العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 19-05-2014, 01:58 PM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold
افتراضي احساس غريب فى دواسه الفرامل ؟

السلام عليكم
عندى سؤال مش لاقيه ليه جواب
عارفين الاحساس بتاع رجليك و هى على الدواسات و انت واقف على ارض مايله و العربيه بترجع منك لورا ؟
اهو هو ده نفس الاحساس حسيته و انا راكبه عربيه لانوس و الطريق واقف و انا جايبه الغيار الاول و دايسه دبرياج و فرامل فجاه حسيت الاحساس ده فى دواسه الفرامل !!!
روحت قايله اييييه ده العربيه بترجع لورا . اللى راكب جمبى قعد يضحك بترجع ايه بس انتى مفطرتيش و انا بقول كده دوست انتظارو شديت فرامل اليد و برضه مفيش فايده و قعدت اكرك بدواسه الفرامل لحد ما الاحساس ده راح و بصيت على اللى ورايا و بصيت على الارض قدامى لقيت العربيه ثابته و مفيش حد بيزعا و لا يشتم و لا حاجه
المهم انى مصدقه الاحساس ده لكن الحقيقه ان العربيه مرجعتش ؟!
روحت شغلى و انا راجعه كان معايا زميلتى و حصل نفس الموقف على طول سالتها حسه ان العربيه بترجع قالت لا . المره دى اتاكدت انه فى حاجه فى دواسه الفرامل بتحصل انا مش فاهماها ؟ و عوزه تفسير .
شكرا مقدما

BEYOUR SELF
قديم 19-05-2014, 02:43 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احساس غريب فى دواسه الفرامل ؟

ماستر عمومي بيهرب الزيت محتاج يتغير
جربي مرة وانتي علي منزل بس يكون فاضي وتوقفي في منتصفة
ودوسي فرامل بهدوء حتي تقف العربية وثبتي رجلك علي الوضع دة
بعد قليل ثوف تجدي السيارة بتتحرك
دة عيب ماستر عمومي
بس الاول نجرب ناخذ هوا لدورة الفرامل

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 19-05-2014, 02:52 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

طيب كان فيه أى عربية بجوارك وانتى شايفاها واقفة وانتى راجعة للخلف؟

قديم 19-05-2014, 03:00 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

أحيانا فعلاً بيكون الواحد عنده هبوط أو زغلله بتدى نفس الشعور ده
حضرتك تعملى تجربة المهندس عمرو , على منزل فاضى
لو الفرامل طلعت مضبوطه و ماسكه كويس يبقى حضرتك محتاجه كورس فيتامينات و رياضة و غذاء و خلافه
لو الفرامل تعبانه يبقى الحل على مرحلتين زى كلام أخى عمرو باشا:
1- سحب الهوا من دورة الفرامل كلها, و التأكد من مستوى الزيت فى علبة زيت الفرامل
2- الكشف على الماستر العمومى للفرامل

قديم 19-05-2014, 03:20 PM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

شكرا ليكوا
العربيه ما كانتش بترجع فعلا ده بس كان احساسي بدواسه الفرامل . اول مره انا مكنتش عارفه احدد بس اللى معايا اكدلى انه لا و الملابسات ان اللى ورايا متكلمش و المسافه بينى و بين اللى قصادى مازادتش . نفس الاحساس ده اتكرر و برضه العربيه متحركتش و اللى كانت معايا اكدت كده .
و انا صحتى كويسه الحمد لله
و العربيه جديده على فكره !
و حعمل اللى قلتوا لى عليه
شكرا ليكوا تانى

BEYOUR SELF