العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 29-12-2012, 11:07 PM
Mai.Mohamed.Farid Mai.Mohamed.Farid غير متواجد حالياً

Mai.Mohamed.Farid is on a distinguished road
افتراضي رد: الللحقووووونيييييي العربية كده باظت؟؟ مش عارفة اعمل ايه!!! مساعدتكم بسرعة يا ناااس

ميرسي جدا لحضرتك!!!
بس هو معنى ان الكامة اتكسرت انه ده حاجة خطيرة؟ هي دي مش حاجة شائعة ؟
الميكانيكي قالي انه ده عمره الافتراضي وانه بسبب اني مش عملتلها صيانة بقالي فترة مش قليلة

كمان انا كنت عايزة اعرف هو الكامة لما تتكسر ده ممكن يبوظ حاجة تانية؟ يعني اخليه يبص على الصبابات وايه تاني؟
قديم 30-12-2012, 09:45 AM
Mai.Mohamed.Farid Mai.Mohamed.Farid غير متواجد حالياً

Mai.Mohamed.Farid is on a distinguished road
افتراضي رد: الللحقووووونيييييي العربية كده باظت؟؟ مش عارفة اعمل ايه!!! مساعدتكم بسرعة يا ناااس

كمان كنت عايزة اسأل ازاي ممكن اتجنب حاجة زي كده في المستقبل
الميكانيكي قالي انه ده عمر الكامة الافتراضي وانه العربية دي بتجيب كامة
هو ده صح؟
طب ازاي اخد بالي؟ واهو تبقى درس و استفادة للجميع

شكرا
قديم 30-12-2012, 10:41 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

انا لو مكانك اغير وش السلندر بالكامل واجيبة استيراد على التجربة
عامود كامة اتكسر دة مش شىء طبيعى ولا عمر افتراضى والا كان من الصيانة الدورية تغغير عامود كامة عند عدد كيلو مترات معين
عامود كامة اتكسر يعنى اتعرض لعزم التواء كبير
يبقى فية صباب او اكتر كان زانق فى البستم بتاعة والعامود عاوز ينزل الصبابات لتحت ومش قادر فنتيجة لكدة انة اتقطم
يبقى للو غيرنا العامود فقط مش ضمنين حالة الصبابات هل اتعوجت او لا .....او حتى دلايل الصبابات ممكن تكون اتعوجت او اتسلخت
كمان من اسباب كسر الكامة هى جلب او كراسى الكامة لو بوشت تعمل عزم التواء وتكسر كامة
خلاصة الكلام هاتبقى مغامرة لو غيرنا الكامة بس وسبنا بقية المشتملات
الافضل نجيب وش سلندر بالكامل استيراد ونغير معاة جوان وش السلندر وممكن يجى معدن مش لازم لنجريد لان العربية ما سخنتش مننا
واعتقد ان الحل دة اقتصادى اكتر من اننا نغير كامة ونفك تانى ونغير صبابات او دلايل
ربنا يوفقك
قديم 30-12-2012, 10:43 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

اة نسيت حاجة مهمة
طالما الكامة اتكسرت والسير زى ما هو متقطعش يبقى نفس نتيجة ان السير اتقطع لان الترس لف بنصف الكامة المكسور وساب النصف التانى
هى هى لو السير اتقطع
قديم 30-12-2012, 11:35 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: الللحقووووونيييييي العربية كده باظت؟؟ مش عارفة اعمل ايه!!! مساعدتكم بسرعة يا ناااس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

انا لو مكانك اغير وش السلندر بالكامل واجيبة استيراد على التجربة
عامود كامة اتكسر دة مش شىء طبيعى ولا عمر افتراضى والا كان من الصيانة الدورية تغغير عامود كامة عند عدد كيلو مترات معين
عامود كامة اتكسر يعنى اتعرض لعزم التواء كبير
يبقى فية صباب او اكتر كان زانق فى البستم بتاعة والعامود عاوز ينزل الصبابات لتحت ومش قادر فنتيجة لكدة انة اتقطم
يبقى للو غيرنا العامود فقط مش ضمنين حالة الصبابات هل اتعوجت او لا .....او حتى دلايل الصبابات ممكن تكون اتعوجت او اتسلخت
كمان من اسباب كسر الكامة هى جلب او كراسى الكامة لو بوشت تعمل عزم التواء وتكسر كامة
خلاصة الكلام هاتبقى مغامرة لو غيرنا الكامة بس وسبنا بقية المشتملات
الافضل نجيب وش سلندر بالكامل استيراد ونغير معاة جوان وش السلندر وممكن يجى معدن مش لازم لنجريد لان العربية ما سخنتش مننا
واعتقد ان الحل دة اقتصادى اكتر من اننا نغير كامة ونفك تانى ونغير صبابات او دلايل
ربنا يوفقك
وش جديد بيدى روح جديدة للموتور وتدوبيه فى الخير بإذن الله وياريت تخلى الميكانيكى يبص على البساتم لم محتاجة طقم شنبر مش مشكلة عشان المكنة ماتصرفش معانا فى الكام سنة الجايين بإذن الله غير شوية الزيوت
وسبب انى قولت موضوع الشنبر لأننا لو حكمنا المكنة من فوق لازم نتأكد ان النص اللى تحت سليم

الكلمات الدليلية
الحقونى, اوبل, سير, كابينة