العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > هوندا Honda

قديم 27-09-2010, 05:54 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

رأيي من رأيي الاستاذ حازم
العربيه تساوي اكتر من تمنها لو بالحاله اللي بتقول عليها دي
بخصوص قطع الغيار فأعتقد انها مش حتبقي اغلي من اي عربيه جديده كنت بتفكر تجيبها.
و بالمنظر دا انت اخدت عربيه محترمه و كمان شكل كويس و مش حتخسر خساره الزيرو لما تيجي تبيع و في نفس الوقت راكب عربيه اقرب ما يكون الي الزيرو او يدوب استعما ل6 شهور و دا لا شئ في حياه اي عربيه.
صلي استخاره و توكل علي الله
جزاك الله خيرا
انظر إلى المشاركة رقم 18

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

سعرها غرييييييييييييييييييييييي ييييب جداااااااااااااا اتاكد من الكلام دة الاول وياريت تكشف عليها كويس
جزاك الله خيرا
انظر إلى المشاركة رقم 18

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

على كلام صاحبك ديه كسر زيرو وسعرها كمان تحفه الكلام ده لو صح تبقى فعلاً لقطة
موضوع علو العربيه وقطع الغيار واعادة البيع ده نسبى

يعنى هل انت غالباً بتركب ناس كتير فى العربيه او بتحمل حاجات كتير طول الوقت
شغاله تاكسى عائلى يعنى ولا عادى لو عادى العلو مش هيبقى قضيه بالعكس هيبقى ميزة فى الثبات

قطع الغيار برضو متوقفه على طبيعة استخدامك لو استخدامك معتدل العربيه اعتماديه ومعمرة ومش هتحتاج قطع غيار كل يوم ولا كل شهر يعنى ولما تحتاج قطعة هيبقى تمنها فيها
اما لو هتجيب العربيه تخش سباق التصادم مع الميكروباصات طول اليوم يبقى اى عربيه يابانى او اوروبى هتتعبك فى تكاليف صيانتها وقطع غيارها وخليك فى الكورى الاقتصادى افضل

اعادة البيع مش صعبه للدرجة دى بالعكس العربيه ليها الناس اللى بتقدرها بالعكس ممكن كمان تكسب فيها لانك مش شاريها زيرو وخاصة لو حافظت عليها بحالة كويسة

استخير وتوكل على الله بعد الكشف عليها طبعاً
جزاك الله خيرا
انظر إلى المشاركة رقم 18

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

ده فعلا عرض مابين 1000عرض يعنى مايتفوتش و العربية جميلة جدا من ناحية كل حاجة الأداء و توفير الوقود و الراحة والشكل و و لو انت حابب توفر فلوسك فا اشتريها خصوصا انها تساوى اكتر من كده فا بالتالى مش هاتخسر كتير فى اعادة البيع بس اهم حاجة تكشف عليها الأول عند حد ثقة و ان شاء الله هتاخذ اللى فيه الخير

جزاك الله خيرا
انظر إلى المشاركة رقم 18

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

والله ياعم على انا كان نفسى اخدمك لكن انا شخصيا من معجبين الهوندا السيفيك ولما سالت على قطع الغيار وقالو غالية واحد جارى عنده سيفيك قال صحيح قطع غيارها غاليا لكن بتعيش فترة اطول من مثيلاتها ولو حسبتها هتكون ارخص لكن مشكلة الزبون المصرى انه بيحسبها هيطلع من جيبه كام
لكن انا شخصيا مقدرش افتيك ومعرفش ومفهمش غير الكلمتين اللى فاتو دول
لكن افتيك فى النيسان الصنى لانى جربتها وركبتها
وربنا يهديك الى مافيه الخير ان شاء الله
اللهم آمين
جزاك الله خيرا
انظر إلى المشاركة رقم 18

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

زعيمنا خلي بالك السعر ده مش ممكن يكون صحيح ولو صحيح يبقي العربية ديه كان فيها حاجه ومتفرحش بانها مرفوعه لان ان عندي العربية تكون بتترحك وماشيه احسن ما تكون مرفوعه

خلي بالك علشان سعرها كدا اكيد فيها حاجه علشان تكون بالسعر ده لانها لو بالمواصفات اللي انتا بتقولها ديه العربية ميقلش تمنها عن 90000 جنيه
جزاك الله خيرا
انظر إلى المشاركة رقم 18

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mshamy مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
في ملاحظتين في الموضوع ده
1- لا توجد سيفيك 2006 في مصر
2- أعتقد ان السيارة المقصودة سيتي و ليست سيفيك
جزاك الله خيرا
انظر إلى المشاركة رقم 18

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

العربيه لو سليمه وبالسعر ده تبقى فعلا لقطه شكل رائع واداء اروع
اكشف غليها ياعلوه وربنا يقدم لك الخير
جزاك الله خيرا
انظر إلى المشاركة رقم 18

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

أنا برضه شاكك فى الموضوع ده

وعلى العموم أنا مع رأى كورسير بالظبط, العربية فعلا لقطة لو كانت سيفيك فعلا, وسعرها كويس جدا بالنسبة لمواصفتها, بس العربية المرفوعة مش لازم تكون أحسن من مثيلتها الماشية, لأن بصراحة العربيات بره عمرها الأفتراضى بيبقى 5 سنين, لأن بعدها مكونات العربية بتبدأ تضعف, البلاستيك بيفقد ليونته وبينشف, الحديد بيغير من تركيبه الكيميائى وبيصدى, الكاوتش بينشف برضه وبيفقد ليونته, والله أعلم باللى بيحصل جوه مجارى الزيت والمياه فى الموتور, أو الصبابات و و و.

فلو حضرتك نويت بأذن الله لازم تكشف على العربية كويس جدا, وتجربها تجربة عملية, وتشوف فى أصوات غريبة, روايح, حاجات مش من المفروض تحصل, وياريت تخلى برضه شخص تانى يجرب سواقتها, علشان تشوفوا العربية فعلا ماشية تمام ولا لأ, لأن العربية دى كانت مجرد كتلة من الحديد والبلاستيك لمدة تلات أربع سنين, وحضرتك عايز ترجعها عربية تانى.

بس على العموم, طبقا للمواصفات المذكورة, عربية زى دى مايتفرطش فيها بالساهل, أهم حاجة الكشف عليها كويس, ولو عاجبة حضرتك توكل على الله قبل ماحد من الأعضاء يسبقك.
جزاك الله خيرا
انظر إلى المشاركة رقم 18

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 27-09-2010 الساعة 07:06 PM
قديم 27-09-2010, 07:11 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مفاجأة - سيفيك 2006

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

سيارة جميله فى نفس فئة الايكو واقتصادية جدا واسم على مسمى وتخدم لكن ليا مأخذ على السيارة شخصى وهو نصميم شكل الجسم ولكن هو لا ينقص ولا يعيب ولا يقلل من شأن السيارة فى شىء
ربنا يوفقك وبالنسبة للسعر مش عارف بس اعتقد انه ده سعرها فى السوق يعنى السعر مش لقتة لكن طبعا الحاله ممكن جدا تكون فريده وتستحق الاختيار وشكرا
و انا من نفس رأيك لاكي باشا بالضبط
لست مع او ضد بعكس ما كنت مع السيفيك قلبا و قالبا
اما السيتي لا استطيع ان اتكلم عليها سوي انها سياره مدنيه و ظريفه
لكن في هذه الحاله من رأيي افضل البحث عن سياره منتشره كالياريس افضل من السيتي

حـازم خـضـر

قديم 28-09-2010, 01:57 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

و انا من نفس رأيك لاكي باشا بالضبط
لست مع او ضد بعكس ما كنت مع السيفيك قلبا و قالبا
اما السيتي لا استطيع ان اتكلم عليها سوي انها سياره مدنيه و ظريفه
لكن في هذه الحاله من رأيي افضل البحث عن سياره منتشره كالياريس افضل من السيتي
المحترم حازم خضر اتمنى تكون بخير وصحة جيدة اشكرك على ثقتك الغالية دائما ولك منى خالص الود والاحترام والتحية ودمتم بالف خير وود
قديم 28-09-2010, 06:38 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

المحترم حازم خضر اتمنى تكون بخير وصحة جيدة اشكرك على ثقتك الغالية دائما ولك منى خالص الود والاحترام والتحية ودمتم بالف خير وود
انا اللي بشكرك علي مجاملتك و كلامك الرقيق يا لاكي باشا
و اتمني اشوفك في القريب العاجل
وحشتنا و وحشتنا مشاركاتك

حـازم خـضـر

قديم 28-09-2010, 07:46 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

هى فعلن عربيه محترمه السيتى وانا برشحلك ولو على السعر اتكلم معاه شويه واهم حاجه روح اكشف عليها كويس جدا على شان دى سواقه حريمى
وربنا يقدم الى فى الخير

كريم على