العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 26-02-2012, 11:56 PM
rasmy28 rasmy28 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

rasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nice
افتراضي رد: ياريت حد يجاوبني انا هجيب الوجان ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh_amary مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

انا عملت استخاره علي السيارة اللوجان و ناوي اجيبها ان شاء الله

بس عندي شويه اسئله

يعني لو ركبت انذار ولا سنسور بارك هل يخرج السياره من الضمان

لو حد يعرف مكان افرش فيه كراسي اللوجان والارضيه قريب من الحي العاشر مدينة نصر و السعر
كام بالضبط علشان اعمل حسابي وياريت لو في صور او مواضيع لفرش اللوجان

وايه هي التتظبيتات المبدأيه لأي سياره ولو بسيطه

الف الف مبروك ربنا يبارك فيها ان شاء الله انا سبقتك ولف فى الجروب كده واقرى موضيعى هتستفاد منها
ان شاء الله اتوماتيك ولا مانول

اولا الوكيل من انظف مايكون فالناس زي مبتعاملنا باحترام نعاملها باحترام كلامهم واضح ممنوع تركيب اى حاجه ليها علاقه بظفيرة الكهرباء واله الكهرباء هتخرج من الضمان فيرت بلاش تلعب فىا لعربيه وخصوصا ان تستفيد من الضمان وعمتن بالنسبه لسنسر بارك فهما منزلينه فى التوكيل يركب ب 350 جميه ثمنه و 350 تركيب "سعر مبالغ فيه لكن انا بكلمهم انهم ينزله سعره علشان الناس تركبه وخصوصا انا لعربيه فعلا محتجاه لانها شنطته عاليه جدا "
اما عن الانزار فبعد مناس كتير طالبت بيه التوكيل بيتفاوض معه الشركه الفرنسيه انها تنزل نوع مضمون منها لان الفكره انهم لا يثقوا فى الانواع الصينى الموجوده فى السوق خوفا على العربيه ولسه بتفاوض على سعره لكن بتوعد انه هيكون سعره معقول

الفرش مفيش فيه مشكله انا من المنصوره فمش اعرف حد لكن انا نفسى اكون فى القاهره علشان اعمل عند جنز كار فلو تروحله وتضحى شويه معلشى مش كل مره بتعمل فرش وبصراحه مش اى حد يفك العربيه وهى جديده انا كتير بفكر اجى مخصوص علشانه شغله فعلا مميز ونادر تلقى زيه

وعمتن من خدمات توكيل رنوا الفريده والجميله انه عامل صفحه على الفيس بوك ترد على استفسارات الناس وتقول كل جديد على مدار الساعه
http://www.facebook.com/renaultegypt
فاسالهم عن اى حاجه تحب تعرفها

وان شاء الله نبارك قريبا
وربنا يحميها ويعطيك خيرها ويكفيك شرها
تحياتى
محمد رسمي
قديم 27-02-2012, 11:46 AM
moh_amary moh_amary غير متواجد حالياً

moh_amary will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rasmy28 مشاهدة المشاركة

الف الف مبروك ربنا يبارك فيها ان شاء الله انا سبقتك ولف فى الجروب كده واقرى موضيعى هتستفاد منها
ان شاء الله اتوماتيك ولا مانول

اولا الوكيل من انظف مايكون فالناس زي مبتعاملنا باحترام نعاملها باحترام كلامهم واضح ممنوع تركيب اى حاجه ليها علاقه بظفيرة الكهرباء واله الكهرباء هتخرج من الضمان فيرت بلاش تلعب فىا لعربيه وخصوصا ان تستفيد من الضمان وعمتن بالنسبه لسنسر بارك فهما منزلينه فى التوكيل يركب ب 350 جميه ثمنه و 350 تركيب "سعر مبالغ فيه لكن انا بكلمهم انهم ينزله سعره علشان الناس تركبه وخصوصا انا لعربيه فعلا محتجاه لانها شنطته عاليه جدا "
اما عن الانزار فبعد مناس كتير طالبت بيه التوكيل بيتفاوض معه الشركه الفرنسيه انها تنزل نوع مضمون منها لان الفكره انهم لا يثقوا فى الانواع الصينى الموجوده فى السوق خوفا على العربيه ولسه بتفاوض على سعره لكن بتوعد انه هيكون سعره معقول

الفرش مفيش فيه مشكله انا من المنصوره فمش اعرف حد لكن انا نفسى اكون فى القاهره علشان اعمل عند جنز كار فلو تروحله وتضحى شويه معلشى مش كل مره بتعمل فرش وبصراحه مش اى حد يفك العربيه وهى جديده انا كتير بفكر اجى مخصوص علشانه شغله فعلا مميز ونادر تلقى زيه

وعمتن من خدمات توكيل رنوا الفريده والجميله انه عامل صفحه على الفيس بوك ترد على استفسارات الناس وتقول كل جديد على مدار الساعه
http://www.facebook.com/renaultegypt
فاسالهم عن اى حاجه تحب تعرفها

وان شاء الله نبارك قريبا
وربنا يحميها ويعطيك خيرها ويكفيك شرها
تحياتى
محمد رسمي
و الله رايك محترم جدا يا استاذ محمد

وعاوز استفسر منك علي يعني لو غيرت الكاست ولا ركبت دي في دي ولا ركبت سنسور بارك ولا dvd هتخرج العربية من الضمان
وكمان لو غيرت زيت بره بعد 1000 كيلو مثلا هخرج من الضمان بحكم ان انا ساكن في البحر الاحمر وبنزل القاهره علي فترات متباعده
قديم 27-02-2012, 08:55 PM
rasmy28 rasmy28 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

rasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nicerasmy28 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh_amary مشاهدة المشاركة

و الله رايك محترم جدا يا استاذ محمد

وعاوز استفسر منك علي يعني لو غيرت الكاست ولا ركبت دي في دي ولا ركبت سنسور بارك ولا dvd هتخرج العربية من الضمان
وكمان لو غيرت زيت بره بعد 1000 كيلو مثلا هخرج من الضمان بحكم ان انا ساكن في البحر الاحمر وبنزل القاهره علي فترات متباعده
اى شيء فى الكهربه هيخرج العربيه من الضمان وده مش غريب ده فى العربيات كلها وبعدين انته مش هتحتاج حاجه لان الكاست MP3 مشاء الله سمعاته جميله جدا والمالتى فانكشن بتاع الدركسيون جميل
اما الهتحتاجه هو سنسر بارك فعلا لان الشنطه عاليه فعلا لكن اهو فى تفاوض معه الوكيل يرخص سعرها

اما عن الزيت فاحنا بنغير اول زيت بعد 10 الف كيلو وده كلام قاطع من الوكيل ممنوع التغير قبلها وممنوع التغير بره التوكيل وعمتن اعتقد لو سالت هتلقى مركز معتمد قريب منك غير ان احنا تغير زيتنا كل 10 الف كيلو فمده طويل وصينات 5 الف ماهو الى تربيط عفشه وتشيك على مكونات السياره ولو عندك شكوه ولا حاجه لو غيرت بره بتخرج الماتور بره الضمان

ولمعلومه الكلام ده مش غريب كل العربيات الزيروا كده احمد ربنا وكيلنا صيانته الفيها دفع كل 10 الف كيلوا او سنه ايهما اقرب والى كل 5 الف مجانيه ده فى توكيل زي ابو الفتوح بتاع الاسبرنزا اسمع والله اعلم انه لازم تروح كل 3 شهور ولو مرحتش تخرج من الضمان وكل ثلاث شهور وفيها دفع كمان
وبعدين انته لو مششبت علىا لصيانه مزبوط وان شاء الله ميكنشى خبطات ولا حاجه مش هتفتح الكبوت لحد 100 الف كيلو انا مقتنع ان الواحد يخلى مع التوكيل اضمن وهيتمتع بالعربيه وهى مشاء الله لمعلومه العربيه الزيروا الله اكبر حتى الميه مش تبص عليها هما بيتاكده من منسوب السوايل فى التوكيل
قديم 28-02-2012, 05:10 AM
alaahashem alaahashem غير متواجد حالياً
من انا؟: محام
التخصص العملى: محام وشريك فى شركه تكييف هواء يونيون اير
هواياتي: السفر واعشق ركوب السيارات والخيل

alaahashem will become famous soon enoughalaahashem will become famous soon enough

على فكره حضرتك ممكن تشترى الانذار من اى مكان يعجبك واما تروح الصيانه تركبه فى التوكيل هو طبعا اغلى من بره بس شغل توكيل وتريح دماغك من ناحيه التركيب السليم والضمان انا عملت كده اشتريت الانذار وناوى اركبه فى التوكيل انضف من اى كهربائى بره على الرغم انى اعرف اكتر من كهربائى كويس جدا لكن التوكيل هيكون اكيد افضل واحسن لان العربيه لسه جديده خليك فتره الضمان 3سنوات مع التوكيل بعد كده هتبقى العربيه قدمت وتصلحها عند اى ميكانيكى وكهربائى بره التوكيل .
قديم 28-02-2012, 11:54 AM
moh_amary moh_amary غير متواجد حالياً

moh_amary will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rasmy28 مشاهدة المشاركة

اى شيء فى الكهربه هيخرج العربيه من الضمان وده مش غريب ده فى العربيات كلها وبعدين انته مش هتحتاج حاجه لان الكاست MP3 مشاء الله سمعاته جميله جدا والمالتى فانكشن بتاع الدركسيون جميل
اما الهتحتاجه هو سنسر بارك فعلا لان الشنطه عاليه فعلا لكن اهو فى تفاوض معه الوكيل يرخص سعرها

اما عن الزيت فاحنا بنغير اول زيت بعد 10 الف كيلو وده كلام قاطع من الوكيل ممنوع التغير قبلها وممنوع التغير بره التوكيل وعمتن اعتقد لو سالت هتلقى مركز معتمد قريب منك غير ان احنا تغير زيتنا كل 10 الف كيلو فمده طويل وصينات 5 الف ماهو الى تربيط عفشه وتشيك على مكونات السياره ولو عندك شكوه ولا حاجه لو غيرت بره بتخرج الماتور بره الضمان

ولمعلومه الكلام ده مش غريب كل العربيات الزيروا كده احمد ربنا وكيلنا صيانته الفيها دفع كل 10 الف كيلوا او سنه ايهما اقرب والى كل 5 الف مجانيه ده فى توكيل زي ابو الفتوح بتاع الاسبرنزا اسمع والله اعلم انه لازم تروح كل 3 شهور ولو مرحتش تخرج من الضمان وكل ثلاث شهور وفيها دفع كمان
وبعدين انته لو مششبت علىا لصيانه مزبوط وان شاء الله ميكنشى خبطات ولا حاجه مش هتفتح الكبوت لحد 100 الف كيلو انا مقتنع ان الواحد يخلى مع التوكيل اضمن وهيتمتع بالعربيه وهى مشاء الله لمعلومه العربيه الزيروا الله اكبر حتى الميه مش تبص عليها هما بيتاكده من منسوب السوايل فى التوكيل
انا جبت اللوجان الحمد لله ممكن استفسر عن
1- انا حاسس ان الدريكسيون ثقيل وده مش مرييحني بصراحه
2- ممكن اعرف جدول الصيانات للوجان

وشكرا