العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 26-08-2013, 10:36 AM
ahmedgis ahmedgis غير متواجد حالياً

ahmedgis is on a distinguished road
رأى برجاء الافادة فى الاختيار بين الألتو والماروتى والاسبرانزا A113

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عايز اشترى عربية للمدام و الميزانية ممكن اجيب عربية فى رنج من 50.000 الى 70.000 وبالتقسيط

ولما سألت فى رنج المبلغ ده لاقيت الاتى:

سوزوكى ماروتى : 49.000 تقريبا
سوزوكى ألتو : 62.000 تقريبا
شانا بينى مينى أتو : 65.000 تقريبا
إسبرانزا 113 : 68.000 تقريبا

فانا محتار جداااااااااااااا خصوصا بين انى اجيب عربية مضمونة (بإذن الله) زى السوزوكى ولا اجيب عربية جميلة جداا وإمكانيات عالية زى الصينى وخصوصا احترت فى الصينى بين الشانا وكونها اوتوماتيك وفول اوبشنز و 1000 سى سى وكمان ضمانها وصيانتها مع سوزوكى بس مشكلتها انها لسه جديدة واعتقد ان فتيسها الأوتوماتيك لسه ماتجربش وكمان معرفتش تعمل اسم من ساعة مانزلت بالشانا بينى القديمة اللى هى تقريبا كانت من سنة 2009 او 2010 مش متأكد

وبين الاسبرانزا 113 اللى فعلا اثبتت وجودها فى السوق ومنتشرة فى الشارع بس طبعا وجود بعض المشاكل فى العفشة الناشفة وبعض الشكاوى التانية من بعض اصحابها وكمان هى اعلى سعر فى الفئة دى وكمان مانيوال

وطبعا الرعب الكبير من الصينى هو سعر اعادة البيع

واللى مخلينى مش مؤيد الماروتى مع انى دورت وسألت فعلا لاقيتها عربية يعتمد عليها فعلا بس المشكلة فى التكييف وانتوا عارفين حر الصيف والعيال مابيستحملوش فى الحر ده وكمان مافيش اى اوبشنز خالص ولا سنتر حتى

فيريت يا جماعة من اصحاب الخبرة تدلونى اشترى ميين فيهم مع العلم انى هقسط على 5 سنوات او ممكن 3 فى حالة الماروتى

وشكرا ليكم
قديم 26-08-2013, 02:09 PM
الصورة الرمزية spider_amrdiab
spider_amrdiab spider_amrdiab غير متواجد حالياً
من انا؟: انا الذى نظر الاعمى الى ادبى
التخصص العملى: اخصائى تخاطب
هواياتي: قيادة السيارات

spider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to all
افتراضي رد: برجاء الافادة فى الاختيار بين الألتو والماروتى والاسبرانزا A113

الماروتى مشكلتها التكييف
لو سألتنى عن رأى الشخصى
حقوللك اسبرنزا
تكييف باور سنتر شكل جميل ازاز كهرباء منتشرة جداا

انا الذى نظر الاعمى الى ادبى و اسمعت كلماتى من به صمم ...فالخيل و الليل و البيداء تعرفنى و السيف و الرمح و القرطاس و القلم

الكلمات الدليلية
ماروتى, التو, اسبرانزا 113, شانا بينى