العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 19-11-2009, 10:58 AM
yassin samir yassin samir غير متواجد حالياً

yassin samir will become famous soon enough
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

انا كنت اعرف مكانيكى سيارات فقالى ان مواتير اروبا الشرقيه غير معمره لانها لازم تعمالها عمره كل فتره قليله عكس المواتير الكورى معمره الى حد ما اما بالنسبه لباقى السياره من حيث العفسه و الوسع و جسم السياره فاللوجان اجمد بكتير من الانوس و الفريناو كمان مافيش مواتير استيراد للوجان عكس الانوس وكمان صيانه اللوجان صعبه عند اى مكانيكى و احتمال اسعار قطع الغيار تغلى بعد من الناس تشترى العربيه والمهم فى الموضوع سعر اعاده البيع لللوجان
فاكرين الاوبل فكترا لما نزلت فى 1994 كانت عربيه جامده اوى لكن دلوقتى تعال بيعها مش هتالقى حد يشتريها منك وسعرها نزل جامد اوى وصلت 34 الف
قديم 19-11-2009, 11:23 AM
الصورة الرمزية a7lahamada
a7lahamada a7lahamada غير متواجد حالياً
من انا؟: Hamada a7med
التخصص العملى: طالب في جامعة القاهرة
هواياتي: السيارات

a7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassin samir مشاهدة المشاركة

انا كنت اعرف مكانيكى سيارات فقالى ان مواتير اروبا الشرقيه غير معمره لانها لازم تعمالها عمره كل فتره قليله عكس المواتير الكورى معمره الى حد ما اما بالنسبه لباقى السياره من حيث العفسه و الوسع و جسم السياره فاللوجان اجمد بكتير من الانوس و الفريناو كمان مافيش مواتير استيراد للوجان عكس الانوس وكمان صيانه اللوجان صعبه عند اى مكانيكى و احتمال اسعار قطع الغيار تغلى بعد من الناس تشترى العربيه والمهم فى الموضوع سعر اعاده البيع لللوجان
فاكرين الاوبل فكترا لما نزلت فى 1994 كانت عربيه جامده اوى لكن دلوقتى تعال بيعها مش هتالقى حد يشتريها منك وسعرها نزل جامد اوى وصلت 34 الف
طبعا سعر العربية الاوبل لازم ينزل دي موديل 94 يعني شغالة بقالها 15 سنة لازم طبعااا ينزل للسعر دة وموضوع الوجان دة ليها قطعغيار استيراد ومواتير استيراد وكل حاجة في فيصل وبورسعيد وماكن كتيرة
قديم 19-11-2009, 11:54 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassin samir مشاهدة المشاركة

احب اقول لحضرتك كلام الميكانيكى ده مالوش اى اساس من الصحه ثم هو فيه ميكانيكى بيقسم المكن بأوروبا الشرقيه والغربيه معتقدش بصراحه
غير كده انا اديت لحضرتك مثال وهو اللادا اللى ماشيه بتحفر فى الارض من سنين كل العربيات اللادا دى مواتيرها بتتعمر كل شويه
بلاش لادا حضرتك لو شفت الداتشيا ال1310 اللى هى نفس شكل الرينو 12 هتلاقيها شغاله تاكسى ومفحوته طول النهار هل برضه دى كمان مش معمره اعتقد ان هى دى العربيه اللى اتاخدت من رينو ومن داتشيا عشان تشتغل تاكسى فى مصر يعنى الشعب متأكد منها ولا ايه رأيك؟؟؟؟
وبالنسبه لوجود حاجه اللوجان استيراد احب اقولك حاجه اللوجان نزلت من حوالى سنه انما اللانوس موجوده رسمى فى مصر من سنه99 يعنى طبيعى انك تلاقى منها استيراد واللانوس كانت موجوده بره موديل 96 ودى عربيه كنت شفتها بعينى نازله معاقين
اقدم حاجه فى اللوجان بره هى موديل 2004 يبقى هل فيه مجال للمقارنه؟؟؟؟؟؟
لو عايز تلاقى حاجه اللوجان استيراد استنى عليها سنه ولا سنتين كمان وهتلاقيها موجوده وهتلاقى قطع الغيار الجديده ارخص بكتير وهتلاقى ميكانيكيه يشتغلوا فيها كمان بس العربيه لسه جديده يعنى نديها فرصه

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 19-11-2009, 12:12 PM
الصورة الرمزية a7lahamada
a7lahamada a7lahamada غير متواجد حالياً
من انا؟: Hamada a7med
التخصص العملى: طالب في جامعة القاهرة
هواياتي: السيارات

a7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond repute

هو دة الكلام السلييم الميكانيكي دة عيان بمرض التخريف
قديم 20-11-2009, 11:08 AM
yassin samir yassin samir غير متواجد حالياً

yassin samir will become famous soon enough

شكرا علي الردود كده انا ان شاء الله ناوى احجز واحده علي اخر الشهر

التعديل الأخير تم بواسطة POP EL GAMED ; 20-11-2009 الساعة 04:21 PM سبب آخر: ألرجاء مراعاه طريقه كتابه لفظ الجلاله

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات