العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > جولف GOLF

جولف GOLF من أنجح موديلات الشركة الألمانية بدأ إنتاجها عام 74 و بيع منها أكثر من 25 مليون نسخة حتى الآن

قديم 11-07-2009, 02:05 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: 1400 ولا 1600 ولا 1800 جولف 4

لا شكر علي واجب يا باشا

حمدالله علي السلامة

ال 1800 اغلي يا باشا اللي كان بيحصل زمان ده مش موجود دلوقتي ال 1800 اغلي لانها اقوي بكتير و لو 1800 ستوك هتبقي احلي بكتير من ال 1400 خصوصا لو 150حصان تربو او 180 تربو بس عشان برضه متلبسش في الحيط قطع غيارها هتبقي مش سهله زي ال 1400 و هتضطر انك تبقي راشق في الحرفيين و بورسعيد علي طول عشان تجيب حاجتها لكن في المقابل عربية تحفة

IBIZA
قديم 11-07-2009, 07:44 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

رأيي خليك في الـ 1400 سي سي
مش عشان الضؤيبه لأن فرق الضريبه مش كبير
الضريبه بتبقى خزعبليه في حالة العربيه تكون أكتر من 2000 سي سي
أما ماهو أقل من ذلك فبتكون قريبه من بعض جدا جدا
ولكن قطع الغيار للـ 1800 سي سي حتعذبك ومش حتلاقيها بسهوله وحيتحكموا فيك في الحرفيين وبور سعيد
وهيه عربيه ممتازه كما قال لك أخي محمد إبيزا ومفيش عليها كلام
بس التكييف مش جبار ولكنه ليس بسيء أبدا
وربنا يوفقك

قديم 12-07-2009, 01:12 AM
maikel_nan maikel_nan غير متواجد حالياً

maikel_nan is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

لا شكر علي واجب يا باشا

حمدالله علي السلامة

ال 1800 اغلي يا باشا اللي كان بيحصل زمان ده مش موجود دلوقتي ال 1800 اغلي لانها اقوي بكتير و لو 1800 ستوك هتبقي احلي بكتير من ال 1400 خصوصا لو 150حصان تربو او 180 تربو بس عشان برضه متلبسش في الحيط قطع غيارها هتبقي مش سهله زي ال 1400 و هتضطر انك تبقي راشق في الحرفيين و بورسعيد علي طول عشان تجيب حاجتها لكن في المقابل عربية تحفة
الف شكر ليك يا معلم على تعبك وعلى معلوماتك وبصراحه انا الجولف دى كانت حلم حياتى بس ساعتها كانت ب80 و 75 و بسبب تغيير الظروف والاسعار اللى طالعه نازلهقولت اجيب لانوس مؤقته (عشان سهوله البيع فقط) بس بعد كده شوفت الاسبرانزا ال113 بس وانا بدور لقيت الجولف نزل جامد و قولت استحاله تنزل اكتر من كده

بس انته قصدك استوك يعنى بحاله الزيرو صح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

رأيي خليك في الـ 1400 سي سي
مش عشان الضؤيبه لأن فرق الضريبه مش كبير
الضريبه بتبقى خزعبليه في حالة العربيه تكون أكتر من 2000 سي سي
أما ماهو أقل من ذلك فبتكون قريبه من بعض جدا جدا
ولكن قطع الغيار للـ 1800 سي سي حتعذبك ومش حتلاقيها بسهوله وحيتحكموا فيك في الحرفيين وبور سعيد
وهيه عربيه ممتازه كما قال لك أخي محمد إبيزا ومفيش عليها كلام
بس التكييف مش جبار ولكنه ليس بسيء أبدا
وربنا يوفقك

مش عارف اقولك ايه بس انا كده هتعب المنتدى كله معايا
قديم 12-07-2009, 04:50 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maikel_nan مشاهدة المشاركة

الف شكر ليك يا معلم على تعبك وعلى معلوماتك وبصراحه انا الجولف دى كانت حلم حياتى بس ساعتها كانت ب80 و 75 و بسبب تغيير الظروف والاسعار اللى طالعه نازلهقولت اجيب لانوس مؤقته (عشان سهوله البيع فقط) بس بعد كده شوفت الاسبرانزا ال113 بس وانا بدور لقيت الجولف نزل جامد و قولت استحاله تنزل اكتر من كده

بس انته قصدك استوك يعنى بحاله الزيرو صح

مش عارف اقولك ايه بس انا كده هتعب المنتدى كله معايا

الجولف فعلا عربية جميلة ملكة الهاتشباك طول عمرها في رأيي هات ال 1400 و لو احتجت اداء اعلي ممكن يتعمل فيها شوية حاجات كده تخليها جبارة بس يكون عندك استعداد تصرف

قصدي بستوك يعني موتور الفابريقة مش موتور متسقط لان الجولفات اللي بتنزلنا هنا و انت عارف انها معشوقة الشباب الاولي بتنزل كلها 1400 و كبيرها اوي 1600 و الجولف تقيلة و المواتير اللي بتنزلنا هنا اللي اقصاها 102 حصان هي بتبقي شديدة و عفيه بس التسارع و كده بيبقي بطئ شوية فا الشباب دايما يلجأو للتسقيط عشان كده بقولك لو استوك هتبقي جامده يعني لو 1800 اوريجينال مش متسقطه و هتفرق في الاوبشنز و الكماليات كمان

IBIZA
قديم 15-07-2009, 12:15 PM
maikel_nan maikel_nan غير متواجد حالياً

maikel_nan is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

الجولف فعلا عربية جميلة ملكة الهاتشباك طول عمرها في رأيي هات ال 1400 و لو احتجت اداء اعلي ممكن يتعمل فيها شوية حاجات كده تخليها جبارة بس يكون عندك استعداد تصرف

قصدي بستوك يعني موتور الفابريقة مش موتور متسقط لان الجولفات اللي بتنزلنا هنا و انت عارف انها معشوقة الشباب الاولي بتنزل كلها 1400 و كبيرها اوي 1600 و الجولف تقيلة و المواتير اللي بتنزلنا هنا اللي اقصاها 102 حصان هي بتبقي شديدة و عفيه بس التسارع و كده بيبقي بطئ شوية فا الشباب دايما يلجأو للتسقيط عشان كده بقولك لو استوك هتبقي جامده يعني لو 1800 اوريجينال مش متسقطه و هتفرق في الاوبشنز و الكماليات كمان
للمره التانيه اسف للتاخير

وللمره التانيه شكرا لتعبك معايا

بس ممكن اعرف ازاى تعرف ان العربيه دى مغيره الماتور ولا لا

وبعدين هو على كلامه ان العربيه دى عامله 70000 كم على ابوها وده مابيبانش غير فى المحطه فى حاله الكشف

انا بسال الاسئله دى عشان العربيه لغايه دلوقتى ما اتباعتش فانا قلقان شويه

التعديل الأخير تم بواسطة maikel_nan ; 15-07-2009 الساعة 12:18 PM