العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 27-09-2009, 11:28 AM
adrift adrift غير متواجد حالياً

adrift is on a distinguished road
Post مساعدة فى قرار شراء البروتون - برسونا !!!

السلام عليكم....
دى أول مشاركة ليا فى المنتدى وبصراحة لو ما كنتش حسيت ان الناس هنا بتتفاعل كويس مع الأسئلة ما كنتش هأفكر أعمل الموضوع ده....

أنا طبيب امتياز (خريج جديد يعنى) وبأفكر أشترى عربية فى حدود 90 - 100 الف جنيه ... بعد لما سألت وشوفت لقيت انى هأختار حاجة من الحاجات دى:

هيونداى - النترا
بروتون - برسونا
شيفورليه - اوبترا

مع العلم انى بأتكلم عن الفول اوبشن أوتوماتيك فى كل الموديلات دى...
استخدامى هيكون عادى جوه البلد فى القاهرة وسفرة مرة كل اسبوع لاسكندرية وبس...
انا لما سألت كتير عن الاوبترا الصراحة سمعت انها فيها عيوب تصنيع بتظهر كتير (انا اقصد عيوب فردية) لكن العربية فى حد ذاتها كويسة...
اما الالنترا انا مش باحب هيونداى أصلاً..
فى البروتون عجبتنى جدا البرسونا حتى بعد ما سمعت ان فيها عيوب ف التقفيل الداخلى من ناحية الخامات يعنى وكمان صوت الموتور العالى ... لكن اللى خلانى اعيد التفكير فى اختيار للبرسونا لما لقيت واحد صاحبى هو كمان بيفكر يشترى عربية وبنفس حدود السعر ونفس المتطلبات تقريباً...
لما قعدنا نتكلم كنت بأقنعه بالبرسونا لقيته بيخوفنى من التوكيل ( عز العرب ) من ناحية ان قطع الغيار غالية ومش متوفرة...

ودلوقتى ياريت لو حد يقدر يتكلم عن تجربته مع البرسونا أو البروتون عامة والتوكيل ياريت... انا مش عاوز اخسر البرسونا أنا بجد نفسى اشتريها بس خايف من خدمة بعد البيع لأنى جربت الحاجات دى كتير مش مع العربيات بس جربت التوكيلات من اللابتوبات كتير وعارف يعنى ايه التوكيل سئ...
قديم 27-09-2009, 10:41 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة فى قرار شراء البروتون - برسونا !!!

البروتون كله عموما قطع غياره مش موجوده حتي في التوكيل و لو اتلاقيتها اسعارها نااااااااااااااااااااااار و كمان اسعار الصيانه نااااااااااااااااااار جوه التوكيل ( توكيل عز العرب توكيل منيل ب 600000 نيله علي دماغهم ) اما بره التوكيل هتتلاقي الاماكن اللي فيها قطع الغيار و اعمال الصيانه بتتعد علي الصوابع في مصر كلها و كمان هتتعب في بيعها و هتخسر كتير فخليك في حاجه نضيفه و معروفه ( و المبلغ اللي معاك يجبلك عربيه كويسه زي نيسان صني ) و شوف اراء بقيه الاعضاء و لا تنسي صلاه الاستخاره
قديم 28-09-2009, 05:58 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انا مش بحب هيونداى خالص بس لو مكانك هشترى النترا
اداء واعتمادية وانتشار وسهولة فى الصيانة وقطع الغيار وسهولة فى إعادة البيع
ولو مش بتحب غبور اعمل صياناتك فى مراكز خدمة معتمدة وما اكثرها

بروتون بيرسونا : افضل قيمة مقابل سعر لكن مشاكل تقفيل + سعر اعادة البيع + قطع الغيار والصيانة

نيسان صنى : تصميم وتكنولوجيا قديمة لكن اعتمادية وقطع غيار يابانى وتوكيل جيد

هيونداى ماتريكس : عملية واتساع داخلى وانتشار

اوبترا : عيوب تصنيع متكرره ومختلفة لكن اجمالاً عربية جيدة ومنتشرة وماسكة سعر وقطع غيارها انتشرت وصيانتها سهلة وتوكيلها جيد وليه مراكز خدمة معتمدة كتير

كل العربيات ديه كويسة ومتوازنة لكن التفضيل يرجع لاولوياتك وذوقك الشخصى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-10-2009, 12:24 AM
algaber algaber غير متواجد حالياً

algaber will become famous soon enough

srlkghgrjtrgbb
قديم 12-10-2009, 12:25 AM
algaber algaber غير متواجد حالياً

algaber will become famous soon enough

حرام عليكم العربية تحفة فى كل شى ثبات و شياكه بجد زى الفل وانا سعيد بيها

الكلمات الدليلية
البروتون, مطلوب شراء سيارة, بروتون