العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 23-06-2011, 02:32 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إركن العربية تحت البيت والدولة تحافظ عليها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rania Elhoseny مشاهدة المشاركة

فكرة كويسة بس مفتكرش تجيب نتيجة فى مصر ؟؟؟؟ والا هيبقى حاميهها حراميها كالمعتاد
الحمد لله إنى وجدت حد يشجعنى على فكرتى
ويارب تتحقق على الاقل فى الجراجات
جزاكى الله خيرا على المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 26-06-2011, 01:25 PM
egman egman غير متواجد حالياً

egman is on a distinguished road

والله موضوع يستحق التعليق لما شوفته

انا ليا جار ربنا ابتلاه بالغباء ازاى احنا بين كل مجموعه عمارات سكنية ساحة انتظار سيارات وهو بما انه مريض بالغباء لازم يحط عربيته قدام بلكونته فى الى الدور الارضي الى بطل على الساحه كلها ولو جه مرة بليل الساعه 3 بليل مثلا وملقاش مكانه بيركن خلف السيارة الواقفة مكانه اعتقد انه غبي صح على شرط الشارع او الباركنج او السحاه كبيرة جدا ولازم لازم لازم لازم بيكون فيها اماكن بليل لاكثر من 10 سيارات تركن المهم تحليلى الشخصي لجارى :

1- مختل عقليا او نفسياً .

2- ياعنى من النقص الشديد .

3- بيقع فى حرمانية بحته لانه لا ياخذ فى الاعتبار الى نفسه فقط ولا بنظر الى جاره الاخر الى ممكن اوى يكون معاه فى نفس العمارة وبرده لو مشينا على المبدأ ده من حقه هو كمان يكرن قدام بيته والعمارة عندنا مثلا فيها 20 شقة بحوالى 30 عربية قولى لى ازاى نخصص مكان لكل واحد قدام بيته فانا مش مشكلتى انى ارجع بليل اوى ما لكيش مكان تحت البيت بالضبط لان مش هاخد حق غيرى واحتكر المكان لنفسي سواء بطوبة او بحديد كل ده حرام وقله ذوق وتعدى على الاخرين .

4- اية رايكم انه ممكن يعمل كده والساحه كلها فاضية بس فى مثلا ضيف عند حد فى العمارة بيزورة وركن بالغلط مكانه على افتراض ان اى ضيف يجي المنطقة لازم يتكلم بمكرفون ويقول مكان مين ده انا هركن هنا ويقوم الراجل الغبي راكن وراه طبعا سفالة .

5- طيب افرض بليل حصل ظرف لابنك لمراتك لوالدتك ونزلت تورح بيهم المستفشى وتتفاجأ بالراجل العقال ده قافل عليك وراكن وراه هتتصرف ازاى وهومش هيخرج يطلعك اصلا .

6- الموضوع ده حرام حرام حرام لانك بتطالب بحق مش بتاعك حل مشكلتى بيتنا فيه 25 عربية واجهة البيت 50 متير قولى ازاى عربيات البيت تركن قدام البيت .

7- اعتقد ان اى حد بيشترى شقة فى مكان ما بيروحش الحى ويقلهم انا عايز اشترى حتت الارض الى قدام الرصيف بتاع العمارة الى انا واخد فيها شقة علشان اركن العربية فيها يعنى انت مش بتشترى الشقة وبتشترى الجراج او الرصيف او الشارع كمان عقد البيع او الايجار بيكون بخصوص الشقة فقط وليس الرصيف الى بتركن قدامه اما بيتك .

8- اما بخصوص اولوية السكن الكلام ده فى الوظائف الحكومية الاقدم يبقى هو المدير وليس فى السكن .
يعنى علشانا نت فى الشارع من 20 سنة وغيرك لسة ساكن من 1 سنة بس يبقى انت مثلا لواء وهو ملازم اول ولا اية .

الحل الامثل فى الموضوع طالما ان حضرتك مستعد تدفع 50 جنيه او اكتر فى الشهر وديها جراج على الاقل هتلاقى حد يغسلها ويظبط الدنيا ويفتحلك الباب ويقولك يا بيه ويا باشا وكده وهتكون مبسوط منه اوى اوى اوى اوى .

لكن حنقول اية ربنا يهدي الناس الى زي جارى دول ..............

بس بجد عايزكم تقولى لى اتصرف ازاى لو نزلت بليل لاى ظرف مريض او وفاه ولقيت جارى ده راكن خلف سيارتى اعمل فيه اية !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قديم 26-06-2011, 02:25 PM

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egman مشاهدة المشاركة

والله موضوع يستحق التعليق لما شوفته

6- الموضوع ده حرام حرام حرام لانك بتطالب بحق مش بتاعك حل مشكلتى بيتنا فيه 25 عربية واجهة البيت 50 متير قولى ازاى عربيات البيت تركن قدام البيت .
اولا انا سعيد جدا بمشاركة حضرتك للموضوع
فعلا وجدت إن الموضوع مش عملى بعد مناقشات بعض الاخوة وعَدَلت عن قولى باني أتمنى أن يطبق هذا الامر فى الجراجات

بأن يتم فى كل منطقة سكنية تخصيص مبنى مكون من خمس طوابق مثلا لسكان الحى على أن يكون المبلغ 50 جنيها فى الشهر او ما يعادلة

فليس من الطبيعى بأن اكون مشترى عربية 128 مثلا علشان اوفر من تكلفة اقتنائها وادفع فى الجراج 200 جنية

جزاك الله خيرا على المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
قديم 26-06-2011, 02:36 PM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

على فكره ممكن اى شارع يشترك فى شركه امن للحراسه باليل فقط وفى اكثر من شارع اشترك بعد تكرار السريقات والله يحفظنا جميعا

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 26-06-2011, 02:54 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

على فكره ممكن اى شارع يشترك فى شركه امن للحراسه باليل فقط وفى اكثر من شارع اشترك بعد تكرار السريقات والله يحفظنا جميعا
مش هى دة المشكلة يا شيخ طارق المشكلة اننا مش عارفين نركن اصلا ونبحث عن حل لازمة الركن
جزاك الله خيرا على المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم