العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 22-01-2012, 02:20 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نسبة انضغاط المحركات وعلاقتها بمعامل اوكتان البنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

عموما انا بمون العربية 80 بقالى فترة وعليت الكهربة عشان العربية متسقفش وده طبعا بلغة السوق

اه بقى التفسير العلمى للموضوع ده وتأثيره على المدى الطويل يا أهل الخبرة

انا مكنتش بحب ال80 لكن المضطر بقى ، برجاء الإفادة ، اكمل اللى انا بعمله ده ولا أرجع تانى لل90 عشان انا عاوز احافظ ع الموتور أطول فترة بإذن الله
حضرتك تقصد اخرت الكهرباء مش عليتها
الفكرة كلها لو صوت الصفع مسموع بشكل كبير عندك لازم ترجع للـ 90 انما لو ما فيش الصوت دة توكل على الله ومافيش اى مشاكل بامر الله
قديم 22-01-2012, 07:43 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

حضرتك تقصد اخرت الكهرباء مش عليتها
الفكرة كلها لو صوت الصفع مسموع بشكل كبير عندك لازم ترجع للـ 90 انما لو ما فيش الصوت دة توكل على الله ومافيش اى مشاكل بامر الله
ألف شكر على الرد الجميل
انا الإسبراتير بتاعى عادة ، المشكله انه مع سخونة الموتور بيسخن معاه وتبتدى العربية تسقف حتى على الغيار الأول ولو قدمت الكهربا تتخنق وسحبها يبقى ضعيف
أه رأيك فى الموضوع ده ؟
قديم 23-01-2012, 01:38 PM
الصورة الرمزية mr_astra

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

ألف شكر على الرد الجميل
انا الإسبراتير بتاعى عادة ، المشكله انه مع سخونة الموتور بيسخن معاه وتبتدى العربية تسقف حتى على الغيار الأول ولو قدمت الكهربا تتخنق وسحبها يبقى ضعيف
أه رأيك فى الموضوع ده ؟
صديقى العزيز
لو فعلا العربية 131 يبقى ممكن نعمل الاتى
اولا العربية دى مصممة انها تشتغل على بنزين 80 والـ 90 ملوش اى لزمة معاها
حضرتك قلت لما العربية تسخن بتبدا تسقف
تعالىى نتاكد الاول ان فرامل العربية محررة وما فيش اى فردة فيهم بتسخن نتيجة احتكاك تيل الفرامل
هانحط بنزين 80 عشان نظبط الاسبراتير بية وميحصلش لخبطة ولا تقديم ولا تاخير
نتاكد ان حالة الموبية كويسة اوى ودى نقطة مهمة جداااااااااااا وانها مش بتضعف مع سخونة المحرك
نظبط الاسبراتير بتعنا بالطريقة المعتادة ولا مقدم ولا ماخر
حتة كدة بقى فوق البيعة عشان تاخد اقصى عزم من المحرك بتاعك بامر الله فى تغييرة الزيت الجاية حط علبة زيت abro (اضافات للزيت) هتخلى المكنة ناعمة ومستجيبة بشكل اكبر
والحياة تجارب وادينا بنتعلم كلنا
وما تنساش تشك على سلوك البوجيهات لانهامن العواملالمؤثرة بشكل كبير على تحسين الشرارة
قديم 24-01-2012, 12:57 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

صديقى العزيز
لو فعلا العربية 131 يبقى ممكن نعمل الاتى
اولا العربية دى مصممة انها تشتغل على بنزين 80 والـ 90 ملوش اى لزمة معاها
حضرتك قلت لما العربية تسخن بتبدا تسقف
تعالىى نتاكد الاول ان فرامل العربية محررة وما فيش اى فردة فيهم بتسخن نتيجة احتكاك تيل الفرامل
هانحط بنزين 80 عشان نظبط الاسبراتير بية وميحصلش لخبطة ولا تقديم ولا تاخير
نتاكد ان حالة الموبية كويسة اوى ودى نقطة مهمة جداااااااااااا وانها مش بتضعف مع سخونة المحرك
نظبط الاسبراتير بتعنا بالطريقة المعتادة ولا مقدم ولا ماخر
حتة كدة بقى فوق البيعة عشان تاخد اقصى عزم من المحرك بتاعك بامر الله فى تغييرة الزيت الجاية حط علبة زيت abro (اضافات للزيت) هتخلى المكنة ناعمة ومستجيبة بشكل اكبر
والحياة تجارب وادينا بنتعلم كلنا
وما تنساش تشك على سلوك البوجيهات لانهامن العواملالمؤثرة بشكل كبير على تحسين الشرارة
الحمدلله انا كنت ظابط الفرامل قدام لأنى مشترى العربية دى من شهرين بس
ركبت أسلاك جرافيت أمريكى للبوجيهات والموبينة وركبت ألأبلاتين والكوندينسر بس مش متأكد من الفيلر بتاع الأبلاتين ( بس الوضع زى ما قلتلك سعات بتسقف)
إن شاء الله هفك العجل اللى ورا و أغير تيل و هسأل بتاع الفيات عن أفضل نوع بوجيهات للـ131 لأنى شاكك فيها برضو انها تكون حامية
الموبينة على جنب ومش بتسخن بس لو تطلب الأمر تغييرها أه الأنواع الكويسة اللى ممكن أجيبها ؟

( انا لاحظت إن الـOutput بتاع الموبينة بتعتى أضعف 5 مرات من موبينة الفيرنا
كنت قاعد مع الميكانيكى صحبى وجربنا الشرارة بتاعتها بسلكة أول مرة اشوف شرارة طولها 5 سم وقطرها 1.5 مم)
قديم 24-01-2012, 06:38 PM
الصورة الرمزية mr_astra

كدة حضرتك بتقفلها علية
بوجيهات جديدة
بوبينة زى النار وعلى جنب
سلك بوجيهات محلمش اركبة فى عربيتى
تيل فرامل قدام جديد
مممممممممممممم؟؟؟؟؟؟
طب فى اية
ما فيش كدة غير ظبطة الاسبراتير هى اللى ممكن تخلى المكنة تسقف!!!!!
بس ارجع واقول طب لية اما العربية بتسخن التسقيف بيظهر؟
نقطة محيرة
معقولة العربية عندك فى الجو دة بتسخن اوى لدرجة ان المكنة تسقف؟
ولا الاسبراتير مقدم؟
ولا فى تيل محمل على الطنابير ؟
مش هاتخرج عن دول انا متاكد