العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل أنت مستعد لترك سيارتك و استخدام المواصلات العامة ؟
نعم وبدون اي شروط أنا أساسا مابقدرش أسوق في زحمة القاهرة 2 22.22%
نعم لكن "للمترو" فقط لانه الوسيله الوحيده السريعه 3 33.33%
نعم بشرط أن تكون مكيفة و لها طابع مميز بمقابل مرتفع عن العادي 1 11.11%
نعم بشرط تكون الوسيلة أرخص من تكلفة أستخدام سيارتي 1 11.11%
نعم لكن في توقيتات غير توقيتات الزروة لتجنب الزحام 2 22.22%
نعم فقط حينما اكون بمفردي و بدون اسرتي 6 66.67%
لا فالمواصلات في مصر لا تطاق 1 11.11%
لا فأنا لا أستطيع الاستغناء عن أستخدام السيارة أبدا 0 0%
لا فمشاويري بعيدة عن خطوط المترو والمواصلات الجيدة 0 0%
لا بدون أسباب 0 0%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 9. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 15-02-2012, 01:08 PM
الصورة الرمزية top gear
top gear top gear غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول
هواياتي: driving

top gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond reputetop gear has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دعوة لاستخدام "مترو الانفاق" و الاستغناء عن سيارتك

بمناسبة المترو كان في راجل فواعلي غلبان أول مرة يركب المترو راح راكب في عربية السيدات ، بعدين جه في محطة رمسيس لقا 5 رجاله أمن بينزلوه (ايه اللي ركبك هنا ) يارجاله انا معرفش
قالوله معاك فلوس
قالهم ليه
قالوا عشان تدفع الغرامة
قالهم لا
قالوله نعملك محضر
قالهم ماشي المهم
نسي الموضوع وبعدها ب3 ايام لقى واحد من القسم بيسأل عليه في البيت ايه ياعم في ايه قاله عليك قضية راح المحكمة ودفع 118 جنيه عشان القضيه تسقط

///

" أستغفرُاللّــه الذّي لا إلَه إِلآ هُوَ الحي القيومَ وأتُوبُ إلّيه عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته "
قديم 16-02-2012, 12:17 AM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دعوة لاستخدام "مترو الانفاق" و الاستغناء عن سيارتك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة top gear مشاهدة المشاركة

كلامك جميل المترو اسرع وأأمن.

أنا شفت في تركيا مشروع جميل حاجة اسمها(مترو باص) عبارة عن خط باصات مكان الجزيرة اللي في النص بين الطريقين ميعديش فيها غير الباصات دي (حارات مقفولة يعني مفيش اي سيارة تقدر تدخل الحارة بتاعة المترو باص ده) عبارة عن باصات بين كل واحد والتاني 5 دقائق الباصات من جوة حاجة زي الطيران كدة قدامك شاشة كبيرة فيها المسار اللي الباص ماشي فيه و قبل كل محطة بينبه على الركاب وسريع والناس هناك بتفضله عن السيارات الخاصة

///
العالم مليان بتجارب ناجحه و مفيده بس مين إللي ينفذ ؟

بالنسبة للمترو في مصر انا بركب المترو كتير اتفرج الساعة 4العصر بعد الشغل الناس عاملة ازاي بتبقى عملة زي .... مش عارف اوصفهالك .. في المترو زحمة لدرجة انك بتتشال من على الارض ويمشو بيك سواء وانت نازل او طالع .
بعد كدا السيارة لاغنى عنها لو فيه مشاوير بعيدة عن خط المترو خصوصا اللي سكن في المدن الجديدة
يبقى من عيوب المترو إنه ساعات الذروة بيبقى زحمه جدا
يبقى نطالب إدارة المترو بتقليل مدة التقاطر في ساعات الذروه ويارب يستجيبو ونبقى قضينا على أول عيب من عيوب المترو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mainz مشاهدة المشاركة

بايو فعلا كلامك كله مظبوط وبالنسبه للمواصلات العامله ارخص بكتير وبكتيركمان عن ركوب السياره فى اى مشور انا عن نفسى 99 فى الميه من مشاويرى بركب المواصلات العامه ارخص واوفر والعربيه بخليها بس للزنقه فى اى مشوار ضرورى
أنا بحييك على أعتمادك على المواصلات بس ياريتتقولنا دايماايه هي العيوبوالمزايا وتحكيلنا عن المواقف اللي بتشوفها في المواصلات
أنا عاوز أعمل موضوع نكتب فيه يومياتنا مع المواصلات والطرق

. يا عم غير فى اوروبا لتر البنزين بيوصل فى بعض الاحيان 1.80 يورو
على فكره السعر بيبقى للجالون مش للتر

.لو بقى المواصلات العامله فى مصر زى اوروبا كده هتكون كارثه بالنسبه لاصحاب التوكيلات واصحاب معارض السيارات علشان الشعب كله هيركب مواصلات عامله ومش هيحتاج عربيات فعلشان كده الموصلات العامه فى مصر خربانه علشان الشعب يلجئ الى شراء السيارات انا لله وانااليه راجعون

ماعتقدش ان الحكومه مبوظة المواصلا عشان خاطر اصحاب التوكيلات يبيعوا عربيات
هو أي نعم الحكومتا إللي جت مصر كلها حكومات بنت ستين في سبعين لكن ماتهيقليش هو ده سبب تدهور حالة المواصلات في مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة top gear مشاهدة المشاركة

بمناسبة المترو كان في راجل فواعلي غلبان أول مرة يركب المترو راح راكب في عربية السيدات ، بعدين جه في محطة رمسيس لقا 5 رجاله أمن بينزلوه (ايه اللي ركبك هنا ) يارجاله انا معرفش
قالوله معاك فلوس
قالهم ليه
قالوا عشان تدفع الغرامة
قالهم لا
قالوله نعملك محضر
قالهم ماشي المهم
نسي الموضوع وبعدها ب3 ايام لقى واحد من القسم بيسأل عليه في البيت ايه ياعم في ايه قاله عليك قضية راح المحكمة ودفع 118 جنيه عشان القضيه تسقط

///
إللي أنت بتقوله ده حاجه كويسه مش وحسه وياريت مصر كلها تبقى ماشيه بالنظام ده
بس هو المؤسف في الموضوع إنها جت في راجل غلبان

الكلمات الدليلية
مترو, مواصلات, أنفاق