العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: انتخابات الرئاسه المصريه
ايمن نور 2 1.71%
حمدين صباحى 2 1.71%
جمال مبارك 46 39.32%
عمرو موسى 11 9.40%
عمر سليمان 12 10.26%
عصام العريان 5 4.27%
طلعت السادات 2 1.71%
شخص اخر 37 31.62%
المصوتون: 117. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 24-01-2010, 11:57 AM
salahabdelnabi salahabdelnabi غير متواجد حالياً

salahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these parts
افتراضي رد: فوازير تحرق الدم

ياراجل بقى تشيل من على قلبك وتوجع قلبنا ........ دا كلام يا وديع

طب ايه رأيك بقى هارجع اتنين لقلبك تانى ptmnlo123per144

الفزورة التانية ممكن يخلفو قطط بنت كلب ptmnlo123per111

والفزورة الرابعة الفيل رجليه بتنمل لكن النملة رجليها مابتفيلش

عجبي علي العجب العجيب العجاب
لما الحقيقة تطل بعد احتجاب
و تروح و تحلا وفجأة تصبح مفيش
كمثل طراطيش بحر ياما خد و جاب

عجبى !!( صلاح جاهين )
قديم 24-01-2010, 12:53 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ** للمتزوجين فقط - الشجعان منهم **

ptmnlo123per1105انا بقى نفسى اتجوز 2 وتلاته واربعه ptmnlo123per1104مش حلال خلاص يبقى نعم والف نعم للزواج مره واثنان وتلاته واربعه ف يه ايه يا جماعه النور انطفى ولا ايه انا مش شايف حاجه اظاهر انى انضربت على دماغى بالشومه علشان قلت رائ ptmnlo123per1118ptmnlo123 per1129
قديم 24-01-2010, 03:08 PM
Rekaa Rekaa غير متواجد حالياً

Rekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to behold

ياعمونا احنا بس نتجوز واحده الاول كدا ونشوف الحياه ايه

وبعد كدا نفكر
قديم 24-01-2010, 05:00 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

شكرا يا جماعة علي جميع الردود

نحلل كده الاجابات ،،

الجزء اللي شايف نفسه هيكون سعيد مع تعدد الزوجات

طبعا مشرحشي اسبابه مش خوف بس شئ منطقي

فيه حد ميحبش لو عنده فيلا يبقي عند اربعة ،، أو لو عنده عربية يبقي عنده أكثر من عربية

يمكن طمع و جشع يمكن حاجات نقصاه و عايز يكملها ،،، يمكن و يمكن

الجزء اللي شايف انه مش هيكون سعيد ليه سببين

أولا و ده الأغلبية شايف أن كفاية عليه واحدة بمشاكلها و زنها و متطلباتها

ثانيا و ده أقلية جدا بيحي زوجته جدا لدرجة أنه ميقدرشي يجوز عليها

طبعا الأخوة غير المتزوجين منورينا أكيد

بس هما بيكلموا عن غير تجربة

أكثر رأيين حيروني لأنهم بيحاولوا يبصوا للموضوع من منظور ديني و مع ذلك متنقاضين جدا

رأي أ/ إسلام جلال و رأي أ / Maxx

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaXx مشاهدة المشاركة

ينهار ,,, اكتر من زوجة ,,, هههههههههههههههه هو الواحد بيبقي قادر علي صداع واحدة لما يروح يتجوز اكتر من واحدة ؟

انا لسه ما اتجوزتش بس مش شايف حد اعرفه متجوز اكتر من واحدة ...

