العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 28-03-2010, 06:41 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_1010 مشاهدة المشاركة

مستر رنجو هل عندك معلومات عن لوجان 2011 ولا لا
على فكره متفهمش من كلامى انى مسنيها تنزل لا مش كده
بس الظروف ان شاء الله انا ماشى فى الموضوع والله المستعان ودعواتك
وربنا يحفظك ويجزيك خيرا
معلومات ايه بالظبط يا ميدو ؟
لكن من المؤكد انها نفس العربية 2010 لا يوجد تغيير ودة لان لا يوجد عربية بيتغير شكلها فى سنة واحد من ظهور الموديل
لكن ممكن تلاقى مثلا لون جديد ما كنش متوافر عندنا نزل علشان يجزب العملاء للشراء

اه كمان انا خايف لسعرها يزيد ممكن فعلا ولا مستبعد
وشكرا
ممكن طبعا سعرها يزيد فى ظل السياسات التسعيرية الوكلاء فى مصر
ودة راجع ان مفيش رقابة على هذا الامر
قديم 28-03-2010, 06:50 PM

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

مستر رنجو انا قرات الموضوع ده فى منتدى اخر برجاء الرد على بعد اذنك وده فعلا اسعار فظيعة جداااااااااااااااا

السلام عليكم

الحمد لله قبل كل شيء .. تعرضت لحادث بالسيارة اللوجان 2010 حيث خرجت علي سيارة نقل من احد التقاطعات رغم ان الاولوية في الطريق الرئيسي لي و قام بصدمي في الجانب الأيسر للسيارة و تسبب في تلف البابين و القائم و العتب الى حد ما ... اعترف سائق النقل بخطأه و اعلن استعداده لاصلاح السيارة دون اللجوء للشرطة و قمنا بالذهاب للتوكيل كخطوة مبدئية لعمل مقايسة اصلاح للسيارة و كان الاجمالي 24508 جنيه!!! و للعلم السيارة ليس مؤمنا عليها

و تفاصيل المقايسة كالتالي:

باب امامي شمال 1995 ج
باب خلفي شمال 2295 ج
باكتة باب امامي شمال 285 ج
باكتة باب خلفي شمال 240 ج
ماكينة زجاج باب امامي شمال 1475 ج !
ماكينة زجاج باب خلفي شمال 2460 ج !
كالون باب امامي شمال داخلي 460 ج
قلب كالون باب امامي شمال خارجي 550 ج
مفصلات باب خلفي شمال 300 ج
فرش باب أمامي شمال 2100 ج (بعد الفك)
فرش باب خلفي شمال 2100 ج ( بعد الفك)
قائم وسط شمال 465 ج
عتب شمال 500 ج
اكرة باب شمال امامي خارجية 115 ج

مصنعيات 6500 ج !

على العموم قررنا عدم اصلاح السيارة في التوكيل لبهاظة التكلفة و أرجو ممن لديه اية معلومات عن مكان توافر قطع الغيار المطلوبة و خاصة البابين و القائم و العتب ان يساعدني بها و اتمنى لكم جميعا السلامة
مفيش شك ان الاسعار مبالغ فيها بعض الشيئ لكن لاحظ ان دى اسعار التوكيل فى عربية حديثة العهد فى السوق
وعموما الراجل حيتوجه الى شراء القطع من خارج التوكيل وانا واحد من الناس اللى رديت عليه وقلتلوا يعمل ايه
وربنا معاه فى محنته وواضح انها حادثة جامدة مش شوية سمكرة دة تقريبا حيغير جنب العربية كله
......................... ....
احب اقول ملحوظة ان قطع غيار اللوجان رخصت 15 % من كام يوم ودة نتيجة الضغط المستمر على التوكيل
لكن الموضوع مش حيجى مرة واحدة تلاقى العربية قطع غيارها رخيصة لأ لازم يكون فى تدريج زيها زى اى عربية
قديم 28-03-2010, 06:52 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud desouky مشاهدة المشاركة

سلام عليكم
ربنا يستر طريق كل واحد بس لى سوال
هو اللوجان العربيه دى مش نافع تروحى لسمكرى ولا ايه
دى صاج ولا فايبر؟
ليه لا
تروح لسمكرى وترد على البارد وتسخن على الخبطة وتعمل كل اللى انت عايزه
قديم 30-03-2010, 11:50 AM
mido_1010 mido_1010 غير متواجد حالياً

mido_1010 has a spectacular aura aboutmido_1010 has a spectacular aura about

رنجو اخبارك ايه انا لسه الله المستعان ان اشء الله بستخير
بس ادعيلى
الله المستعان وربنا يصلح حالك وحالنا جميعا
والله يحفظ سيارتكو من كل مكروه
قديم 30-03-2010, 08:08 PM

رنجو اخبارك ايه انا لسه الله المستعان ان اشاء الله بستخير
الحمد لله يا ميدو كله تمام

بس ادعيلى
ان شاء الله ربنا يوفقك لما فيه الخير

الله المستعان وربنا يصلح حالك وحالنا جميعا
آمين يا رب العالمين

والله يحفظ سيارتكو من كل مكروه
ان شاء الله ربنا يكرمك يا ميدو ... وفى الفترة دى ابحث فى جميع العربيات من هذه الفئة
علشان توصل لافضل عربية تلبى احتياجاتك منها .. وربنا يوفقك ... ولو احتجت
اى معلومة ابعتلى على الخاص او اسأل هناك .. الف واحد حيجاوبك
علشان انا قفلت من القسم هنا بصراحة ومش عايز ادخل تانى .. واظن انت عارف تيجبنى منين .. وابقى طمنى

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات