العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 15-11-2012, 12:11 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صورة لحادثة .. المكشلة اللي في العفشة دي ممكن تكون ايه ؟؟

ياريت صور للعربيه بعد متصلحت ويارب يعوض عليك بالخير ان شاء الله

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 15-11-2012, 12:21 AM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute

ربنا يعوض عليك و الحمد لله على السلامة دي أهم حاجة و ما تتقدرش بفلوس
قديم 15-11-2012, 10:01 PM
saso_saso98 saso_saso98 غير متواجد حالياً
من انا؟: Man
التخصص العملى: GB
هواياتي: mifuhXD

saso_saso98 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phar,acology مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

تعرضت لحادث منذ عدة ايام ودي صورة السيارة

العربية الوقتي لسه عندي سمكري وناوي ان شاء الله اجيبلها عفشجي بس حابب تقولولي ايه الي ممكن يكون حصل في العفشة خلاها تنزل كده ؟؟ هل السوست اتكسرت ولا مشكلة مساعدين ؟؟ ارجو الافادة
بس ياسيدى الى خلى العربيه واتيه كده حاجات كثيره منها جسم العربيه من عند المساعدين البطحات ثانى حاجه المساعدين اتعوجت او المقصات اتعوجت او القنطره اتعوجت حاجه من الى انا كتبتها
قديم 16-11-2012, 12:39 AM
phar,acology phar,acology غير متواجد حالياً
التخصص العملى: pharmacist

phar,acology will become famous soon enoughphar,acology will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saso_saso98 مشاهدة المشاركة

بس ياسيدى الى خلى العربيه واتيه كده حاجات كثيره منها جسم العربيه من عند المساعدين البطحات ثانى حاجه المساعدين اتعوجت او المقصات اتعوجت او القنطره اتعوجت حاجه من الى انا كتبتها
فعلا اللي حصل بالظبط المساعدين اتعوجوا .. كانوا طالعين شكلهم يصعب مش منظر مساعدين ابدا .. الحمد لله علي كل حال ... تجربتي في الحادثة دي علمتني ان السمكري ممكن يعمل غلطة واحده في جسم العربية تعكنن عليك شهور طويله .. للاسف السمكري اللي علت عنده منه لله وربنا ينتقم منه مطبعش التابلوه علي صدر العربية ومطبعش الاكصدام علي وش العربية وطبعا انا معنديش خبره عشان اعرف ان الحاجات دي لازم تتعمل فطبعا بعد ما دهنت وجيت ااقفل العربية كانت النتيجة ان الاكصدام مش مطبع كويس وبالتالي كان فيه فرق واضح بين الكبوت وبين الاكصدام مخلي منظر العربية زباله ده غير ان التابلوه من ناحية الازاز الامامي مش ماسك علي صدر العربية وبالتالي التابلوه لما تضغط عليه ينزل من مكانه لتحت عامل زي السفنجة كده اللي بتنزل لما تضغط عليها وتطلع تاني لما تشيل ايدك .. ده غير ان القايم اليمين مرفعوش كويس والنتيجة ان التوكيل لما ركبلي الازاز الامامي قالي دي مش مسئوليتنا وان الازاز لو سرب ميه او دخلك هوا احنا مش مسئولين لان دي غلطة سمكرة !! ده غير طبعا ان كاسيت العربية اتسرق من عنده والكاسيت ده تمنه 2700 ج ومش موجود غير في التوكيل وطبعا وعدني انه يجيب واحد تاني مكانه وفات الوقتي 3 شهور ولسه مجبش حاجة ومش هيجيب ده اللي انا متوقعه غير طبعا المسامير اللي ضاعت والمسامير اللي اتركبت مكان مسامير تانية .. دي كانت الخطوط العريضه لتجربتي في التلت شهور اللي فاتوا مع العربية واتمني اللي يقرا كلامي ده يدعيلي بظهر الغيب ده اولا وثانيا يستفيد من القصه في تعامله مع الصنايعية واي استفسار انا تحت امركوا .. وربنا يسلمنا جميعا وميحوجناش ابدا لا لصنايعي ولا لتوكيل ولا لحد ابدا ...

قديم 16-11-2012, 12:59 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phar,acology مشاهدة المشاركة

فعلا اللي حصل بالظبط المساعدين اتعوجوا .. كانوا طالعين شكلهم يصعب مش منظر مساعدين ابدا .. الحمد لله علي كل حال ... تجربتي في الحادثة دي علمتني ان السمكري ممكن يعمل غلطة واحده في جسم العربية تعكنن عليك شهور طويله .. للاسف السمكري اللي علت عنده منه لله وربنا ينتقم منه مطبعش التابلوه علي صدر العربية ومطبعش الاكصدام علي وش العربية وطبعا انا معنديش خبره عشان اعرف ان الحاجات دي لازم تتعمل فطبعا بعد ما دهنت وجيت ااقفل العربية كانت النتيجة ان الاكصدام مش مطبع كويس وبالتالي كان فيه فرق واضح بين الكبوت وبين الاكصدام مخلي منظر العربية زباله ده غير ان التابلوه من ناحية الازاز الامامي مش ماسك علي صدر العربية وبالتالي التابلوه لما تضغط عليه ينزل من مكانه لتحت عامل زي السفنجة كده اللي بتنزل لما تضغط عليها وتطلع تاني لما تشيل ايدك .. ده غير ان القايم اليمين مرفعوش كويس والنتيجة ان التوكيل لما ركبلي الازاز الامامي قالي دي مش مسئوليتنا وان الازاز لو سرب ميه او دخلك هوا احنا مش مسئولين لان دي غلطة سمكرة !! ده غير طبعا ان كاسيت العربية اتسرق من عنده والكاسيت ده تمنه 2700 ج ومش موجود غير في التوكيل وطبعا وعدني انه يجيب واحد تاني مكانه وفات الوقتي 3 شهور ولسه مجبش حاجة ومش هيجيب ده اللي انا متوقعه غير طبعا المسامير اللي ضاعت والمسامير اللي اتركبت مكان مسامير تانية .. دي كانت الخطوط العريضه لتجربتي في التلت شهور اللي فاتوا مع العربية واتمني اللي يقرا كلامي ده يدعيلي بظهر الغيب ده اولا وثانيا يستفيد من القصه في تعامله مع الصنايعية واي استفسار انا تحت امركوا .. وربنا يسلمنا جميعا وميحوجناش ابدا لا لصنايعي ولا لتوكيل ولا لحد ابدا ...
بصراحه انا مش عارف اقول ايه . الله يكون فى عونك . وحمد الله على السلامه . وربنا يعوض عليك .

Saif El Deen