و بعدين الموضوع مش مستحب علشان صعب جدا او يكاد يكون مستحيل ان الواحد يعدل ما بينهم و بيبقي التعدد ده في حالات خاصة و في حدود ضيقة مش مجرد مزاج يعني ... ده اللي انا فهمته عن التعدد ,,, حتي الصحابة ما اعرفش ان في حد منهم اكثر من زوجة سوى عثمان بن عفان ,,,

هو انا مش شيخ بس انا بتكلم من اللي فاهمه عن ديني ,,,

و صحيا غلط ,,, الستات نكديين بطبعهم خصوصا المصرييات ههههههههههههه تخيل بقي اكتر من واحدة ,,,

اخيرا اللي قادر علي الكحل يتكحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam_galal مشاهدة المشاركة

فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ

الإستثناء هنا للإفراد و بالتالي الحث هو علي التعدد أما ما عدا فلا تعليق

ثقافة المجتمع الحالي لا تسمح و لكن أجدادنا قل منهم المفرد في الزواج و لم تكن هناك أي مشاكل

ثقافة المجتمع تغيرت و أصبحت الزوجة الثانية أسوأ من الراقصة و هو مناف للدين الإسلامي تماما بل العكس فالزوجة الثانية لا تقل أبدا عن الأولي و إلا فأين العدل
و نتج من هذه الثقافة انتشار الزني و العنوسة و ارتفاع سن الزواج

بعيدا عن القافية و لأن هذا الموضوع أأخذه مأخذ الجد الشديد لانتشار سوء الفهم فيه
أنا شخصيا لا أمانع في التعدد لأنه شرع الله و لو أني لا أفكر فيه حاليا لأن زوجتي من نوع نادر
هي لي كالسيدة خديجة لرسول الله صلي الله عليه و سلم مع الفارق الرهيب بين كلا الزوجين من البشر و لكن رسولنا الكريم ظل وفيا لذكراها طوال حياته و لم يعدد في حياتها
فالرسول صلي الله عليه و سلم تزوج مفردا و عدد و تزوج البكر و الثيب و الجارية و العجوز و الصغير فلا حرج . . . لا حرج

أنا شخصيا زي أ / Maxx كنت فاكر زي ما بنسمع من الإعلام إن تعدد الزوجات رخصة للضرورة

مش مكرمة زي م / إسلام شايف ،،

عموما أنا شايف أن ده من عظمة الدين اللي عارف إن مش كل الناس تصبر علي زوجة واحدة و كل واحد و رؤيته و الرخصة معاه

أما رأيي الشخصي

فأنا قلته في الاستطلاع

الغريب أن مفجر فكرة الموضوع مشاركشي اساسا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

امرأة واحدة لا تكفى

وائل باشا ،،

هل تقبل إن زوج المستقبل إن شاء الله لنورا ( تعيش و تشوفها أجمل عروسة ) يكون بنفس المبدأ

قديم 24-01-2010, 06:47 PM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute

شوف يا انور مع انى انا السبب فى طرح الموضوع للنقاش او انا اللى سخنتك علشان تطرحه للنقاش اخرت ردى شويه حتى يتثنى للجميع المشاركه فى الاستطلاع اللى نتيجته حتى الأن مخيبه للأمال احب ابدأ الحكايه من اولها

-كنا قاعدين انا وانور وابونورا وسومو على قهوه يوم الاربعاء اللى فات حتى الساعات الاولى من الصباح فى روكسى وعندما دخلنا القهوه تبادر لذهنى سؤال فقمت برميه فى حجر ابونورا ماذا عن الزواج مره اخرى ؟
فوجئت بتنهيده حاره انبأت عن الاجابه بالطبع وهى الموافقه
واحمد انور تحمس وبشده وللغايه بالفكره وابلغنا انو كان عاوز يعمل موضوع فى المنتدى وبالطبع ابدى موافقته على الزواج مره ثانيه وثالثه لو ممكن .
المهم جه الدور على ابو السوووم عريض المنكبين اللى يسد عين الشمس الراجل الطيب خريج الازهر قالك لااااااااا.... هى واحده وزى الفل بعد كده.
وبعدين قاعدنا نتطرق بالكلام الى اهمال المرأه للرجل بشكل ملفت بعد الزواج ناهيك عن اهمالها لنفسها وخاصة بعد الحمل والولاده ووووو.......الخ.
فضلا عن افتقادها للكثير من فطنتها وذكائها اللى كان موجود فى فترة الخطوبه .
وان المرأه المصريه غالبا ماتفتقد هذه الميزه وهى الذكاء الرومانسى فى التعامل مع الرجل بعد الزواج لأحساسها انها وصلت لغايتها وحققت هدفها بالزواج منه وبكده بقى ملكا لها (بكسر الميم) وليس ملكا لها (بفتح الميم).

ملحوظه :
كل ده والاخوه الافاضل ابونورا واحمد انور معايا تماما فى الكلام وبيقولوا كلام ماينفعش انو يتقال غير ع القهوه اللى كنا عليها وفى الوقت ده بس.
والباشا سومو قاعد مبلم وكأن على رأسه الطير.

المهم انا رأى الشخصى فى الامر ده ان الاساس والاصل فى الزواج شرعا هو التعدد وهذا اصل من اصول الشرع ونحن جميعا متفقين على ذلك.

وقد حدد الفقهاء شروط سبعة لتعدد الزوجات لابد من توافرها وتتمثل في الآتي :

1- أن تكون الزوجة عاقر

2- أن يكون لديها برود جنسي

3- أن تكون طاقته الجنسية تحتمل أكثر من زوجة

4- أن يكون الزوج مراعيا لأيتام سيدة ما فيتزوجها حتى يستطيع الدخول والرجوع

5- أن يكون قائما على شئون أسرة مجاهد شهيد ويراعى أولاده

6- أن يكون النساء كثر في زمانه وخاف من مشكلة العنوسة ونحو ذلك

7- أن يكون قادرا على الباءة وغير قادر على أن يحصن نفسه .

وإذا انتوى الرجل أن يتزوج على زوجته فعليه أن يلتزم بأمرين :

أولا العدل بين نسائه ماديا .. وأن يكون متمكنا من فتح العديد من البيوت،

فضلا عن ان الله سبحانه وتعالى خلق فى جبلة الرجل ونفسه وجسده القدره على الزواج من واحده حتى اربع ولله فى ذلك حكمه كبيره والرجل يستطيع تحمل ذلك من رغبه وفكر وقلب وعاطفه ومشاعر واحساس وما الى ذلك.
يعنى من الاخر ربنا خالق الرجل يقدر يحب اكتر من واحده بنفس القلب ويحتوى اكتر من امرأه بنفس العقل ويعطف على اكثر من امرأه بنفس الاحساس ....والباقى انتوا عارفينو طبعا........

هو كده ربنا خالقنا كده ومش معنى انى اتجوزت على الاولى يبقى مش بحبها بالعكس
قلب الرجل فيه من المكان ما يسع اكثر من واحده وذلك اذا كانت لا تستطيع الاولى ملئه وحدها.

نرجع لجلسة القهوه

وبعدين يا اخوانا اشتغلت معانا ضحك هيستيرى على بعض النكات وخاصة نكته قام بألقائها احمد انور والبرد مش عامل معانا حاجه ومش عاوزين نمشى.

وتطرق بنا الحديث ايضا الى جيل مواليد السبعينات وفضلهم على المجتمع لأن هذا الجيل هو حلقة الوصل بين القديم والحديث فى مجتمعنا الأن.
الى ان قمنا بعد استدعاءات حاده من زوجاتنا... الموبيلات اشتغلت رن ومن النوع الحاد كمان...ورجعنا الى قواعدنا سالمين غير غانمين متمنيين اليوم الذى ننظر فيه الى الاجنده ونقول هو مين اللى عليها الدور النهارده.

حبيبى يابو انور ياغالى

الكلمات الدليلية
لائحة عقوبات التأخر عن مواعيد الحضور, موتوسيكلات, رحلات, صيني