العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 20-05-2013, 01:21 AM
mohamed mahrane mohamed mahrane غير متواجد حالياً

mohamed mahrane will become famous soon enoughmohamed mahrane will become famous soon enough
افتراضي رد: افيو اتوماتيك ام فيرنا ام لانوس ام ساجا

السلام عليكم اولا
بص يا باشا هقولك على المفيد بوجه عام وليك طبعا حرية الاختيار اولا واخيرا
احنا كان معانا فيرنا وبعناها وجبنا دايو لانوس من الزيرو فضلت معانا حوالى تلت سنين وبعد كده الحج توفى بعناها وجبت انا شخصيا لانوس بس شيفروليه من الزيرو بردو كانت 2009 فضلت معايا لحد شهر 11 الى فات دا وبعتها لظروف ماديه ليس اكتر المهم عشان مطولش عليك انا هقولك على المفيد نبداء بالفيرنا
صالون ديق ثبات مش قد كده موتور قوى جدا على عربيه بالحجم دا لئنو اصلا موتور النترا 2005 124 حصان قوى جدا على العربيه وعلى الفرامل ودا طبعا مش ميزة فيها دا عيب لائنو ماثر على ثبتها بشكل ملحوظ واطيه على الارض ولو ركبت علايات هتعوم اكتر من الاول التكيف بتعها حلو بس الكامله مفيهاش فوج ولا مارايات كهربه ودى حاجه مش حلوة اما اعادة البيع مضمونه ومش بتخسر كتير لو هيا فابريقه وبحالتها قطع غيار متوفرة بشكل كويس جديد وتوكيل واستيراد وسعرها مش غالى ورغم ان موتورها قوى فى الاداء لاكنو بيفوت بسرعه وبيتعب بسرعه والكلام دا عن تجربه

نيجى للمنافس الاول اللانوس

صالون واسع ومريح علو عن الارض مش بطال موتور مظبوط على العربيه ولا هوة عفى اوى ولا هو ضعيف مناسب ليها تماما تكيف حلو ثبات افضل من الفيرنا بشكل ملحوظ جدا فراملها اضعف من الفيرنا بس مش اوى اعادة البيع افضل من الفيرنا ومش بتخسر فى السعر كتير قطع غيار ارخص من الفيرنا مش اوى فرق بسيط العربيه بتنزل كامل من ناحية الفوج والمراية اليمين وفيها زجاج فاميه وتقريبا الفيرنا كمان فيها موفرة فى البنزين عن الفيرنا ارخص من الفيرنا بحوالى 5000 جنيه تقريبا وعن تجربه توكيل غبور نيله ومنصور شرحه نفس الكلام وكل مرة بتختلف المعاملة مرة يبقى التوكيل حلو ومرة يبقى اى كلام موتور الانوس بيستحمل عن الفيرنا لأنو موتور من تصنيع شركة GM motors ومعروف ان مواتير الجى ام مواتير قويه وبتستحمل وعلى فكرة موتور الانوس نفس موتور الاوبل كورسا بس الكورسا 1600 دا الفرق ودا راى بكل امانه وبدون اى تحيز والله خليك فى الانوس وطبعا القرار ليك لوحدك انت بس وربنا يوفقق ويعينك ويهيدك للصواب واسف جدا على الاطاله
قديم 20-05-2013, 01:29 AM
mohamed mahrane mohamed mahrane غير متواجد حالياً

mohamed mahrane will become famous soon enoughmohamed mahrane will become famous soon enough

اسف جدا موتور الانوس هو هو موتور الاسترا مش الكورسا واسف للخطاء
قديم 20-05-2013, 04:38 AM
Alex_11 Alex_11 غير متواجد حالياً

Alex_11 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

ام 11
او بي واي دي
او امجراند
وفكك من اشتغالات الاسامي
العربيات الي انت كاتبهم عربيات بتبيع اسم
أستاذ عمرو شكرًا لمرورك ساعدتك انا شخصيا معرفش اي حاجة عن العربيات دي و اذا كانت صيني يبقي مع كل احترامي لحضرتك و ملاك العربية لا مقدرش اركب صيني ازاي كان الناس بتعترض علي الشيفرولية اللانوس علشان منصور دخل بعض الأجزاء صيني و بتضرب و تبوظ بسرعة أروح انا اشتري صيني صعب جداً و بعدين انا بارك يا رب هبيع بعد سنتين أو تلاته إعادة بيع طبعا تعبانة يبقي اركب ساجا احسن طبعا و متشكر جداً لرأي حضرتك.
قديم 20-05-2013, 06:45 AM
Alex_11 Alex_11 غير متواجد حالياً

Alex_11 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed mahrane مشاهدة المشاركة

