العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 08-03-2012, 01:21 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال لعباقره التكييف والفريون والناس اللي بتحب تشتغل بايدها

اسلام عليكم
شكرا استاذ هشام النجار على المعلومة الهامة بتاعة جهاز شفط الهوا ....
انا مش فى مصر دلوقتى .. لما ارجع ان شاء الله ممكن نتقابل و نعمل الموضوع ده سوا

اجزاء التكييف عندى مفكوكة برة العربية .. و انا ححتاج الحم بعض المواسير و كمان عاوز الحم بلوف الشحن بالمرة .... فالموضوع حيحتاج غلبة شوية ..... بالنسبة لموضوع اللحام فده حيحتاج انبوبة بوتجاز ( ربنا يستر و نعرف نلاقيها ) و حيحتاج اسياخ لحام ... و دى سهلة نشتريها ان شاء الله

موضوع الشحن .. حيحتاج مانيفولد للشحن و التفريغ
و احنا عندنا تلاجة قديمة ... لو عرفت اجيب الموتوربتاعها يبقى كويس جدا ( على الله ميكونوش باعوها )
و تقبل مرورى
قديم 08-03-2012, 01:28 AM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 مشاهدة المشاركة

حضرتك كدة متبقاش عبقرية تبقى حاجة تانية لما الواحد يجرب فى حاجة المفروض انها صنعة وعلم فنى يدرس بكلية الهندسة والمدارس الفنية ويتطلب خبرة للممارسة علشان الغلطة فيه هتكلفك الاف الجنيهات
وبعدين احنا دورنا النصيحة مش تكسير االمجاديف علشان لما يتحرق الكباس عن طريق الشحن الخطأ متبقاش تزعل وتفتكر ساعتها الناس اللى بتكسر المجاديف ...سلاما
تونسى باشا
متزعلش يا سيدى حقك على راسى انا ..... احنا متأكدين ان قصدك النصيحة و الافادة كمان دى مش اول مرة حضرتك تفيدنا بالراى و المشورة

ان شاء الله الكباس مش حيتحرق ولا حاجة .. و لو اتحرق يبقى عوضى على الله ... عادة مش قادر ابطلها ... مش قادر ابطل العب فى الحاجة ... و بعدين التكييف كان بايظ اصلا .. يعنى يا صابت يا 2 عور ...
انا ناوى اجرب على عربيتى الاول علشان لو عكينا الدنيا فهيا كانت بايظة اصلا

و تقبل مرورى
قديم 08-03-2012, 02:48 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اولا شكراً على الموضوع الجامد وفى الحقيقة مقدرش اخفى اعجابى باللى بيحب يجرب ويتعلم ويشتغل بايدة حتى المتهورين منهم

ثانياً لاشك ان اراء الباشمهندسين احمد على وتونسى صح من الناحية النظرية وفى رائى طرحهم اضاف قيمة للموضوع ككل ومن الناحية العملية تحذيراتهم منطقيه جداً

فانا شايف ان مفيش تعارض حقيقى بين الرائيين

ثالثاً وده الاهم شوفو هتتقابلو امتى علشان اجى معاكو بس انا مش هشتغل بايدى انا هتفرج واصور بس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 08-03-2012, 03:13 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
للاهمية رد: سؤال لعباقره التكييف والفريون والناس اللي بتحب تشتغل بايدها

السادة الاعضاء الاعزاء المشاركين جميعاً فى هذا الموضوع الممتاز
80% فعلاً من الفنيين فى مجال السيارات لا يعرفوا القراءة والكتابة وهذا معلوم للجميع
لكن دائماً يفضل عند الرغبة فى عمل شىء فى السيارة او اى إصلاح ان لا ننسى ان قطع الغيار والمعدات ليست كل شىء
يجب ان نتذكر ان من يقوم بالعمل فى اى إصلاح فى معدة سيارة /ثلاجة /غسالة تعتبر هذة المهمة هى وسيلة كسب قوت اليوم
الاختلاف يوجد فى ان بعض الفنيين يقوم بطلب قيمة رخيصة ويقوم بعمل العيب على عدة مراحل
وفنى آخر يقوم بطلب مبلغ وقدرة ولكن يتم إصلاح العيب مرة واحدة
فلنفكر جميعاً أى الطريق افضل
بدليل انه فى المنتدى هنا قد قمنا بعمل موضوع متجدد تحت عنوان بروفيشنال اسكندرية
يقوم فيه الاعضاء الكرام بذكر كل صانيعى ماهر فى جزء معين وتستمر الحياة الى ما يحب الله ويرضى به عنا جميعاً
عذراً على الاطاله ولكن أرغب فى معرفة آرائكم جميعاً سواء المتفقين او الرافضين وايضاً بدون تكسير للهمم لمن يرغب فى المحاولة فى سيارته
دمتم سالمين فى رعايه المولى عز وجل

قديم 08-03-2012, 06:20 AM

باذن الله تعالى انا ناوى اعمل الموضوع ده لما ارجع ( مش اقل من 3 اسابيع للأسف ) ... لو حضراتكم اتقابلتوا و اشتغلتوا فى الموضوع .... ياريت تحطوا صور للمقابلة و تعرفونى وصلتوا لحد فين ....