العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 22-03-2011, 08:34 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
جديد رد: ارجو النصيحة m11.byd f3.b15

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mimo4019 مشاهدة المشاركة

حدث تخفيض كبير على أسعار قطع الغيار من فترة وجيزة وهذه قائمة بالأسعار الجديدة:
فلتر هواء: 25
فلتر بنزين: 30
فلتر زيت: 30
فانوس أمامي: 283
فانوس خلفي: 173
عاكس اكصدام امامي: 21
عاكس اكصدام خلفي يمين: 20
فانوس شبورة خلفي شمال: 30
إكصدام أمامي: 240
إكصدام خلفي: 155
زجاج أمامي: 355
زجاج خلفي: 296
طقم تيل أمامي: 100
طقم تيل خلفي: 80
طنبور عجل أمامي: 136
طنبور عجل خلفي: 150
باب أمامي يمين- شمال: 677
باب خلفي يمين- شمال: 636
رادياتير: 517
مقص أمامي: 200
مروحة رادياتير: 215
مروحة تكييف: 165
مساعد أمامي: 376
مساعد خلفي: 297
مراية جنب كهرباء: 157
أكرة فتح باب خارجية: 77
زرار رفع زجاج أمامي فردي: 40
مجموعة رفع الزجاج الرباعي: 171
طقم ريش مساحات: 50
رفرف أمامي يمين- شمال: 227

منقــــول
لوهذه بلفعل اسعار قطع الغيار يبقى انحنى اجلال وتعظيم لهذه السيارة --مع العلم ان عندى سيارة جاك B15 ---فهنيئاً لأصحاب الByd .....
قديم 03-05-2011, 02:09 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: ارجو النصيحة m11.byd f3.b15

السلام عليكم اخوانى الكرام اسمحولى اشارك معاكم فىالموضوع الرائع دة والنقاش المفيد جداااا حول السيارة

انا اعرف من سائقى التاكسى ان العربية رهيبة جداااا و اكثر من رائعة و كلهم مستريحين جدااا معاها و دى ميزة طبعا لان سائقى التاكسى بيلفو بيها طول النهار و الليل

من ناحية الشكل هية مقبولة بالنسبة لي طبعا الموضوع ازواق

نتكلم منالناحية العملية للسيارة انها فى نفسى مستوى الصينى الى موجود فى السوق دى الحقيقة بصراحة كل الى اشترو صينى شكرم السيارة من نوع معين

طيب يبقىالنتيجة بقى كلهم زى بعض ومتقاربين يبقى نتكلم فى السعر الى يهم اكثرية المصرين + الامكانيات بالنسبة للامكانيات تقريبا واحدة

يبقى السعر يكسب

اما التوكيل حدث ولا حرج و طالما موضوع قطع الغيار اتحل و متوفرة لانها بقت تاكسى و كمان قطع غيار التيوتا تمشى عليها يبق ممتاز جدااا تكسسسسسسسسسسسسسب طبعا

لكن لو التوكيل هالاعبنا فى سعر السيارة يشربها متشكرين مش عاوزين و لازم نبقى متحدين يا جماعة لانهم بيستغلونا سعر السيارات دى خارج مصر فى الارض

عمرو احمد
01003388954
قديم 03-05-2011, 06:40 PM
مينتشو مينتشو غير متواجد حالياً

مينتشو is a jewel in the roughمينتشو is a jewel in the roughمينتشو is a jewel in the roughمينتشو is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amaboubakr مشاهدة المشاركة

سلام عليكم
نصيحة بلاش الشراء لمدة سنة حتى يتعلم اصحاب التوكيلات الادب لما العربية تتركن عندهم في المخازن والله بعد سنة واحدة هاتشوفوا النتيجة وأنا واحد من الناس كنت ناوي اشتري ولكن قررت الانتظار لعام اخر الدنيا مش هتتخرب يعني ماحنا اديلنا 30 سنة متبهدلين في المواصلات خلوها 31
والله العظيم انت راجل ميه ميه ومفيش زيك والله انا عملت زيك كده بالظبط بس فى فرق بسيط انا بقالى 32 سنه متبهدل فى المواصلات بس قولت مش عتفرق لما تكون 33 سنه ولا انت رايك ايه ههههههههههههه
قديم 06-05-2011, 02:21 AM
mms mms غير متواجد حالياً

mms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant future

[QUOTE=amaboubakr;369988]
سلام عليكم

نصيحة بلاش الشراء لمدة سنة حتى يتعلم اصحاب التوكيلات الادب لما العربية تتركن عندهم في المخازن والله بعد سنة واحدة هاتشوفوا النتيجة وأنا واحد من الناس كنت ناوي اشتري ولكن قررت الانتظار لعام اخر الدنيا مش هتتخرب يعني ماحنا اديلنا 30 سنة متبهدلين في المواصلات خلوها 31 وتصديقا لكلام حضرتك : وكيل جاك اللى كان بيدعى ان مفيش سيارات فى الصين والمصنع مش ملاحق ....النهارده عمال بيدور على موزعين ...وده على الارجح عشان يتخلص من الراكد اللى عنده .
قديم 29-04-2016, 12:11 AM
tameromarw tameromarw غير متواجد حالياً

tameromarw will become famous soon enoughtameromarw will become famous soon enough

ودلوقتي وبعد مرور اكثر من 5 سنوات علي الموضوع والمقارنة ،،
عايز اشتري byd f3 الموديل القديم الموتور الميتسوبيشي 1600 cc ،، رأيكم آيه فيها واعتماديتها بشكل عام
قطع الغيار متوفرة ،،، لكن هل ليها مشاكل من اي نوع ؟؟؟