العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 12-03-2012, 12:23 AM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of
افتراضي رد: لكى تجعل عربيتك مصفحة !!! احلم بالتثيت

الممكن حالياً من وجهة نظرى المتواضعة هو التفكير فى الاكصدامات لكى تكون اسم على مسمى وتكون مصدات لحماية الراكب وحماية القدر المستطاع من السيارة ايضاً ، وزميلنا بيتكلم عن تقوية بمعدن قوى للإكصدامات وقلتم وانا معكم ان ردة الفعل سيئة على الراكب والسيارة معاً طيب انا عندى فكرتين للاكصدام:
1- تركيب مساعدين (ممتص الصدمات ) زى اللى بيركبو للعجل ويتم تصميمهم بحيث يربط بينهما ( ودة على فرض ان هنركب 2 بس) اطار معدنى مقوس مثل تقويسة الاكصدام ، ويكون مساعد متوسط القوة بحيث لا يكون عنيفاً على جسم السيارة ولا خفيف فيكون عديم الجدوى
2- قوس معدنى مغطى بطبقة قوية من المطاط ومثبت داخل الكصدام بدون فراغات تسمح بكسر الاكصدام يعن بالبلدى يتلبس فى الاكصدام ، ويليكن مطاط من الذى تصنع منة قواعد المواتير
واى احل من الحلين اذا تم دراستة علمياً ووضع الحسابات الخاصة بة بدقة اعتقد (واترك الامر للمناقشة الحرة بيننا) انة يكون مفيد جداً

تحياتى
قديم 12-03-2012, 12:31 AM
الصورة الرمزية SAMOOO
SAMOOO SAMOOO غير متواجد حالياً

SAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond reputeSAMOOO has a reputation beyond repute

يا عم اخبطها اسهلك ههههههههههه
لا والله فكرة حلوة يكفى انك فكرت فى حل المشكلة

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=84621
قديم 12-03-2012, 12:33 AM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAMOOO مشاهدة المشاركة

يا عم اخبطها اسهلك ههههههههههه
لا والله فكرة حلوة يكفى انك فكرت فى حل المشكلة
زين يا سامو

تحياتى
قديم 22-11-2012, 03:59 AM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

انا معايا فيات 128 وطبعا بعد تجديدها ركبت اكصدامات نيكل كنت بفكر إنى اركب فى كل اكصدام حوالى 10 مسامير من الداخل بحيث بكون السن بتاع المسمار للخارج وكنت هغطيهم بطريقة حلوة ويويل اللى هيقرب من العربية او يحاول يريح عليها هههههههه فكرة شريرة والحمد لله اني لم انفذها علشان هي مؤذية الصراحة

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 22-11-2012, 08:50 AM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute

أقترح على صاحب الموضوع عليه وعلى الهيئة العربية للتصنيع - عندهم شوية مدرعات 10/10 و سعرها هيكون أقل من تكلفة التعديلات
طبعاً كان الله في عوننا جميعاً من معدومي الضمير اللي غاويين أذية الناس بس إنت في مصر ما فيش في إيدك حاجة غير إنك تدعي ربنا يسترها معانا