العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 27-09-2011, 10:06 PM
eng_karim_moh eng_karim_moh غير متواجد حالياً

eng_karim_moh has a spectacular aura abouteng_karim_moh has a spectacular aura about
افتراضي رد: لسه خابط خبطه النهارده بالعربيه ، قولولى مين الغلطان ؟ وتكلف الخبطه كام ؟ يوجد صوره

اولا مادام انت سليم يبقى كل شئ بعد كده بسيط
ثانيا من الواضح جدا ان مهاراتك فى القيادة لاتزال فى فترة النمو
ثالثا الاخطاء البسيطة من هذا القبيل تفيد كثيرا فى اكتساب الحذر والمهارة فى القيادة فيما بعد
رابعا هذا درس لك ان تستخدم الاشارات جيدا وفى مواقفها بشكل سليم
خامسا هذا خطأ مشهور فالطبيعى انك قبل الملف تنتقل الى اليمين او الوسط لتتفادى التزاحم الذى يحدث على الملف
سادسا اذا اضطررت ان تسير على اليسار وتراكمت عليك السيارات التى تريد ان تدخل الملف ولم تستطع انت ان تهرب منها فاعطى اشارة حتى يعلم من حولك انك لن تدخل الملف ولا مانع من استخدام اله التنبيه للفت الانتباه اكثر مع النظر جيدا فى المرايات وعبور هذه المنطقة بحذر وببطء
سابعا هذه الخبطة غالبا يمكن ان يتم اصلاحها على البارد بتكلفة بسيطة وشكل مقبول تماما
ثامنا ليست هذه نوعية الحوادث التى تحزنك واذا اردت ان تعلم ما شكل الحوادث الحقيقية تأمل ما يحدث على الطرق السريعة
تاسعا تأمل السيارات التى تسير حولك فى الطريق وانظر الى كم الخبطات والحكات التى تزينها
عاشرا مبروك على خبرتك المكتسبة وان استطعت ان تكتسب مثلها ولكن من خلال الاخرين وبدون ان تخوض التجربة بنفسك فافعل

تحياتى
قديم 27-09-2011, 10:18 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لسه خابط خبطه النهارده بالعربيه ، قولولى مين الغلطان ؟ وتكلف الخبطه كام ؟ يوجد صوره

السلام عليكم ورحمة الله
الاخوة قاموا بالرد بتفسير ما حدث
وبالتالى مشاركتى هتبقى بخصوص التكلفة .. اعتقد بوجهة نظري ف حدود 20 ج
ايوة عشرين ج .. تترد ع البارد .. الرفرف يترد ع البارد وبدون فك .. هيفك بس الكرتيرة اللى تحت
ويخلصها ف نص ساعة بالكتير .. بس عايزة سمكري نضيييف ومحترف
قديم 28-09-2011, 12:04 AM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of

تصدق بالله انا حصلت معايا قبل كدة ولكن مش على طريق سريع كان طريق صغير وفيه uturn فلما قربت منه وكنت برده واخد الشمال اديت اشارة يمين ومكنش ينفع انقل عشان كان فى عربيات يمين وفعلا انتظرونى لحد ما اعدى...وانا تقريبا فى نص اللفة وانا بعديها لقيت حيوان قام ناطط قدامى بعربيته وانا مشغل الاشارة وصحبى اللى جنبى مطلع يديه طبعا كالى الاكصدام كله وبقى فى الارض وانا خبطهله البابين الشمال وبصلى وقعد يضحك ..طبعت وقفت ونزلت اهزقه لقيته جرى!!!!
متزعلش انك هتلاقى البهايم كتييييير لكن لازم تكون حذر...يعنى انا بقولك موقفى ده مع انى كنت مشغل الاشارة وهديت لحد لما اطمنت انم مفيش حد هيعدى من قدامى حتى اللى حنبى استنونى بس مرة واحدة لقيت عربية جاية جرى من قدامى!!!!!بس برضه انت اللى غلطان المفروض تشغل اشارة يمين او تهدى لحد ما تتأكد ان مفيش حد من جنبك هيعديك ويلف

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 28-09-2011, 12:57 AM
waelbaha waelbaha غير متواجد حالياً

waelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud of

اولا حمد الله على سلامتك
ثانيا الحمد لله الخبطه بسيطه
ثالثا نصيحتي ليك اوعى تفكر تصلحها وخليها على حالها كده وبكره تعرف اني معايا حق في اللي باقولهولك
ليه بقه؟
لما تيجي تبيعها كده حتقول انها فابريكه لكن لو صلحتها حتى في التوكيل لازم ساعتها تقول للمشتري انك راشش الرفرف اليمين وساعتها لو قعدت تحلف للمشتري مليون يمين ان هي دي الخبطه اللي دهنتلها الرفرف لايمكن يصدقك وحيفتكر ان الخبطه كانت اكبر من كده بكتير وممكن يصرف نظر عن الشراء
لو عاوز بقه تصلحها في التوكيل يبقى حتدخل على 700 جنيه لانه حيسخن ويسمكر ويرش الرفرف كله علشان فرق اللون مايظهرش وكمان يسرق حته من الباب علشان كده حتلاقي المبلغ كبر منك
ونصيحتي ليك بالنسبه للرد على البارد اوعى تفكر فيه لانه حيشوه العربيه اكتر من كده وحيكون شكلها وحش لان الرد على البارد مش ممكن يرجعها زي الاول ابدا
ده رايي وفي النهايه لك مطلق الحريه في الاخذ به ام لا
وربنا يحمينا ويحميك من شر الطريق يارب
قديم 28-09-2011, 11:03 PM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of

حضرتك مين اللى قالك ان الرد على البارد لا ممكن يرجعها للاصل...حضرتك انا خدت مرة خبطة فى الرقرف الشمال كلللللله دخل لجوة ..وادتها لسمكرى عندنا اعرفه ايديه تتلف فى حرير والله رجعا زى الاصل بالظبط بالظبط لو عاوزنى اصورك الخبطة بعد لما اتعملت على البارد مش هتعرف هى فين...حضرتك دى عاوزة سمكرى محترررف...وسيبك من التةكيل روح اعملها عند سمكرى شاطى مش هياخد غير 50 جنيع ومش هتحتاج ترش اى حاجة زى ما قال...انصحك تعملها على البارد ووالله ما هتحتاج رش خاااااالص...اسمع نصيحتى عشان انا مجرب خبطة انأح من دى والعربية رجعت زى الاصل والله...شوفلك واحد نضيف يعملهاك فى نص ساعة ولما تبيع اللى هتبيعلوا مش هيعرف انها اتخبطت ان شاء الله او لو عرف هيعرف انها مردودة على البارد مش على السخن ومرشوشة كماان..اوووووووعى اوعى

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم