العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 15-07-2010, 11:29 PM
اودو اودو غير متواجد حالياً

اودو is on a distinguished road
افتراضي رد: لماذا نجحت اسبيرانزا فيما فشل فيه الأخرون

تسلم على التقرير الجاااااااااااااااامد جدا ده وانا بجد فكرت اني اشتري اسبرانزا a113
قديم 16-07-2010, 01:46 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

شكرا يااستاذ حازم لعرضك الموضوع المتميز المهم للغاية واسمحلى
اولا ثقافة المصريين فى شارء سيارة لاتعتمد على الجودة والامان الاهم انت شارى عربية تبع مين ومع مين من قرايبنا ومعارفنا وقال عليها ايه بغض النظر عن كل المواصفات وده يشمل معظم المصريين ومش كله طبعا واسباب نجاح العربيتين دول تحديدا اسم الوكيل اكتر من جودة العربية فى الاساس ودى ثقافة مجتمع
قديم 16-07-2010, 02:35 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

هل الناس بتقلد بعض

على فكرة ده برضه عامل مهم جداً

قديم 19-07-2010, 01:56 PM
mahmooud135 mahmooud135 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارى قاعدة بيانات
هواياتي: السيارات - والكمبيوتر

mahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nice

استاذ حازم انا بهنى حضرتك على هذا الموضوع بس انا لية تعقيبات بسيطه
انا متفق مع حضرتك انا التوكيل هو السبب فى انتشار السيارة او بمعنى اصح ابوالفتوح بيعرف ازاى يسوق بضاعتة او بيعرف ازاى يضحك على الشعب المصرى اكبر دليل على كده ان بيقوله ان ماتور الاسبرانزا المانى وان ماكينات الزجاج المانى وان التكييف يابانى والشاسية المانى والمساعدين صينى والمفروض ان العربية 45 % منها منتجات مصرية
واحنا شعب طيب بنصدق كل حاجة ويمكن انا حضرت لقاء على قهوه ما بين سواقين تاكسى واحد بيحلف يقول الماتور المانى والتانى بيحلف ويقول الماتور يابانى ده دليل على ان فى ناس كتير مخدوعه فى العربية مع العلم ان هتلاقى سواقين التاكسى اكتير ناس تاخذ منها النصيحة فى العربية بيشكرو جامد جدا فى العربية بس ده لية علشان كل واحد فيهم كان راكب ايه فى الاول 128 واللى راكب 125 واللى راكب رينو القديم يعنى اما يجى يركب اسبرانزا تبقئة بالنسباله تحفة زى بالضبط انا الاول كنت راكب 323 بعد كده ركبت اسبرانزا 213 ودى كانت اول عربيه زيرو بتاعت قريب لية بعد كده ركبت شيرى A11 وكنت هيمن من العربية كل ده فى ظل وانا معايا 323 وبعد كده بعت 323 وجبت الاسبرانزا 516 وكانت بالنسبة لى وهم وابدات الاعطال وكل اما اكلم حد يقولى روح لاحمد مهران يعمل كذا او روحت الضمان اعمل كدذا الاقى الواحد جايب عربية ودافع فيها شقى سنوات والعربية لسة عايزة مصاريف واول اما جبت النيو اكسنت حسايت انها فى اختلاق رهيب رهيب فنا مطلوب من حضرتك طلب ياريت حضرتك تجرب تسوق اى عربية زيرو تانية غير الاسبرانزا وشوف رد فعل حضرتك مع العلم ان ممكن تكون حضرتك جربت بس حضرتك مش عايز تتقتع بالموضوع واكبر دليل حضرتك حاول تفكر تبيع عربيتك لا قدر الله لو حصل حاجة وحضرتك اتزنقت فى فلوس العربية ساعتها مش هتسعفك لا بيعها وله فى سعرها وحضرتك اكيد عندك فى البيت حاجات صينى شوف بتقعد اد ايه واما بتكون الحاجة اصلى بتقعد الصينى بتحاول تعمل الشكل من بره ومن جوه يلعم الله ممكن اسال حضرتك كام سؤال
العربية مع انها منتشره لكن قطع غياره غاليه جدا ؟
العربية مع انها منتشرة اعاده بيعها فى الارض؟
العربية مع انها منتشره قطع غياره غير معمره ؟
العربية مع انها منتشرة بتخرج من المصنع فيها عيوب صناعة ؟
العربية مع انها منتشرة التوكيل فشل فى صيانتها ؟
مش عارف احزن على الفلوس اللى ادفعت فيها والحمد لله على كدة وله العربية حلوه وانا اللى طلع بطيخطى قرعة ؟؟؟؟؟؟؟
اسف طولت على حضرتك كتير ,,,,

التعديل الأخير تم بواسطة mahmooud135 ; 19-07-2010 الساعة 02:06 PM
قديم 19-07-2010, 02:25 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

تمام يا أستاذ محمود على الرغم من إنك عايز تبين إن الموضوع دفاع منى عن العربية لكن برضه إن هقول تانى الموضوع ده علشان نناقش ليه العربية إنتشرت رغم كل العيوب إللى حضرتك ذكرتها

أخيرا حضرتك حطيت إيدك على سبب جديد ما ذكرتوش قبل كده

و هو غياب المعلومات الفنية الصحيحة عن العربية و انتشار الشائعات

موتور ألمانى عفشة يابانى كهربا برنجانى (و لو إن الكهربا بتاعت العربية معتمده على تصميم ألمانى فعلا و فيها حاجات بوش للأمانة)