العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 24-05-2010, 10:44 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: توكلت على الله و استقريت على الماروتى - ارجو دخول اصحاب الخبرة فى الماروتى

العفو يا استاذ توبجي
بالنسبه للقرص هو مش محبوب في كل العربيات
و الماروتي موتورها صغير
يعني اجري بيها بس الموتور يبقي مرتاح مش دايما رجلك علي اخر الدواسه
لكن لو انت من هواه الجري العربيه مش حتعمر معاك كتير خلي بالك

حـازم خـضـر

قديم 24-05-2010, 11:06 PM
emadjacoub emadjacoub غير متواجد حالياً

emadjacoub is on a distinguished road
افتراضي رد: توكلت على الله و استقريت على الماروتى - ارجو دخول اصحاب الخبرة فى الماروتى

أهلا بك يا استاذ طوبجى
مثل كل انسان عملى انت فكرت تفكير صحيح فى اختيار سيارة اقتصادي
و معنى اقتصادية يشمل الآتى:
1-البنزين
بما أن السيارة كاربيراتير و ليست انجكشن فممكن تحط 80 بس مش دايما
بمعنى انك ممكن تفول مرتين 80 و مرة 90.
سعة التنك 28 لتر ممكن تمشى عليهم حوالى 450 الى 500 كم
2-قطع الغيار
اسعارها رخيصة جدا و متوفرة فى كل مكان سواء الاصلية او الهندى و يوجد فرق شاسع بين اسعار قطع غيار الماروتى و بين اى سيارة اخرى

المهم ان سيادتك لازم تكون عارف ان السيارة عاملة زى الطفل الصغير لازم تراعيها فى كل مراحلها بمعنى ان الصيانة واجبة فى مواعيد معينة و لا تنتظر حدوث العطل حتى تصلحه
الصيانة الدوريةptmnlo123per154 سير الكاتينة و سير الموتور و طقم الكهرباء (ابلاتين و كوندنسر و بوجيهات) و ايضا اهتم بغيار الزيت و فلتر الهواء و البنزين و الزيت
انا معايا ماروتى موديل 1994 و سيارة جميلة جدا و بتجرى و بسافر بيها بس بالعقل و مش باحمل على الغيارات و باديها راحتها على الطريق
و على فكرة انا باعمل كل حاجة فيها بايدى الحمد لله مش باروح للميكانيكى غير فى الضرورة القصوى
ربنا يطرحلك فيها البركة و تحت امرك فى اى استفسار
قديم 25-05-2010, 04:23 PM
الصورة الرمزية tobgy
tobgy tobgy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب حاليا و ان شاء الله محاسب مستقبلا

tobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to behold

استاذ حازم
ربنا يخليك يا باشا و وصلت الرسالة

استاذ عماد
الف الف الف شكر على المعلومات دى
و انا ان شاء الله حخلى بالى من الصيانة دى على طول
و بجد ريحتنى فى حكاية قطع الغيار دى
الف شكر لحضرتك مرة تانية
و نورت المنتدى

و من الحب ما قتل
قديم 26-05-2010, 12:26 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

وانا يا استاذ طوبجي معايا ماروتي 2008 وش هتختلف كتير عن 2010 وزي ما الاستاذ عماد جاكوب شرح لحضرتك انها عربيه فوق الممتازه زعمليها للي عاوز يركب عربيه رخيصه موفره في البنزين 80 90 مش هتقول لآ قطع غيار رخيصه جدا بالمقارنه بالسيارت الاخري انا عن نفسي بسافر بالعربيه بس مبزودش السرعه عن 100 ممكن اقرص حته صغيره 120 اعدي من عربيه مش مشكله لكن مش بفضل قارص عليها العربيه تجميع السرعه فيها حلو جدا وممتاز يعني توصل من 0 لحد 100 في اقل من دقيقه بس وسائل الامان فيها ضغيفه وخلي بالك من المطبات لازم بالراحه وبلاش الغرز المفاجئه علي سرعات عاليه يعني فوق ال 80 لان برضه العربيه ثباتها مش تمام اوي لكنها ثابته علي السرعات القليله
نيجي لناحيه الصيانات
لازم تغير زيت وفلتر بعد 1000 كيلو ولحد ما العربيه تعمل معاك 2000 كيلو يا ريت تزودش السرعه علي 80 ومحرقش الغيار يعني تقرص عليه حاول متحليش صوت الماتور يطلع وبعد 2000 اجري زي ما انت عاوز اهم حاه تراعي مواعيد تغيير الزيت يعني لو زيت 5000 كيلو متنساش وتغيره علي 7000 وده ممكن تغيره عند اي ميكانيكي او بنزينه مش مهم التوكيل
دايما تفتح الكابوت وتبص نظره سريعه علي الماتور ميه مساحات ماية ريداتير ومتلعبش في حاجه سيب السلوك الخراطيم زي ما هيا
البطاريه تكشف عليها كل 3 او اربع شهور علشان تزودلها ميه ويفضل ميه مقطره او ميه تركيز 15% اوعي تحط ميه حاميه 30 % هتقصف عمر البطاريه
تكشف علي الهواء في العجل كل اسبوعين او شهر علشان تظبط ضغط الهواء ولو لا قدر الله والكاوتش اتخرم بمسمار اوعي تخليه يلحمه بخابور خلي الراجل يفك الكاوتش ويعمله لحام من الداخل علي البراد لو مرضيش سيبه ودور علي غيره لان الخوابير بتضعف من الكاوتش بعد زمن
حاول تدور علي ميكانيكي شاطر وتابع معاه علشان لو لقدر الله عطلت متخليش اي حد يخربلك فيها
وأي سؤال يا باشا احنا في الخدمه

قديم 26-05-2010, 11:26 PM
الصورة الرمزية tobgy
tobgy tobgy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب حاليا و ان شاء الله محاسب مستقبلا

tobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to behold

استاذ حبيب الناس
اسم على مسمى
انا مش عارف اقول لحضرتك ايه بصراحة
بجد حضرتك قولتلى كل اللى انا كنت عايز اعرفه
الف الف الف الف الف شكر لحضرتك

و من الحب ما قتل