العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 15-10-2010, 05:13 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نفسى العربيه تنطق

ربنا يكرمك ياباشا, شكرا على ذوقك, وهستنى الموتور بتاعى.

الفلاتر نوعين, كربراتير وأنجيكشن, الكربراتير نادر لما تلاقيه علشان العمة, الأنجكشن الفلتربيركب على الخرطوم بتاع مدخل الهواء على طول, وممكن تركبه بماسورة أستانليس, وممكن تركبه عند الأكصدام علشان يسحب هواء بارد.

لكن هما يونيفرسال بيركبوا على أى حاجة, المشكلة هى مكان وكيفيية التركيب, لأنك ممكن تشيل صندوق الفلتر خالص وتركبه, أو تركبه جوه الصندوق, والعربيات بتختلف فى مكان الصندوق وكده, أنما هو هيركب هيركب
, بس زيادة تأكيد قول للراجل على نوع العربية.

أنا مركب السماعات الكينوود عندى, وجايبهم من العتبة ب210 ومفاصلتش غير فى جنيه علشان أعرف أروح بالمترو
, وركبتهم على الكاسيت وصوتهم لايقارن بالسماعات الأصلية أو الصينى اللى كانت راكبة, وبتحس بالبيز فى العربية وبره منها, وهما كانوا أعلى من ال rms بتاع الكاسيت ب5 وات, فمظبوطين تمام عليه وولابيخروشوا ولا حاجة حتى لو عليت على الأخر.

البايونيير أنا أسمع أنها أحسن, بس مجربتهاش بصراحة, وهى أغلى من الكينوود بمبلغ مش قليل وفيه عضو فاضل معانا كان جايبها من قريب ب300, وممكن على فكرة تخلى الراجل يجربلك الأثنين وتشوف الصوت اللى عاجبك أكثر.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 15-10-2010, 06:31 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

ربنا يكرمك ياباشا, شكرا على ذوقك, وهستنى الموتور بتاعى.

الفلاتر نوعين, كربراتير وأنجيكشن, الكربراتير نادر لما تلاقيه علشان العمة, الأنجكشن الفلتربيركب على الخرطوم بتاع مدخل الهواء على طول, وممكن تركبه بماسورة أستانليس, وممكن تركبه عند الأكصدام علشان يسحب هواء بارد.

لكن هما يونيفرسال بيركبوا على أى حاجة, المشكلة هى مكان وكيفيية التركيب, لأنك ممكن تشيل صندوق الفلتر خالص وتركبه, أو تركبه جوه الصندوق, والعربيات بتختلف فى مكان الصندوق وكده, أنما هو هيركب هيركب
, بس زيادة تأكيد قول للراجل على نوع العربية.

انا ان شاء الله هيبقى معايا العربيه علشان اجيب الحاجه واركبها وانا واقف ...انا بيتهيألى معنديش صندوق الفلتر لان الفلتر طالع لبره كده من ماسوره بلاستيك..(ده اذا كان هو)

أنا مركب السماعات الكينوود عندى, وجايبهم من العتبة ب210 ومفاصلتش غير فى جنيه علشان أعرف أروح بالمترو
, وركبتهم على الكاسيت وصوتهم لايقارن بالسماعات الأصلية أو الصينى اللى كانت راكبة, وبتحس بالبيز فى العربية وبره منها, وهما كانوا أعلى من ال rms بتاع الكاسيت ب5 وات, فمظبوطين تمام عليه وولابيخروشوا ولا حاجة حتى لو عليت على الأخر.

هو ايه الا rms ده وبعرفه منين وخصوصه بتاع الكاسيت.

البايونيير أنا أسمع أنها أحسن, بس مجربتهاش بصراحة, وهى أغلى من الكينوود بمبلغ مش قليل وفيه عضو فاضل معانا كان جايبها من قريب ب300, وممكن على فكرة تخلى الراجل يجربلك الأثنين وتشوف الصوت اللى عاجبك أكثر.

ومعلش بتعبك معايا...هعمل ايه بقى!!!
قديم 15-10-2010, 09:14 AM
الصورة الرمزية Injection

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

ولا تعب ولا حاجة ياباشا, أنت تأمر, المفروض الماسورة طرف رايح لعلبة الفلتر وطرف رايح للموتور, والفلتر بيبقى جوه علبة سودة جوه حوض الموتور هى دى اللى بتكلم عليها.

هنا مثلا, هو شال العلبة خالص وركب الفلتر مكانها.

ال rms بتاع الكاسيت بيبقى مكتوب على الباب بتاعه (باب الكاسيت) أو على الوش من بره عموما, وأى كاسيت جديد من سنة 2000 هيبقى فى حوالى 60 الى 70 وات rms.

ال rms ده القدرة اللى الكاسيت بيقدر يطلعها للسماعة بصورة مستمرة, يعنى لوعندنا كاسيت بيطلع 60 وات rms ووصلنا عليه سماعة 30 بس, هتعلى الكاسيت للنص وتلاقى الصوت بدأ يشوشر ولو عليت أكتر ممكن تبوظ السماعة, ودى أغلبية السماعات الأصلية بتاعة العربية, الكاسيت كويس والسماعات وحشة.

وعلى العكس, لو عندنا نفس الكاسيت وسماعة 100 وات rms الكاسيت مش هيقدر يشغلها بكل قدرتها لأنه أضعف منها, فمبتستفيدش بكل قدرة السماعة.

أما الوات اللى بيبقى مكتوب على السماعة, فده أقصى وات السماعة تقدر تشغل بيه لفترة قصيرة, ثانية ولا حاجة, لكن مينفعش تشتغل بيه على طول, فمينفعش اروح أشترى سماعات صينى مكتوب عليها 700 وات (وهى 20 rms) وأركبها على الكاسيت (ال 60 rms) وأزعل علشان الصوت طلع واطى ووحش .

وبيبقى مكتوب على ضهر السماعة والعلبة بتاعتها بخط صغير.

بس هى دى الحكاية, أسف علشان أتأخرت فى الرد, ولو عند حضرتك أستفسار تانى أنا موجود.

قديم 16-10-2010, 01:16 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

طب معلش ياعموور...اعرف منين ال rms بتاع السماعات اللى هشتيريها وبيبقى مكتوب فين...انا عندى كاسيت pansoonic سيديهات ومعرفش الrms بتاعه كام..معلش بتعبك معايا
قديم 16-10-2010, 04:30 AM
الصورة الرمزية Injection

ياباشا, ولا تعب ولا حاجة, الأر أم أس بيبقى مكتوب على ضهر السماعة نفسها, وعلى العلبة بتاعة السماعة بخط صغير, R.M.S
والسماعات هتركب وهتشتغل على الكاسيت بكفاءة بأذن الله.