العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 06-09-2012, 05:17 PM
seyad seyad غير متواجد حالياً

seyad will become famous soon enough
افتراضي استفسار بخصوص النترا 2013

اشتريت النترا 2013 فى نص رمضان تقريبا بعد ما راجعت كل مواضيع المنتدى اللى بتتكلم عنها وبعد كمان صلاة الاستخارة الحمد لله المهم..
قبل مااعمل صيانة الالف الاولى كنت باحس ان العربة غير ثابتة بالمرة على سرعة 100 اقصى حاجة جبتها وكنت باحس ان العربية بتتمرجح من الخلف

بعد ماعملت صيانة الألف ولما زودت السرعة وجبت 140 حاسيت انها اثبت بكتير بس غريبة شوية ان العربية تحس انها اثبت على سرعها عاليه منها على سرعة ابطأ ....بس ظهرت عندى مشكلة عزل المقصورة وانا قافل الزجاج ومشغل التكييف سامع صوت الماتور بوضوح وكمان صوت الكلاكس عالى قوى الموضوع ده ماكنتش باحس بية خالص ونهائى فى الشكل القديم كان الصراحة عزلها كويس

ايه الحل ؟؟؟؟

فى نقطة ثانية بالنسبة للدريكسون احيانا لو طوبة على الارض او ححفرة صغيرة جت على جنب الكاوتش اليمين او الشمال بحس بحركة فى طارة الدريكسون وهل ده ممكن يحصل فى السرعة العالية -ممكن تخلى العربة تنحرف او تعوم؟؟؟- هل ده طبعيى ولا ايه ؟؟؟؟

ياريت الأفادة
قديم 06-09-2012, 06:23 PM
zamOra zamOra غير متواجد حالياً

zamOra will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسار بخصوص النترا 2013

أكيد طلاما حصل في السرعه الاقل يبقى في السرعه الكبيره هيصحل .. وخلي بالك .. ومتحاولش تجري بيها كتيير ... أسف ده اللي اقدر اقولوا مقدرش افتي في اي حاجه تاني ... و
ربنا يكفيك شرها ... اهو عشان الثبات ده انا عشقت الشيفروليه كروز
قديم 06-09-2012, 07:29 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

بعد ماعملت صيانة الألف ولما زودت السرعة وجبت 140 حاسيت انها اثبت بكتير بس غريبة شوية ان العربية تحس انها اثبت على سرعها عاليه منها على سرعة ابطأ

طب والله دا كويس وممتاز وكمان عادي لأن الباور بيتقل على السرعات العالية فممكن دا بيزود الثبات

بس ظهرت عندى مشكلة عزل المقصورة وانا قافل الزجاج ومشغل التكييف سامع صوت الماتور بوضوح وكمان صوت الكلاكس عالى قوى

والله انا مش عارف اصل انا شايف ان عزل الالنترا ممتاز بس صوت الموتور بيعلى مع التكييف على فكرة لكن مش للدرجة السيئة اما صوت الكلاكس فهوا اصلا عالي

فى نقطة ثانية بالنسبة للدريكسون احيانا لو طوبة على الارض او ححفرة صغيرة جت على جنب الكاوتش اليمين او الشمال بحس بحركة فى طارة الدريكسون وهل ده ممكن يحصل فى السرعة العالية -ممكن تخلى العربة تنحرف او تعوم؟؟؟- هل ده طبعيى ولا ايه ؟؟؟؟

لا ياباشا لان الباور بيبقا ريشة على السرعات المنخفضة وبيتقل على السرعات العالية
وفي التأني السلامة وفي العجلة الندامة
وتقبل تحياتي

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 07-09-2012, 09:52 AM
tamerforu tamerforu غير متواجد حالياً

tamerforu is on a distinguished road

واحد صاحبى كان عنده نفس المشكلة راح ظبط الكاوتش نيتروجين ودلوقتى الثبات بقه احسن
قديم 07-09-2012, 11:27 PM
seyad seyad غير متواجد حالياً

seyad will become famous soon enough

انا متشكر جداا لاهتمامكم