليها طعم مختلف عن الالوان الميتالك
وهنا بتختلف من شخص للتاني في واحد بيحب الالوان الساده وواحد تاني بيحب الالوان الميتالك
شكرا للاهتمام والرد السريع
يعنى اى صنايعى اقولة عايز سماوى او نسكافية سادة هتتطلع زى كدة ولا لازم اعرف كود الدرجة بالظبط اصل انا عايز اعمل لون من الاثنين دول بس عايز تطلع كدة بالظبط بس مش عايز تتطلع مطفية زى العربيات القديمة انا عايزها سادة بس فيها لمعة خفيفة زى كدة واسف انى تقلت على حضرتك
قديم 14-11-2013, 02:21 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
Smile رد: استفسر عن دهان سيارتك !!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة honhon مشاهدة المشاركة

شكرا للاهتمام والرد السريع
يعنى اى صنايعى اقولة عايز سماوى او نسكافية سادة هتتطلع زى كدة ولا لازم اعرف كود الدرجة بالظبط اصل انا عايز اعمل لون من الاثنين دول بس عايز تطلع كدة بالظبط بس مش عايز تتطلع مطفية زى العربيات القديمة انا عايزها سادة بس فيها لمعة خفيفة زى كدة واسف انى تقلت على حضرتك

لأ لازم تعرف الكود بالظبط
طب تعمل ايه ؟
لو شوفت لون عجبك علي عربه وقفها وخد الكود
او تروح لبتاع البويات يطلعلك كتالوج الالوان لو عاجبك لون كيا قولو طلعلي كتالوج كيا الوان ساده

لو عاجبك لون هيونداي قولوا طلعلي كتالوج الوان هيونداي ساده وكل لون هتلاقي مكتوب جنبه الكود بتاعه
المهم قبل ما ترح تحدد انت عاوز لون ايه وبتاع انه ماركة عربيه
يعني مثلا لون لبني ساده بتاع كيا

ومتخليش البوهيجي او بتاع البويات يقنعك بلون بالعافيه لازم يكون اختيارك انت علشان نفسيتك ترتاح للعربيه وتقفلش منها علشان دي ليها علاقه بالحاله النفسيه والذوق

وممكن علشان تزود لمعتها ومتتبهدلش من عوامل الجو
بالرغم من ان البويه ساده مبيترشش عليها ورنيش
انت اشتريلها ربع لتر ورنيش وخلي البوهيجي ياخدها وش بعد ما يخلص رش البويه
ودي حاجه كده ليك مش اي حد يعرفها ويا سلام لو جبت مصلب للبويه محترم سكنز - سبيس مثلا ولو حبيتاعملهالك تحت امرك

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 15-11-2013, 03:55 PM
ام روجي ام روجي غير متواجد حالياً

ام روجي will become famous soon enoughام روجي will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيمن الروبي مشاهدة المشاركة

لأ لازم تعرف الكود بالظبط
طب تعمل ايه ؟
لو شوفت لون عجبك علي عربه وقفها وخد الكود
او تروح لبتاع البويات يطلعلك كتالوج الالوان لو عاجبك لون كيا قولو طلعلي كتالوج كيا الوان ساده

لو عاجبك لون هيونداي قولوا طلعلي كتالوج الوان هيونداي ساده وكل لون هتلاقي مكتوب جنبه الكود بتاعه
المهم قبل ما ترح تحدد انت عاوز لون ايه وبتاع انه ماركة عربيه
يعني مثلا لون لبني ساده بتاع كيا

ومتخليش البوهيجي او بتاع البويات يقنعك بلون بالعافيه لازم يكون اختيارك انت علشان نفسيتك ترتاح للعربيه وتقفلش منها علشان دي ليها علاقه بالحاله النفسيه والذوق

وممكن علشان تزود لمعتها ومتتبهدلش من عوامل الجو
بالرغم من ان البويه ساده مبيترشش عليها ورنيش
انت اشتريلها ربع لتر ورنيش وخلي البوهيجي ياخدها وش بعد ما يخلص رش البويه
ودي حاجه كده ليك مش اي حد يعرفها ويا سلام لو جبت مصلب للبويه محترم سكنز - سبيس مثلا ولو حبيتاعملهالك تحت امرك
السلام عليكم استاذ ايمن ارجو افادتي في اول مشاركة ليه في المنتدي
انا اشتريت ولله الحمد كيا بيكانتو 2007 اتوماتيك انا لسه جديدة في عالم السواقة والعربية حالتها حلوة جدا والحمد لله داخليا بس فيه تجريح من بره ومن ورا
طبعا بما ان دي اول عربية ليه وكمان دافعة فيها دم قلبي وكان حلم عمري اركب عربية وكمان بيكانتوا مستحرمة امشي بيها كده متجرحة هي محكوكة جامد من الباب اليمين للاسف بالعرض كله والاوكرة بتاعت الباب بتاع السواق البوية متشالة هي فابريكة بره وجوه وطبعا المكيانيكي والبايع والصحاب وامة لا اله الا الله نصحتني اني مرشهاش لان ده هيقلل من قيمتها وبحجة اني لسه جديدة ولسه هخبط فيها بس انا نفسي الاقي حل للشكل الخارجي
فهل ياتري فيه استيكر او اي حاجة زي كده تحللي الموضوع ده ؟ بعيدا عن الرش طبعا

الكلمات الدليلية
استفسار, فرن, سيارات جديدة, دهان وسمكرة سيارات