العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 05-05-2016, 03:32 AM
MohamedMohsenRad MohamedMohsenRad غير متواجد حالياً

MohamedMohsenRad is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

romeoalmansour
غيرت الزيت بزيت موبيل 320 من اقل من 1000 كم و خدت 3 لتر و نطفت الفلتر علشان الميكانيكي قال انه سليم
كشفت كمبيوتر امبارح و طلع حساس tps بايظ. لما بدلته النهاردة بواحد جديد كوري النتشة اختفت بس طلعت مشكلة اكبر ان الفتيس بيتأخر في النقلات لغاية ار بي ام 5 مع انه قبل التغيير كان بينقل على 3 و احيانا 2.7 على نفس دوسة البنزين.
مش عارف المشكلة فين ؟ و هل الحساس الجديد ده بايظ و لا في حاجة في الفتيس نفسه
قديم 15-05-2016, 06:57 PM
MohamedMohsenRad MohamedMohsenRad غير متواجد حالياً

MohamedMohsenRad is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

جبت عربية ماتريكس 2005 اوتوماتيك من حوالي اكتر من شهر و اول لما جبتها غيرتلها زيت فتيس و بعد كده لما جيت اسوقها في مشوار طويل لقيت في زي نتشة أو مدفع كده بيحصل ساعات لما السرعة تكون اقل من 20 و اقف (بتحصل في الزحمة 3 او 4 مرات بشكل واضح في مشوار ساعة و نص). طبعا رحت لميكانيكية كتير و قالولي عادي و كنت شاكك في زيت الفتيس لانة مش sp3 و سألت التوكيل قالولي لا عادي.
بعد كده كنت سايق على 100 لقيت العربية عملت كيك داون لوحدها و الموضوع ده اتكرر 4 مرات في نفس المشوار. كشفت عليها كمبيوتر و طلع فيها حساس tps. رحت بدلته و في نفس اليوم العربية مكانتش راضية تنقل غير على 5000 لفة في ال ار بي ام. رحت كشفت تاني طلع الجهاز مسجل عطل tps برضه و الراجل عمل reset للخطأ ده و جينا نجرب لقيناه بينقل عادي و مفيش خطأ الجهاز قراه. بس فضلت مشكلة النتشة موجودة زي ما هي و قلت خلاص اتعود عليها. جه قبل يومين كده بعد مشوار ساعتين في الزحمة لقيت لمبة ال D في التابلوه طفت لوحدها مع ان العربية ماشية و الفتيس شغال عادي. لما وقفت اجرب كل الاوضاع اللمبات تنور ما عدا ال D. بعد كده طفيت العربية و شغلتها برضه نفس المشكلة. سيبت العربية نص ساعة و جيت اجرب لقيت اللمبة نورت عادي خالص. رحت بيها تاني يوم الشغل عادي برضه بس و انا راجع برضه بعد ساعة و نص زحمة عملت نفس الحوار و اللمبة طفت تاني. قعد اجرب لما ركنت و جبت كل الاوضاع برضه ال D مش راضية تنور رحت ماشي حاجة بسيطة راحت منورة لوحدها. رحت بيها مشوار بسيط برضه فضلت منورة عادي.
دلوقتي الموضوع كده عادي و لا ممكن يكون الكونترول مسجل خطأ في الفتيس و بينبهني بانه يفصل اللمبة؟ و ليه دايما بتحصل لما يكون مشوار طويل و زحمة؟
و النتشة اللي عندي دي ملهاش حل؟
قديم 20-05-2016, 08:24 AM
حمادة رفعت حمادة رفعت غير متواجد حالياً

حمادة رفعت is on a distinguished road

عندى مشكلة ..عربية فرونتيرا اتوماتك...لما بطلع علي D العربية ماخدة التالت ولمبه التشك بتاعت الفتيس بتنور وتطفي باستمرار...ارجو افيدونى...
قديم 01-06-2016, 02:00 PM
Alfahem2002 Alfahem2002 غير متواجد حالياً

Alfahem2002 is on a distinguished road

السلام عليكم انا عندي دايهاتسو تيريوس ٢٠٠٨ جير اوتوماتيك دفع رباعي المشكلة في الجير الاوتو غيرته مرتين وكل ما امشي شهرين بيخرب وهذا ثالث جير مع انه المبرد تمام ولا توجد تهريبات زيوت بس عندي لمبة تحذير الجير فقط تشتغل o/d لمن اسرع فوق ٨٠ كيلو متر في الساعة ورمز الخطا P1706 ومعناه مشكلة في عزم الماكينة ، في ناس قالوا انه يمكن الطنجرة البطيخة خربانه بس ما ادري ايش الحل؟ افيدوني

أرسلت بواسطة iPhone بإستخدام Tapatalk
قديم 07-06-2016, 10:18 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

حضرتك منين

Sent from my Hol-U19 using Tapatalk

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.

الكلمات الدليلية
الاوتوماتيك, ويربول, ونة