العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 29-04-2014, 11:00 AM
adelwik adelwik غير متواجد حالياً

adelwik is on a distinguished road
افتراضي بوبينات البوجيهات جننتني

انا معايا النترا 2009 اوتو ماشية 125000 المشكلة ان عندى ترتيلة فى الموتور مش بتروح الا لما اغير بوبينة البوجيه اللى بايظة بس بعد ما اغير الاقى فيه ترتيلة بسيطة وتفضل كدة لغاية لما العربية تتلت اقوم مغير البوبينة اللى بايظة وهكذا لغاية ما غيرت حواللى 5 بوبينات واحدة ورا واحدة وكان فية مهندس قاللى المفروض لو بوبينة باظت يبقى تغير ال 4 بوبينات مرة واحدة عالشان البايظة بتأثر على الباقى ومن يومين العربيت تلتت جامد وسحبها ضعف روحت اشتريت موبينة كوري ب 200 جنية والعربية سحبها اتحسن لكن الموتور بيتلت نفس القصة الاولى والبوجيهات مغيرها من حواللى شهر ونصف نوع ( دينسو يابانى )

مش عارف اعمل ايه اروح اغير ال 4 مع بعض ؟؟؟ علما ان 3 منهم جداد عايز ارتاح من القصة دية وهل فعلا البوبينة ممكن تشتغل و تكون ضعيفة لان ما حدش عارف يقيس ضعف البوبينة الا لو فصلت خالص بتتعرف وانا بعرفها !!!! بتمنى الاقى حل عندكم وياريت تقولوا ليا طريقة اعرف بيها البوبينة الضعيفة من القوية لان انا بأختبرها ان بشيل بوبينة واحدة ورا واحدة لغاية لما الاقى الموتور مش حاسس بواحدة منهم خالص بعرف انها بايظة انا عايز اعرف ازاي اعرفها ضعيفة وايه الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جزاكم الله كل خيررررررررررررررررررررررر رررررررررررررررررررر
قديم 29-04-2014, 11:02 AM
adelwik adelwik غير متواجد حالياً

adelwik is on a distinguished road
افتراضي بوبينات البوجيهات جننتني

انا معايا النترا 2009 اوتو ماشية 125000 المشكلة ان عندى ترتيلة فى الموتور مش بتروح الا لما اغير بوبينة البوجيه اللى بايظة بس بعد ما اغير الاقى فيه ترتيلة بسيطة وتفضل كدة لغاية لما العربية تتلت اقوم مغير البوبينة اللى بايظة وهكذا لغاية ما غيرت حواللى 5 بوبينات واحدة ورا واحدة وكان فية مهندس قاللى المفروض لو بوبينة باظت يبقى تغير ال 4 بوبينات مرة واحدة عالشان البايظة بتأثر على الباقى ومن يومين العربيت تلتت جامد وسحبها ضعف روحت اشتريت موبينة كوري ب 200 جنية والعربية سحبها اتحسن لكن الموتور بيتلت نفس القصة الاولى والبوجيهات مغيرها من حواللى شهر ونصف نوع ( دينسو يابانى )

مش عارف اعمل ايه اروح اغير ال 4 مع بعض ؟؟؟ علما ان 3 منهم جداد عايز ارتاح من القصة دية وهل فعلا البوبينة ممكن تشتغل و تكون ضعيفة لان ما حدش عارف يقيس ضعف البوبينة الا لو فصلت خالص بتتعرف وانا بعرفها !!!! بتمنى الاقى حل عندكم وياريت تقولوا ليا طريقة اعرف بيها البوبينة الضعيفة من القوية لان انا بأختبرها ان بشيل بوبينة واحدة ورا واحدة لغاية لما الاقى الموتور مش حاسس بواحدة منهم خالص بعرف انها بايظة انا عايز اعرف ازاي اعرفها ضعيفة وايه الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جزاكم الله كل خيررررررررررررررررررررررر رررررررررررررررررررر
قديم 29-04-2014, 12:10 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بوبينات البوجيهات جننتني

بوجيهات ان جى كيه اليكترونى واحد او 2 شمعة هتظبطها وراجع على سلوك البوجيهات برضو
قديم 29-04-2014, 12:11 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بوبينات البوجيهات جننتني

عزيزي

افحص الاسلاك الموصلة بين البوبينة وحدة تحكم المحرك ECU

تحياتي

سيف

العراق