العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-07-2012, 04:54 AM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of
افتراضي رد: ABS خبر أبيض و زي الفل لو صحيح

يا جماعة ثواني بس عشان افهم يعني اللمبة موجودة في التابلوه و مش بتنور و لا بتنور ؟؟!!
اصلها لو بتنور يبقي اكيد فيها abs (دي حاجة طبيعية يعني)
بس بردو في طريقة كده انا بجرب بيها اي عربية اركبها اول مرة (بغض النظر صح و لا غلط يعني هههه ) عشان اعرف ايه اخبار فراملها
انك تيجي في مكان واسع (لازم يكون واسع انا قولت اهو ) و تجري بالعربية بسرعة و تكبس فرامل مرة واحدة لو متزحلقتش و خمست و عملت حاجة غريبة كده يبقي فيها Abs يعني هتلاقي العربية ماشية في خط مستقيم

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

قديم 24-07-2012, 05:13 AM
الصورة الرمزية mohamed selem
mohamed selem mohamed selem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جرافيك ديزين
هواياتي: الكمبيوتر و متابعه اخبار السيارات

mohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_1993m مشاهدة المشاركة

يا جماعة ثواني بس عشان افهم يعني اللمبة موجودة في التابلوه و مش بتنور و لا بتنور ؟؟!!
اصلها لو بتنور يبقي اكيد فيها abs (دي حاجة طبيعية يعني)
بس بردو في طريقة كده انا بجرب بيها اي عربية اركبها اول مرة (بغض النظر صح و لا غلط يعني هههه ) عشان اعرف ايه اخبار فراملها
انك تيجي في مكان واسع (لازم يكون واسع انا قولت اهو ) و تجري بالعربية بسرعة و تكبس فرامل مرة واحدة لو متزحلقتش و خمست و عملت حاجة غريبة كده يبقي فيها Abs يعني هتلاقي العربية ماشية في خط مستقيم
مش معني انها مشيت في خط مستقيم يبقي فيها ABS
عشان تحس فعلا بالـ ABS
لو دوست فرامل وموجود في العربيه ABS هتحس وانك دوست علي حاجه طريه فيها سوسته رجلك هتترعش بسرعه وتحس بهبد ورزع في العربيه هههههههههه
ولو اول مره تركب عربيه فيها اي بي اس ممكن تخاف من الفرامل هههههههههه

قديم 24-07-2012, 01:28 PM
ahmedashraf ahmedashraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تصميم وبرمجة الويب

ahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to behold

هو أكيد كنت أتمنى يكون فيها ABS وأكيد التوكيلات في مصر بتجيب لنا أقل الإمكانيات وبيسرقونا على حس الجمارك الظريفة في بلدنا.
بس بجد مش عارف ليه نسيب كل الحلو والجميل إللي في العربية ونمسك بي الحاجتين تلاتة إللي مش فيها ونقعد نولول عليها ههههههههه.
يجماعة كده إللي يقرأ الموضوع يحس إن العربية متنفضه مع إنها ناقصة بس (إير باج للراكب الأمامي، ABS، تدفئه في المقاعد الأماميه) غير كده هي هي إللي بتنزل كامله بره، مش متنفضة بمعنى الكلمة زي مابيعمل غبور في هيونداي وخلافة. إللي مش مصدق يقلب في النت.

إللي يسمعنا يفتكر إن كل العربيات في فئة ٧٠ و ٨٠ ألف بتنزل ب ABS وإتنين إيرباج ماعدا اللوجان! ده الأكسنت آر بي الفئه إلي ب ١١٤ ألف مفهاش إيرباج واحده توحد ربنا!
قديم 24-07-2012, 02:01 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

مش عارف ليه الناس بتحب الكمليات اللى مش لها لزمة دى. أنا عندى العربية فيها ABS وكما نظام TCS وكمان 2 وسائد هوائية فى الامام رغم أنها ماتركس 2001 يعنى قديمة. الأنظمة دى ولا ليهم لزمة لواحد بيسوق فى شوارع مصر الزحمة والطرق السريعة الضيقة المكسرة. دى حاجة زى حزام الامان والوسائد الهوائية عاوز الناس اللى بتسوق العربيات بسرعات فوق 140 كيلوا وفى طرق ممهدة.

اللى كان ينفعنا اكثر نوع من العفشات اللتى تتحمل المطبات. أو زجاج عازل للحراة فى الصيف الرهيب دة.

العيب على مصر مش على الشركات اللى بتجمع ولكن على القانون المصرى الذى لا ينص على وجود الوسائد الهوائية وانظمة الامان زى ABS كتجهيز أساسى فى السيارات كحزام الامان. احنا اللى حكومتنا وقانونا بيبهدلنا مش الشركات. فى الخارج كل العربيات فيها هذ التجهيزات فى الموديلات الأساسية مش الهاى لين... والأسعار مش يعنى فارقة جامد
قديم 24-07-2012, 02:12 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

اولا حصل خيير والحمد لله على قد كداااا
بصى يا فندم لو عندك الجهاز دا فى الموتور يبقى ابشر معاليكى ان عربيتك فيها ABS
ودا شكل الجهاز وهتلاقيه جنب سيرفو الفرامل وطالع منه مواسير صغيره معدن

[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]ودا بالظبط نفس اللى حصل معايا فى الاسبرانزا
قالى ان فيها ايرباج ولكن الحمد لله مش موجود وربنا ما يكتب علينا استخدامه ابدا
السماعات بتاعت الكاسيت 6 سماعات لقيت 4 بس
والحمد لله انا عندى ABS وشغال
مش مشكله خالص اهم حاجه ان العربيه تمام سيبك بقى من الكماليات

[/COLOR]

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك