العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 09-05-2012, 02:17 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameh taha مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله
موضوع مميز ومشكور على الجهد
عندى حيرة بين تويوتا كورولا 2012 واى سيارة عالية عن الارض فيه ناس بتنصح الرينو داستر وناس بتفضل الكارينز وناس بتقول تيريوس وناس بتقول ماتريكس
المهم انا باذن الله ناوى على الزيرو لكن مشاكل شوارعنا والحفر والطبات مخليانى متردد بين سيارة سيدان مريحة وسريعة واكثر فى الكمايات وبين سيارة مرتفعة عن الارض ومهم طبعا المتانة وثبات السيارة والتكيف والراحة فى السفر لأنى بسافر مسافات طويلة ومش مهم نهائيا موضوع الدفع الرباعى لكن الارتفاع المناسب لشوارعنا لا يتوفر الا فى الدفع الرباعى
ارجو لو عندك افضلية بين هذه السيارات ولو فيه حاجه تانى فى حدود سعر الكورولا ومرتفعة عن الارض ومريحة فى السفر مناسبة ترشحهالى مع جزيل الشكر

اولا شكرا جدا لرد حضرتك
انا رايي الى انا شفتهم فى الرنج ده

لو حضرتك عايز عربيه عائليه

هيكون

1- تويوتا افانزا عربيه عائليه و 7 راكب ومريحه جدا وهيكون الشكل الى نازل جديد احلى انا السعر الى هقوله دلوفتى اعلى فئه فى الافانزا بس معرفش الجديد ولا الشكل القديم 132000

2- كيا كارينز عربيه اوبشن حلوه جدا اعلى فئه فعلا تحفه عمله 140000 وممكن يتركب دور 3 عند التوكيل

دول لو عائليه وفى نفس الوقت نفس الكماليات اما لو شخصى مش هتركبها العائله الا نادر يكون

1- هيونداى ix20 هتكون حلوه ركبتها عربيه تحفه فعلا وعاليه بس مش اوى يعنى بس تحفه اعلى فئه الى فيها سقف بانوراما ونفس الكماليات الى حضرتك طلبها العربيه دى هتعمل فى حدود 145000

2- كيا سول عربيه حلوه واوبشن حلوه برده عاليه عن الارض بس مش اوى العربيه دى التوب لاين اعلى فئه عمله 140000

3- رينو داستر ال 4*4 اعلى فئه عمله 135000 بس عربيه تحفه وقويه بس لو يعدلوا فى شكل الشنطه عشان مش حلوه اما من الامام وحش

دى العربيات الى فى رينج الكورولا وعاليه وكماليات فى نفس الوقت ولك حرية الاختيار وشكرا

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 09-05-2012, 02:23 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رباب جاد مشاهدة المشاركة

السلام عليكم اتمنى انك تقدر تساعدنى معايا 23000 وعايزه سياره حالتها كويسه علشان مايبقاش فى تكاليف تانيه على علشان دى اخر فلوس معايا يعنى عربيه من 2000 الى 2005 ومحتاره بين الدايو ماتيز والماروتى وهل ممكن المبلغ اللى معايا ده يقدر يشترى عربيه من دول وجزاك الله خيرا

حضرتك الرابط ده هيفيدك اكثر منى اسمه رابطة قول معاك كام وانا اجبلك ايه بفلوسك ده هيفيدك اكثر منى بس انا وجهة نظرى ان 23000 ميجبوش ماتيز نضيفه ده انا اوحش وحده شوفتها عماله 25000 وعايزه شوبة شغل اما ماروتى يجيب موديل من 97 الى 2002 مثلا وده الرابط

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=64821

قديم 09-05-2012, 02:26 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة howzer مشاهدة المشاركة

انا عايز مقارنة بين بيجو405 ونوبيرا مميزات وعيوب العربيتين واستهلاك البنزين وقطع الغيار وشكراا

حضرتك من غير مقارنه النوبيرا طبعا عشان ال 405 نشفه جدا وكمالياتها قليه اما النوبيرا كماليات كثيره اما من حيث الاستهلاك ال 405 وقطع الغيار النوبيرا متوفره جدا اما ال405 مش عند اى حد تتجاب فالنوبيرا ثم النوبيرا ثم النوبيرا

قديم 09-05-2012, 05:01 PM
ghada_sh ghada_sh غير متواجد حالياً

ghada_sh is on a distinguished road

السلام عليكم انا معايا فى حدود 35 و كنت بفكر اجيب حاجه مستعمله بس خوفت من مشاكلها بعد كده ففكرت انى اجيب حاجه زيرو عشان تكون مضمونه نزلت بعض المعارض سالت على عربيين اجيبهم بالقسط سالت عغلى لانوس شيفورليه عرفت انها بالقسط هدفه حوالى 35 و كل شهر فى حدود 1300 على 3 سنوات و بصراحه شوةفت الشيفورليه الافيو عجبتنى و فكرت فيها بس شوفت هنا على المنتدى هنا اعترضات كتير على الافيو شيفورليه ياريت تنصحنى بحاجه قط بالتمن ده و تقولى لو الافيو كويسه كمتانه و تستحمل شوارعنا فى مصر و تكون مشكور جدا
قديم 11-05-2012, 05:31 PM
KHLED KHLED غير متواجد حالياً

KHLED is on a distinguished road

السلام عليكم جميعا ايها الاخوة الافاضل انا بقالى 5 ايام ابحث في تعليقات الاعضاء ما بين مقارنات واسفسارات لما دماغى باظة ارجوكم افيدونى اريد شراء سيارة تكون قوية ورسية وتجمع بين الرفاهية والشكل الرياضى وقطع غيار متوفرة وفى متناول الجميع وتكون اتوماتك لسبب اعاقة فى القدم وهتكون قسط لانسر شارك انا معجب بيها كسيارة وتعليقات الاخوة الافاضل كثيرة فيها ناس بتقول حلوة وفية بيقول وحشة ارجوا الافادة عنها بكل التفاصيل عن تجربة عشان انا مش مستحمل اي خطوة اخطيها غلط لظروف كثيرة وبلاش البومة ارجوا ترشيح سيارة بهذة المواصفات كسر زيرو واسف على الاطالة وانتظر ردودكم الكريمة