السلام عليكم اولا
بص يا باشا هقولك على المفيد بوجه عام وليك طبعا حرية الاختيار اولا واخيرا
احنا كان معانا فيرنا وبعناها وجبنا دايو لانوس من الزيرو فضلت معانا حوالى تلت سنين وبعد كده الحج توفى بعناها وجبت انا شخصيا لانوس بس شيفروليه من الزيرو بردو كانت 2009 فضلت معايا لحد شهر 11 الى فات دا وبعتها لظروف ماديه ليس اكتر المهم عشان مطولش عليك انا هقولك على المفيد نبداء بالفيرنا
صالون ديق ثبات مش قد كده موتور قوى جدا على عربيه بالحجم دا لئنو اصلا موتور النترا 2005 124 حصان قوى جدا على العربيه وعلى الفرامل ودا طبعا مش ميزة فيها دا عيب لائنو ماثر على ثبتها بشكل ملحوظ واطيه على الارض ولو ركبت علايات هتعوم اكتر من الاول التكيف بتعها حلو بس الكامله مفيهاش فوج ولا مارايات كهربه ودى حاجه مش حلوة اما اعادة البيع مضمونه ومش بتخسر كتير لو هيا فابريقه وبحالتها قطع غيار متوفرة بشكل كويس جديد وتوكيل واستيراد وسعرها مش غالى ورغم ان موتورها قوى فى الاداء لاكنو بيفوت بسرعه وبيتعب بسرعه والكلام دا عن تجربه

نيجى للمنافس الاول اللانوس

صالون واسع ومريح علو عن الارض مش بطال موتور مظبوط على العربيه ولا هوة عفى اوى ولا هو ضعيف مناسب ليها تماما تكيف حلو ثبات افضل من الفيرنا بشكل ملحوظ جدا فراملها اضعف من الفيرنا بس مش اوى اعادة البيع افضل من الفيرنا ومش بتخسر فى السعر كتير قطع غيار ارخص من الفيرنا مش اوى فرق بسيط العربيه بتنزل كامل من ناحية الفوج والمراية اليمين وفيها زجاج فاميه وتقريبا الفيرنا كمان فيها موفرة فى البنزين عن الفيرنا ارخص من الفيرنا بحوالى 5000 جنيه تقريبا وعن تجربه توكيل غبور نيله ومنصور شرحه نفس الكلام وكل مرة بتختلف المعاملة مرة يبقى التوكيل حلو ومرة يبقى اى كلام موتور الانوس بيستحمل عن الفيرنا لأنو موتور من تصنيع شركة GM motors ومعروف ان مواتير الجى ام مواتير قويه وبتستحمل وعلى فكرة موتور الانوس نفس موتور الاوبل كورسا بس الكورسا 1600 دا الفرق ودا راى بكل امانه وبدون اى تحيز والله خليك فى الانوس وطبعا القرار ليك لوحدك انت بس وربنا يوفقق ويعينك ويهيدك للصواب واسف جدا على الاطاله
أستاذ محمد شكرًا لمرور حضرتك كلامك فعلا سليم بس تقريبا و علي ما اعتقد ان ماتور الفيرنا هو هو ماتور الماتركس هو فعلا ماتور الفيرنا قوي بس صدقني العمر الافتراضي ده متوقف علي كيفية الاستعمال مينفعش أهين العربية و متوقعش ان الماتور ميضربش حتي اذا كانت مرسيديس انك تهتم بالعربية و تستخدمها كعربية و كوسيلة للتنقل هتفضل العربية كويسة إلا بقه اذا كان في عيب تصنيع أو حاجة و بعدين انا فعلا المضايقني في الفيرنا ان الفرق في سعر النص كاملة و الكاملة مانوال هما الأربع أبواب كهربا و فرق السعر مش قليل ده فعلا المزلعني من العربية بس كشكل انا يستريح للفيرنا من جوه و من بره بحس ان اللانوس بجد قدمت أوي مع كل احترامي للملاك بس فعلا و الله كلام حضرتك منطقي جداً و فعلا بشكر حضرتك لابداء رأيك بحيادية و ربنا يرشدنا للخير ان شاء الله
قديم 20-05-2013, 09:09 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alex_11 مشاهدة المشاركة

أستاذ عمرو شكرًا لمرورك ساعدتك انا شخصيا معرفش اي حاجة عن العربيات دي و اذا كانت صيني يبقي مع كل احترامي لحضرتك و ملاك العربية لا مقدرش اركب صيني ازاي كان الناس بتعترض علي الشيفرولية اللانوس علشان منصور دخل بعض الأجزاء صيني و بتضرب و تبوظ بسرعة أروح انا اشتري صيني صعب جداً و بعدين انا بارك يا رب هبيع بعد سنتين أو تلاته إعادة بيع طبعا تعبانة يبقي اركب ساجا احسن طبعا و متشكر جداً لرأي حضرتك.
ساجة اية يا استاذ ادخل قسم الساجا وشوف عذاب الناس مع الوكيل
والله العربيات الي انا كتبهالك محترمة جدااا
ولية عاوز تبيع بعد ثلاث سنوات
انت عاوز تركب ولا تبيع
والله لما بشوف واحد لسة شاري عربية جديدة وتكون نفس الي انت كاتبة بيصعب عليا
علشان كدة انا بنصحك لو عاوز تركب عربية صح

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.